Documentul de care depinde pensia ta. Va trebui trimis de două ori pe an

Documentul de care depinde pensia ta. Va trebui trimis de două ori pe anPensionari. Sursa foto: pixabay

Certificatul de viață este un document care trebuie trimis obligatoriu de către pensionarii care locuiesc în străninătate, de două ori pe an către Casa de Pensii. Dacă seniorii stabiliți peste hotare nu îndeplinesc această obligație, riscă să piardă 2.700 de lei la pensie.

Documentul care trebuie trimis de două ori

Potrivit Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii și care a intrat în vigoare la data de 1 septembrie 2024, pensionarii care locuiesc peste hotare, adică nerezidenți, sunt obligați să transmită Certificatul de viață semestrial astfel: documepntul trebuie trimis între 1 ianuarie și 31 martie 2025 pentru prima verificare, și în perioada 1 iulie- 30 septembrie 2025 pentru cea de-a doua verificare.

Acesta se poate trimite în două metode: fie prin e-mail, la adresele dedicate ale Caselor de Pensii din fiecare județ (în această situație documentul trebuie completat, semnat, apoi scanat în fromat PDF sau JPEG), fie prin poștă, la adresa Casei de Pensii a județului respectiv.

Pensii

Pensii. Sursa foto: INQUAM

Casa de Pensii: Datele trimise trebuie verificate cu atenție

Certificatul de viață pentru pensionari trebuie să fie semnat în prezența unei autorități legale din statul de ședere permanentă sau din statul de domiciliu în Partea „B” (de exemplu, notar, ambasadă, consulat, medici de familie din statul de domiciliu/reședință, INAS, INCA, ITAL-UIL). Uletrior, autoritatea respectivă va certifica faptul că persoana este în viață. Documentul este dispoibil pe site-ul Casei de Pensii.

CNPP a transmis că îninate ca pensionarii să trimită acest act, este necesar ca oamenii să verifice cu atenție informațiile completate. Dacă certificatul de viață nu este inclus, Casa de Pensii nu va mai trimite respectivului senior suma de bani care îi revine ca pensie.

Oficiile consulare ale României, prin folosirea unui certificat de viață acceptat la nivelul sistemului public de pensii din România sau a unei încheieri de certificare de fapte, emit în conformitate cu dispozițiile Legii natorilor publici și activității notariale nr. 36/1995, republicată, cu schimbări și completări.

Pentru a putea beneficia de drepturile oferite de sistemul public de pensii, beneficiarii nerezidenți trebuie să transmită semestrial un certificat de viață, până cel târziu la data de 31 martie 2025, respectiv la data de 30 septembrie a fiecărui an.