Cum explică DNA noua infracțiune de luare de mită adusă Elenei Udrea. Declarațiile martorilor și mandatele emise de Curtea Supremă!

Cum explică DNA noua infracțiune de luare de mită adusă Elenei Udrea. Declarațiile martorilor și mandatele emise de Curtea Supremă!

Şeful DNA cere sesizarea Camerei Deputaţilor pentru încuviinţarea arestării preventive a fostului ministru Elena Udrea. Cererea are loc în dosarul privind fapte de corupţie în legătură cu organizarea şi finanţarea galei în care a boxat Lucian Bute.

Potrivit unui comunicat al DNA, procurorii anticorupţie au dispus miercuri extinderea cercetărilor faţă de Elena Udrea, pentru săvârşirea infracţiunii de luare de mită. Elena Udrea mai este cercetată pentru: abuz în serviciu; tentativă la folosirea de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete pentru obţinerea pe nedrept de fonduri din bugetul Uniunii Europene; folosire a influenţei în scopul obţinerii de foloase necuvenite

Surse judiciare au explicat pentru „Evenimentul zilei” pe ce se bazează procurorii DNA în această acuzație nouă.

Sursele citate au exlicat că  în cursul anului 2011, Udrea Elena Gabriela avea calitatea de ministru al Dezvoltării Regionale şi Turismului.  În aceeaşi perioadă, ministerul coordona programul „Schi în România”, prin care erau finanţate contracte încheiate de unităţile administrativ teritoriale pentru amenajarea de domenii schiabile.

Ne puteți urmări și pe Google News
  • Finanţarea programului „Schi în România” se realiza în baza Legii nr. 526/2003, care prevedea condiţiile necesare pentru ca o unitate administrativ-teritorială să poată beneficia de finanţare din partea ministerului, şi a Hotărârii de Guvern nr. 426/2009, prin care au fost identificate unităţile administrativ-teritoriale unde urmau să se realizeze investiţii de infrastructură turistică.
  • După ce un proiect de investiţii era cuprins în hotărârea de guvern, autoritatea locală care îl gestiona formula o solicitare de finanţare, care era însoţită de documentele justificative care atestau lucrările efectuate (facturi fiscale, situaţii de lucrări atestate de dirigintele de şantier şi asumate de primărie). Aceste documente erau verificate de funcţionarii din cadrul Direcţiei de Dezvoltare în Turism din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, care întocmeau ulterior proiect ordinului de ministru pentru alocarea sumelor solicitate de unitatea administrativ-teritorială.
  • Ordinul era avizat de către Direcţia Juridică şi de către Direcţia Economică, apoi de către secretarul de stat care coordona direcţia de dezvoltare şi, în cele din urmă, era semnat de ministru sau de către persoana îl înlocuia.
  • În situaţiile în care existau mai multe solicitări care îndeplineau condiţiile de finanţare, dar nu erau suficiente lichidităţi, prioritizarea plăţilor era realizată de ministru în funcţie de situaţia concretă.
  • Sumele menţionate în ordinul de plată erau transferate în conturile de trezorerie ale unităţii administrativ teritoriale, care efectua apoi plata către societăţile comerciale care executau lucrările.

Ce au spus martorii

Aşa cum rezultă din declaraţiile martorilor Arsene Octavian, directorul Direcţiei de Dezvoltare în Turism din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, şi Diaconescu Cristian, angajat al aceleiaşi direcţii, sumele existente în bugetul MDRT acopereau doar 20 – 30% din solicitările unităţilor administrativ teritoriale, iar pentru prioritizarea plăţilor nu existau criterii obiective, general aplicabile.

