EXCLUSIV. Patru navigatori români, blocați în mijlocului unui război civil. Sunt flămânzi și speriați, iar MAE habar n-avea. ”Mi-a murit mama și n-am putut să ajung acasă”
- Sabina Popescu
- 9 iulie 2021, 15:15
Compania grecească Vantage Shipping Lines se află într-o nouă situație delicată. Echipajul navei Vantage Key, sub pavilion Liberia, a fost sechestrat în statul Myanmar (cunoscut și sub denumirea de Birmania), din Asia de sud-est. Din echipaj fac parte și patru români: comandantul vasului, căpitanul secund și doi ofițeri, cărora le-au fost reținute actele și nu pot fi repatriați.
UPDATE: După publicarea materialului, MAE a transmis către redacția EVZ următorul răspuns: "MAE precizează că Ambasada României la Beijing, acreditată și în Myanmar, a fost notificată de un cetățean român cu privire la situația sa și a altor trei compatrioți, membri ai echipajului unei nave comerciale, aflați în carantină într-o unitate hotelieră din Yangon.
Astfel, potrivit informațiilor comunicate ambasadei de către cetățeanul român, personalul navei a fost debarcat, la data de 16 iunie 2021, ca urmare a identificării unor cazuri de infectare cu virusul SARS-CoV-2 în rândul echipajului. Cetățenii români au fost transportați, alături de ceilalți membri ai echipajului, la un hotel desemnat de autoritățile din Myanmar pentru efectuarea măsurii de carantină.
De asemenea, cetățeanul român a semnalat faptul că le-au fost reținute documentele de călătorie, nefiindu-le permisă plecarea, cu toate că rezultatele testărilor succesive, efectuate de cetățenii români pe parcursul perioadei de carantină pentru depistarea infectării cu virusul SARS-CoV-2 au fost negative.
În acest context, Ambasada României la Beijing a întreprins, în regim de urgență, demersuri pe lângă autoritățile din Myanmar pentru a obține informații suplimentare cu privire la situația persoanelor în cauză. Ca urmare a acestor demersuri, autoritățile din Myanmar au informat că măsura de carantinare și condițiile acesteia au fost stabilite în contextul evoluției situației epidemiologice pe plan local. Cu privire la documentele de călătorie ale cetățenilor români, autoritățile din Myanmar au comunicat că acestea vor fi predate agentului local al companiei angajatoare, care se va ocupa și de demersurile în vederea repatrierii membrilor echipajului.
De asemenea, MAE precizează că, ulterior demersurilor menționate, cetățenii români au informat Ambasada României la Beijing că agentul local întreprinde demersuri pentru a le asigura îmbarcarea într-un zbor de repatriere programat pentru data de 17 iulie 2021.
Ambasada României la Beijing continuă dialogul cu cetățenii români, autoritățile locale și reprezentanții companiei angajatoare, acordând asistență consulară, conform competențelor legale și cu respectarea măsurilor adoptate de autorități, în contextul pandemiei de COVID-19."
Menționăm că joi, 8 iulie, în urma presiunilor exercitate de Autoritatea Navală Română (ANR) asupra agenției Aries Crewing, salariile navigatorilor români de pe nava Vantage Key, dar și de pe celelalte nave aflate în subordinea companiei grecești Vantage Shipping Lines, aferente lunii mai, au fost plătite.
Știre inițială: Un întreg echipaj de pe nava Vantage Key, sub pavilion Liberia, aflată în subordinea companiei grecești Vantage Shipping Lines, se află sechestrat în statul Myanmar. Printre marinarii "arestați" se numără și patru români: comandatul navei, căpitanul secund și alți doi ofițeri. Deși rezultatele testelor pentru depistarea coronavirusului au fost negative, acestora nu li se permite să părăsească țara, fiind reținuți în cadrul unui hotel păzit de forțele armate myanmareze.
Echipajul a fost carantinat la bordul navei pentru cinci zile
Echipajul navei a fost angajat prin intermediul agenției Aries Crewing, de către Mircea Cioran, care este și reprezentant al firmei grecești Vantage Shipping Lines. Printre marinari s-au numărat mai mulți cetățeni din Myanmar, trei ucraineni, patru sau cinci etiopieni și patru români.