  • Stabilirea proiectelor care beneficiau de finanţare reprezenta o decizie exclusivă a ministrului, aşa cum rezultă din declaraţiile martorului Arsene Octavian şi ale inculpatului Nastasia Gheorghe, secretarul general al ministerului. Criteriile după care erau luate aceste decizii erau subiective, un rol important avându-l percepţia cu privire la afinităţile politice ale administratorilor societăţilor comerciale care beneficiau de finanţări, aşa cum rezultă din declaraţia inculpatului Lungu Ştefan.
  • În acest context, companiile care aveau încheiate contracte cu unităţile administrativ teritoriale executau lucrările din surse proprii şi depindeau de bunăvoinţa ministrului pentru a recupera aceste cheltuieli.
  • În condiţiile în care sumele avansate de societăţi proveneau din credite bancare purtătoare de dobânzi, iar facturile emise atrăgeau obligaţia de plată de taxei pe valoare adăugată, întârzierile în decontarea lucrărilor puteau influenţa capacitatea de plată a operatorilor economici, ceea ce reprezenta un stimulent puternic ca administratorii societăţilor comerciale să răspundă la orice solicitări ale reprezentanţilor ministerului.
  • Din declaraţiile celorlalţi inculpaţi audiaţi în cauză rezultă că aceste împrejurări au dat naştere unui cutume în baza căreia reprezentanţii societăţilor comerciale care primeau finanţări de la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului sau de la companii subordonate acestuia transmiteau un procent de 10% din plăţile efectuate către funcţionarii care puteau influenţa aprobarea finanţărilor.

Întâlnirea cu Adrian Gărdean

Sursele citate au explicat că din probele administrate în cauză a rezultat că în luna februarie 2011 ministrul Udrea Elena a avut o întâlnire cu Gardean Adrian, reprezentant de fapt al societăţii S.C. Termogaz Company S.A. Întâlnirea a avut loc la pensiunea din  staţiunea Buşteni a inculpatului Nastasia Gheorghe, cu ocazia sărbătoririi zilei de naştere a acestuia, şi a fost intermediată de inculpatul Lungu Ştefan, consilierul personal al ministrului Udrea Elena.

  • S.C. Termogaz Company S.A. avea în desfăşurare în acea perioadă, singur sau în asociere cu alte societăţi, mai multe contracte de execuţie lucrări finanţate de MDRT prin programul „Schi în România”, cel mai important fiind contractul de dezvoltare a staţiunii Straja - Municipiul Lupeni, în valoare totală de 152.909.210,15 RON, încheiat la data de 28 februarie 2011. Din analiza extraselor de cont depuse la dosar rezultă că în această perioadă veniturile societăţii au fost reprezentate în măsură covârşitoare din plăţile efectuate din fonduri publice.
  • Aşa cum rezultă din declaraţiile inculpaţilor Gardean Adrian şi Nastasia Gheorghe, Udrea Elena i-a sugerat lui Gardean Adrian că, în schimbul plăţilor la zi efectuate în cadrul contractelor pe care le derula această societate în cadrul programelor finanţate de MDRT, trebuie să facă anumite sponsorizări.

Nastasia, persoană de contact

De asemenea, Udrea Elena l-a indicat pe inculpatul Nastasia Gheorghe ca fiind persoana cu care Gardean Adrian urma să ţină legătura pentru stabilirea detaliilor legate de plăţi.

Ulterior, Gardean Adrian a avut o întâlnire la sediul ministerului cu Nastasia Gheorghe şi Lungu Ştefan, prilej cu care cei doi funcţionari i-au amintit lui Gardean Adrian că trebuie să încheie un contract de sponsorizare cu societatea lui Rudel Obreja, lucru cu care Gardean Adrian a fost de acord.

Suma stabilită de Nastasia Gheorghe pentru a face obiectul „sponsorizării” a fost de 3.000.000 RON, reprezentând un procent de aproximativ 10% din valoarea plăţilor încasate de Termogaz Company pentru lucrările finanţate de minister.

Soluţia convenită a fost încheierea unui contract fictiv de publicitate între Termogaz Company şi Europlus Computers, în baza căruia societatea lui Rudel Obreja a încasat suma de 3.000.000 lei[1], folosită pentru achitarea creditului obţinut de la BRD.

 

Caracterul fictiv al operațiunilor

Din probele administrate în cauză a rezultat că această operaţiune a avut caracter fictiv, scopul real fiind de a ascunde transferul fondurilor obţinute de la MDRT în patrimoniul inculpatului Obreja Rudel.