În urma semnării contractului, echipajul s-a angajat să transporte în India marfă la saci. Potrivit relatărilor căpitanului secund al navei, Mihordea Sarmis Cristian Mihai (48 ani), a fost vorba despre transportul unei cantități de o tonă și 200 de kg de îngrășământ. Marfa a fost descărcată în India, după care nava s-a îndreptat către capitala Myanmarului, Yangon, unde responsabilii trebuiau să încarce zahăr spre a-l transporta în Bangladesh.
Echipajul din Myanmar, debarcat pe data de 8 iunie, a fost înlocuit cu alți șapte marinari tot din Myanmar. Dintre aceștia, cinci au prezentat teste pozitive de depistare a COVID-19, motiv pentru care întregul echipaj a fost carantinat la bordul navei în perioada 11-16 iunie. Trebuie menționat că cei patru români nu au prezentat teste pozitive.
Românii au fost debarcați cu forța de pe nava Vantage Key
Nava este considerată teritoriu al statului sub pavilionul căruia navighează. Potrivit procedurilor stabilite de autorități, în cazul raportării unui focar de coronavirus, nava este arestată, adică încărcarea sa cu marfă trebuie oprită. Întregul echipaj trebuie carantinat la bordul navei - este interzisă debarcarea echipajului.
Însă, din cauză că firma angajatoare nu a vrut să piardă charterul responsabil de transportul mărfii, autoritățile au apelat la o serie de măsuri care ridică multe semne de întrebare. Astfel, pe data de 16 iunie, cei patru români marinari de la bordul navei au fost transportați la un hotel din apropierea Aeroportului Internațional Yangon.
"Ar fi venit (ordin - n.r.) obligatoriu din partea Ministerului Sănătății și Sportului (denumirea ministerului din Myanmar - n.r.) să schimbe tot echipajul. Am fost oarecum forțați să ne dăm demisia, să fim debarcați, dar nu pe hârtie. Debarcarea a fost făcută doar pe carnetul de marinar.
În cazul meu, nu a fost o debarcare forțată. În cazul celorlalți doi colegi și în cazul comandantului, debarcarea a fost forțată, fiindcă ei voiau să rămână - oamenii au venit să lucreze pe mare, nu să plece acasă. Am fost debarcați cu forța. În locul nostru a venit un echipaj myanmarez", a declarat pentru Evenimentul Zilei căpitanul secund al navei, Mihordea Sarmis Cristian Mihai.
Pe data de 16 iunie, autoritățile au retestat marinarii pentru depistarea coronavirusului. Dintre cei retestați, în cazul a doi etiopieni, testele au ieșit pozitive, motiv pentru care au fost transportați la o unitate medicală din apropiere. Cei patru români au prezentat teste negative de depistare a COVID-19, însă au fost trimiși la un centru de carantinare în cadrul unui hotel din capitala Myanmarului.
Societatea de asigurări a lăsat marinarii de izbeliște
La intrarea pe teritoriul unei țări străine, fiecărei nave i se atribuie câte un reprezentant, un agent care asigură legătura dintre vasul în cauză și autorități. Astfel, agentul Spica Services PTE LTD a făcut transferul românilor de pe nava unde erau carantinați în cadrul unui hotel din capitala Myanramului. Ulterior, pe data de 20 iunie, ei au fost repartizați la Hotelul Grand Garden, aflat în apropierea aeroportului din capitala statului, zona fiind supravegheată constant de forțele armate.
Din cauza pericolului raportat pe fondul pandemiei de coronavirus, românii au fost preluați de către o societate internațională de asigurări, cu reprezentanți în Myanram, care deservește în mod special armatorii unei nave.
"Societatea de asigurări nu prea ne-a mai dat informații. Noi așteptam data de 30 iunie ca să mai facem un test pentru zbor și să plecăm acasă, însă ne-au mutat la un nou hotel și ne-au spus că o să mai dureze ceva timp, dar nu foarte mult.
Ne-au dus la hotel, ne-au testat de două ori și testele au ieșit negative. Ni s-a spus că vom sta doar 14 zile în carantină. După calculele noastre, pe data de 30 iunie ar fi trebuit să ieșim din carantină", a declarat căpitanul secund.
Marfa a fost încărcată fără că nava să fie dezinfectată
Între timp, din cauza focarului de infecție depistat de autorități, nava trebuia să fie supusă mai multor operațiuni de dezinfectare înainte ca pe aceasta să fie încărcată noua marfă. Căpitanul secund al navei, Mihordea Sarmis Cristian Mihai, a dezvăluit pentru Evenimentul Zilei că, deși echipa a fost plătită pentru a da curs acestor proceduri, dezinfecția navei nu a avut loc.
"Au zis că fac dezinfecție la vapor, dar nu au făcut nimic. Au fost acolo doar de formă. Pe hârtii se arată că au făcut dezinfecția. Au primit bani ca să o facă, dar nu au urcat la bord - probabil au făcut-o doar la exterior. În mod normal, trebuiau să ne debarce pe noi, să urce echipa care să dezinfecteze vaporul și apoi să urce noul echipaj", a spus Mihordea Sarmis Cristian Mihai.
Marinarii români au fost sechestrați în Myanmar
Pe data de 30 iunie, când marinarii români trebuiau să iasă din carantină, au fost informați că mai trebuie să aștepte alte șapte zile pentru a pleca acasă din cauză că nu existau curse aeriene disponibile.
"După câte au verificat soțiile noastre, exista un zbor pe data de 3 iulie. Miercuri (7 iulie - n.r.), din păcate, am primit răspuns de la un agent că el crede că abia pe 17 iulie ar putea să ne găsească zboruri.
Pe 30 iunie, am ieșit din carantină, dar suntem într-un fel arestați. Nu avem voie să ieșim din complex. Ni se dă voie să ne plimbăm în curtea hotelului, dar nu ni se dă voie să ieșim pe stradă, probabil din cauza războiului civil de aici.
Avem un coleg care a fost bolnav la bord, avea apendicită, iar comandantul a insistat să fie trimis la spital. Colegul respectiv este bine, dar se află aici de pe 7/8 iunie și încă nu a plecat acasă. El nu stă în carantină cu noi, nu știu care este motivul.
Agentul ne-a spus să vorbim cu Ambasadă ca să preseze Ministerul să ne trimită acasă. A primit hârtie de la Ambasada din China. Comandantul nostru a primit mesaj că poate vor găsi autoritățile, pentru noi, bilete", a relatat Mihordea Sarmis Cristian Mihai.
"Adevărul este că nu-i prea interesează de noi"
Căpitanul secund al navei Vantage Key a declarat pentru Evenimentul Zilei că a înaintat mai multe solicitări către autoritățile statului, pentru a cere ajutor pentru repatriere.
"Pe 29 iunie, am scris pe Facebook către MAE - site-ul lor nu funcționa. Am trimis un mesaj, dar nu mi s-a răspuns.
Ulterior, am aflat că de românii aflați în Myanmar se ocupă Ambasada din Beijing și le-am scris lor. Ambasadorul ne-a răspuns, a întocmit o hârtie pe care a trimis-o în Myanmar. A primit-o și agentul nostru și a spus că va informa ministerul.
Eu, între timp, am luat legătura cu câțiva prieteni avocați care m-au ajutat și au trimis la Ministerul Transporturilor un document, iar Ministerul Transporturilor a trimis hârtie către Autoritatea Navală Română (ANR) și cred că o vor trimite mai departe către Sindicatul Navigatorilor. Știu că au încercat să ia legătura și cu Aries Crewing.
Am sunat la Autoritatea Navală Română ca să mă asigur că au primit hârtia și mi-a confirmat că așa este. Am primit pe Whatsapp telefon de la directorul general ARN, care a spus că știe de noi. Între timp, angajata de la Aries Crewing a spus că ea nu știe nimic. Persoana își apăra slujba, nu putea să spună că știe despre situația noastră", a explicat Mihordea Sarmis Cristian Mihai.
Reprezentantul Aries Crewing l-a luat la rost pe comandantul navei, potrivit declarațiilor căpitanului secund. "A fost luat la rost de către directorul agenției și reprezentantul armatorului că de ce nu știe despre situația asta, că de ce nu l-a informat pe domnul Cioran (patronul Aries Crewing - n.r.), dar el mereu a informat agenția despre situația noastră - că am fost testați, testele au ieșit negative, că vrem banii, dar banii nu ni s-au dat și așa mai departe. Comandantul a încercat să facă rost de informații, dar... Adevărul este că nu-i prea interesează de noi", s-a exprimat Mihordea Sarmis Cristian Mihai.