Potrivit surselor judiciare, Gardean Adrian nu îl cunoştea pe Rudel Obreja, iar activitatea S.C. Termogaz Company S.A. nu justifica achiziţia unor servicii de publicitate de o asemenea valoare, fiind evident că acest contract nu s-ar fi încheiat dacă nu ar fi existat solicitarea ministrului Udrea Elena. Societatea nu încheiase niciodată un contract de publicitate în valoare mai mare de 10.000 RON, iar situaţia sa financiară (în anul următor Termogaz Company a intrat în insolvenţă) nu justifica o asemenea cheltuială.

Din raportul de control întocmit de Direcţia Generală Antifraudă Fiscală rezultă că S.C. Europlus Computers S.R.L. nu deţinea experienţă şi personal pentru prestarea unor asemenea servicii, iar singurele venituri din publicitate au fost cele facturate către SC Termogaz Company SA.

 

Alte declarații de martori sau inculpați

 

Sursele citate au explicat că declaraţiile Gardean Adrian, Nastasia Gheorghe, Gardean Miron Dorel, Lungu Ştefan se coroborează cu cele ale martorilor Arsene Octavian şi Diaconescu Cristian, precum şi cu procesele verbale întocmite de către Direcţia Generală Antifraudă Fiscală, cu extrasele conturilor bancare ale persoanelor şi societăţilor implicate, precum şi cu înscrisurile comunicate de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului şi de Autoritatea Naţională a Turismului

  • Totodată, procesele verbale de redare a convorbirilor înregistrate în baza unui mandat emis de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie relevă implicarea ministrului Udrea Elena în discuţiile care au avut loc cu privire la finanţările acordate de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului pentru contractele încheiate de S.C. Termogaz Company S.A.

Astfel, la data de 22-12-2010, la ora 21:05:45, între Adrian Gărdean şi  Ștefan Lungu are loc o conversaţie, prilej cu care Ştefan Lungu susţine că a discutat cu ministrul Udrea Elena cu privire la finanţarea de către MDRT a proiectelor Termogaz:

Adrian Gărdean: (n.n.: râde) E ceva urgent, care vroiai să discuţi cu mine, sau?...

Ștefan Lungu: Nu, nu, nu... Nu e nimic urgent, doar că e de bine ce-am vorbit noi, chestia aia!...

Adrian Gărdean: Aia, cu finanţarea?

Ștefan Lungu: Da, da!

Adrian Gărdean: Ai... discutat-o şi cu "Doamna"?

Ștefan Lungu: Da, da, da!

Adrian Gărdean: Aha! Şi... a dat semnalul?

Ștefan Lungu: Da. A zis că vorbim după sărbători, că i se pare interesantă propunerea!

Adrian Gărdean: Ok!.

Ștefan Lungu: Şi o dezvoltăm în  comun, de sărbă…de după sărbători!

Adrian Gărdean: Aha... Deci, de-asta vroiai să ne vedem, da?

Ștefan Lungu: Da, da, da, da, da!

Adrian Gărdean: OK.

 

La data de 12-01-2011,  ora 17:04:56, Adrian Gardean are o discuţie cu Lungu Ştefan, care promite ca va organiza o întâlnire cu ministrul Udrea Elena şi cu secretarul general al ministerului Nastasia Gheorghe (George):

 

Ștefan Lungu:  Şi vroiam să te întreb, mâine dimineaţă pe la un 11... cam cum ai fi, cu timpul? 

Adrian Gărdean: Dacă e să vin acolo!...

Ștefan Lungu:   Î..

Adrian Gărdean:  Eu plănuiam să plec la Petroşani, dar nu mai plec, atunci.

Ștefan Lungu:  Ă... Păi, m-a rugat "doamna". Mi-a zis în felul următor, "să nu pierdem timp", pentru că dânsa are săptămânile astea dezastru! Şi a zis "neapărat să ne vedem, pentru problema aceea, cu NASTASIA, pentru că el răspunde de ea".

Adrian Gărdean: Aha.

Ștefan Lungu:   Direct!... Şi a zis "Băi, deci eu mă văd de curtoazie, că e frumos, zice. Dar nu răspund eu. Nu că nu răspund, dar i-am delegat toate demersurile lui GEORGE NASTASIA. Ce rost are, să pierdeţi timp?”. (Neinteligibil). Ne vom vedea, nu-i nici o problemă asta, că e o chestie de...