Conflicte cusute cu ață albă
Problemele nu se opresc însă, aici și se pare că la mijloc se află o încrengătură de interese și conflicte. Marinarii români aflați în carantină, la Hotelul Grand Garden din capitala Myanmarului, au primit din partea autorităților un document care atestă faptul că au fost carantinați în hotel, însă datele prezentate nu sunt în conformitate cu realitatea.
Potrivit documentului pus la dispoziția ziarului, marinarii români au stat în carantină de pe data de 20 iunie până pe data de 30 iunie. În realitate însă, aceștia se află chiar și în prezent "arestați" la Hotelul Grand Garden.
Actele comandantului navei, precum și cele ale căpitanului secund și ale celor doi ofițeri se află în posesia autorităților - atât pașaportul, cât și carnetul internațional de marinar, iar Societatea de Asigurări nu are putere să acționeze din cauza războiului civil din Myanmar, unde forțele armate au preluat puterea (după ce președintele Win Myint, dar și șefa Guvernului, Aung San Suu Kyi au fost arestați - n.r.).
Salarii neplătite și mâncare insuficientă. Trei luni de zile fără apă caldă pe navă
Căpitanul secund a dezvăluit că marinarii navei - dar și alți angajați ai aceleiași companii, care activau pe alte vapoare - nu au primit salariile din luna mai, iar, în situația de față, nu se știe în ce măsură vor mai primi contravaloarea muncii prestate din două motive.
În primul rând, marinarii au fost debarcați cu forța, prin urmare clauzele contractului nu sunt respectate și, de asemenea, la îmbarcarea pe navă, echipajul a semnat un document care prevede că, dacă va intra în zona de conflict, plățile vor fi realizate conform reglementărilor companiei.
"Situația este una delicată. Condițiile pe vapor au fost foarte grele. Trei luni de zile ne-am spălat cu apă rece, nu am avut apă caldă. (Reporter: Mâncare ați primit?) Ne dau de mâncare. Nu este mâncare suficientă, dar nu pot să spun că stăm foarte rău. Nici nu știm cum vom primi banii, fiindcă am fost debarcați forțat, deci nu se îndeplinesc clauzele contractului. Nu avem bani ca să ne cumpărăm de mâncare, dacă vrem să luăm ceva extra de mâncat.
Nu știm când o să plecăm. Suntem disperați să nu se închidă țara. Bangladeshul a început deja să se închidă.
"Mi-a murit mama, aș fi vrut să ajung acasă"
Cel mai deranjat de situație am fost eu. Mie mi-a murit mama (pe 6 iunie - n.r.) și aș fi vrut să ajung acasă. Chestiunea este puerilă, pentru că nu aveam cum să ajung acasă în trei zile oricum. Din păcate, a rămas soția ca să aibă grijă. Nu am fost nici la înmormântarea tatălui meu acasă. Fratele meu este și el navigator și este în Emiratele Arabe Unite, nici el nu a fost la înmormântare.
Am scris la Aries Crewing, reprezentantului Mircea Cioran (angajatul armatorului, care răspunde de salariați - n.r.), să mă ajute cu bani ca să pot să-mi ajut măcar familia, dar nu am primit niciun răspuns.
Soția mea a vorbit personal cu Mircea Cioran, iar el a promis că încearcă să ne dea banii săptămâna viitoare, adică în săptămâna curentă, care mai are puțin și se termină. (...)
La noi, familiile sunt obișnuite cu astfel de situații. Nu se știe, atunci când pleci în voiaj, când te vei întoarce. Singura problemă mai delicată este la mine, că a murit mama mea, a făcut atac cerebral. Soția mea este într-o condiție de sănătate mai delicată, iar la ea a fost presiunea cea mai mare. Restul familiilor sunt în ordine, nu sunt probleme", a relatat Mihordea Sarmis Cristian Mihai.
Potrivit căpitanului secund al navei Vantage Key, comandantul vasului nu și-a mai văzut familia din luna ianuarie. Mihordea Sarmis Cristian Mihai și ceilalți doi ofițeri nu s-au întâlnit cu familia de pe data de 16 martie, când a avut loc prima îmbarcare. Contractele, în astfel de situații, se încheie pentru o perioadă de aproximativ 6-7 luni de zile.
Substraturile arestului marinarilor români
Compania grecească Vantage Shipping Lines, al cărei reprezentant a făcut și angajările marinarilor români, are mai multe dificultăți financiare. Compania nu a plătit salariile marinarilor români din luna mai, însă nici pe cele ale celorlalte echipaje de pe alte nave pe care le deține.
Sindicatul IDF al marinarilor i-ar fi putut ajuta pe aceștia să-și recupereze banii, obligând armatorul să plătească contravaloarea activității prestate, însă doar sub condiția ca echipajul să se afle la bordul vasului. Pentru că românii au fost debarcați pe data de 16 iunie, IDF nu mai poate acționa pentru a recupera sumele de bani de care trebuiau să beneficieze angajații.
"Cred că suntem prima navă din lume al cărei echipaj a fost debarcat în totalitate, din cauza coronavirusului. O companie, în mod normal, nu ar accepta așa ceva pentru că, automat, ar pierde, dar aici nu au avut de ales. Au trebuit să continue cu încărcarea mărfii pe navă (încărcarea orezului în Myanmar - n.r.), marfă a statului.
Poate că Societatea de Asigurări nu vrea să plătească banii - nu știu, e doar o supoziție, nu vreau să acuz pe nimeni, dar în meseria asta întotdeauna ne uităm la bani.
Una dintre ideile noastre este faptul că noi stăm aici și plătesc străinii, iar ei câștigă de pe urma noastră. Dacă o cazare costă 200 de dolari - suntem 13, 14 inși aici -, sunt niște bani care se învârt. Sau poate le este teamă că suntem străini, având în vedere războiul civil.
Pe de altă parte, am semnat o hârtie prin care am fost de acord că, dacă nava merge în zonă de piraterie sau război, plățile vor fi realizate conform reglementărilor companiei", a declarat Mihordea Sarmis Cristian Mihai.
Compania Vantage Shipping Lines trece printr-o situație delicată
Compania grecească Vantage Shipping Lines, în a cărei subordine se află și nava Vantage Key, trece printr-o altă situație delicată. Comandantul Sandu Dan, al navei Vantage Wave, aflată și ea sub pavilion Liberia, a decedat pe data de 19 aprilie 2021, la patru zile după ce nava a părăsit un port de încărcare din India.
„S-a simțit rău și cel mai probabil a suferit un infarct miocardic fatal pe un fond de îmbolnăvire încă necunoscut. Armatorii navei au încercat să trimită corpul neînsuflețit către țară dar fără succes, deşi a tranzitat mai multe porturi special pentru acest lucru: Singapore, Taiwan, S. Korea, Malaysia, Vietnam, chiar şi Japonia. Nava a ajuns pe 7 mai 2021 la destinație în China, dar autoritățile încă nu au lăsat nava să intre la operare nici până astăzi”, au spus cei de la Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN).
Până în prezent, au fost înaintate mai multe demersuri către Ambasada României la Beijing și către MAE, însă situația este incertă. „Până acum, lucrurile nu au putut fi rezolvate și ce e și mai rău, echipajul a început să raționalizeze alimentele și apa pentru că autoritățile chineze refuză orice interacțiune cu această navă (din cauza pandemiei de coronavirus - n.r.). Trupul neînsuflețit al comandantului Sandu Dan se află în camera frigorifică a navei din 19 aprilie și toate organizațiile internaționale şi naționale au fost alertate până în acest moment”, mai spun cei din SLN.
Marți, pe data de 6 iulie, Ambasada României din China a înaintat o solicitare către Ministerul Sănătății și Sportului din Myanmar prin care somează autoritățile să verifice situația marinarilor români, în contextul în care aceștia au fost carantinați timp de 22 de zile fără a prezenta simptome COVID-19 și fără a fi depistați infectați cu coronavirus.
Ambasada cere statului Myanmar returnarea pașapoartelor și a carnetelor internaționale de marinari către români și dispunerea eliberării lor spre a fi repatriați.
Contactat de EVZ, Ministerul român al Afacerilor Externe nu era la curent cu situația românilor aflați într-o situație complicată în Myanmar. După ce reprezentantul ministerului a aflat de la reporterul EVZ despre ce e vorba, a promis că va reveni cu un răspuns. Până la acest moment nu a făcut-o.
Nici Mircea Cioran, cel care i a angajat pe români prin intermediul agenției Aries Crewing, (Cioran este și reprezentant al firmei grecești Vantage Shipping Lines) nu a fost de găsit în ultimele trei zile, perioadă în care reporterul EVZ a încercat să-l contacteze, atât telefonic, cât și prin intermediul mesajelor.