Adrian Gărdean: Da, da, da!

Ștefan Lungu: Dar, „pentru a grăbi lucrurile, că e destul de strâns", a zis "mergeţi"...

Adrian Gărdean: OK. Şi atuncea, mâine la 11 ar putea NASTASIA să?...

Ștefan Lungu: Da, da, da! Da, că la 10 mai are, deja. I-am mai fixat o întâlnire la 10 şi... Hai la...  şi mai devreme, dacă este. Şi la un  9,30, atunci, se poate, că mai mult de jumate de oră, probabil, nu durează!

Adrian Gărdean: Da, da. Cu cât mai repede, cu atât mai bine!

Ștefan Lungu: Hai la 9,30, atunci! La nouă jumătate…

Adrian Gărdean: Deci, 9,30 acolo la...

Ștefan Lungu:  Da…da, da..

Adrian Gărdean: : …la Casa Populară!....

Ștefan Lungu: Da, da, da. Mergem acolo, la birou şi urcăm direct la el, pentru că după unsprezece şi jumătate, doisprezece începe şi se aglomerează şi nu mai ajungem....nu mai,  nu mai e om!

Adrian Gărdean: OK. La 9,30, atunci, voi fi acolo!

Ștefan Lungu: Da, da, da! C-am vorbit cu el şi mi-a zis "Băi, eu n-am o agendă, cum e la "doamna", pe ore! Vino de dimineaţă…. şi stăm de vorbă. Nu e nici o problemă. Vorbim, vedem toate"... Şi atunci mâine, când suntem acolo, vorbim şi de celelalte "microprobleme!"....

 

La data de 03-02-2011, la ora 10:43:52, între cei doi are loc o nouă discuţie pe această temă:

 

Ștefan Lungu: La două şi jumătate rămâne?

Adrian Gărdean: Da, da!

Ștefan Lungu: Gata! Două şi jumătate, acolo!

Adrian Gărdean: Ă... Spune-mi! Să mai fie unul, pregătit, sau nu?

Ștefan Lungu: Ă... Deocamdată, nu! Dar... vedem, când vorbim noi doi! Când ne vedem, la două jumate, vorbim!

Adrian Gărdean: Aha...

Ștefan Lungu: Că încă nu ştiu exact, o treabă!

Adrian Gărdean: Să mă organizez şi eu, dacă!...

Ștefan Lungu: Nu, nu, nu, nu!... Nu,nu, nu. Pentru că s-ar putea să... Nici măcar să nu rămână locaţia de care am vorbit ieri, pentru întoarcere! S-ar putea să meargă în... cu totul şi cu totul altă parte!

Adrian Gărdean: Aha... Şi, NASTASIA, vine şi el sus acolo sau nu?

Ștefan Lungu: Nu cred! Nu cred, momentan!

Adrian Gărdean: Nu vine!...Aha.

Ștefan Lungu: Nu cred, momentan!

               

La data de 17-02-2011, ora 15:25:41, după întâlnirea dintre Gardean Adrian şi Udrea Elena cu prilejul căreia s-a stabilit  realizarea sponsorizării şi stabilirea detaliilor cu Nastasia Gheorghe, între ADRIAN GARDEAN şi ŞTEFAN LUNGU are loc următoarea discuţie: 

 

Adrian Gărdean: Alo?

Ștefan Lungu: Uite, eu sunt cu domnul NASTASIA şi mă întreba de ce n-ai mai stat un pic!

Adrian Gărdean: Păi, n-am mai stat... Am mai stat câtva acolo şi...

Ștefan Lungu: Ne cerem scuze, ne cerem scuze!...

Adrian Gărdean: Nu-i nicio problemă, nu-i nicio problemă ! Am văzut că...

Ștefan Lungu: Mâine, cum eşti cu programul? Mai eşti prin Bucureşti?

Adrian Gărdean: În principiu, OK. Da. Sunt în…sunt aici, da!

Ștefan Lungu: OK. Atunci, hai că vorbesc cu dânsul şi găsim o breşă mâine şi găsim o..şi  te sun,ca să nu.. să nu stai deloc!

Adrian Gărdean: Da, da, da ... Nu-i nici o problemă! …Păi..