În studiul „Reveal Marketing Research” despre comportamentul de consum de sărbători în 2020 se arată că românii declară că peste jumătate din bugetul acestora de sărbători este ocupat de cheltuielile pe mâncare (51%).

Bugetul de Sărbători

Aceeași cercetare mai arată că familiile moderne cheltuie cel mai mult de Crăciun – 1284 lei, comparativ cu bugetul
total mediu de 1059 lei al românilor.

Bugetul mediu al românilor de sărbători în 2020 ar arăta astfel, pe baza afirmațiilor respondenților:

● Total: 1059 lei

● Mâncare: 539 lei

● Cadouri: 395 lei

● Decorațiuni: 125 lei

Cei mai cheltuitori români sunt cei din familiile moderne, cu 1284 lei buget de Sărbători și tinerii profesoniști, care alocă 1116 lei în același scop.

Seniorii pensionari, cu 765 lei și milenialii fără partener, cu un buget de Crăciun de 987 lei, sunt segmentele din populație cele mai cumpătate.

Deplasarea spre online

De asemenea, peste o treime dintre respondenții chestionarului (31%) spun că anul acesta preferă să comande cadouri online, comparativ cu doar 5% în 2016.

Totuși, 69% din totalul respondenților continuă chiar și în prezent să cumpere cadouri de Crăciun din magazinele fizice (mall, supermarket, hipermarket, piață), potrivit Reveal Marketing Research.

„Cu toate acestea, se observă o scădere a numărului românilor care fac cumpărături din magazine fizice, comparativ cu 2016 când preferau această metodă în proporție de 88%. În 2020, dintre cei care preferă mersul la magazine, tinerii profesioniști sunt cei care au optat în cea mai mare măsură pentru această variantă – 81%. Fenomenul poate fi explicat de faptul că, la nivel general, tinerii au un risc mai scăzut în ceea ce privește dezvoltarea unei forme grave de COVID-19”, mai comentează autorii studiului.

„La polul opus din punct vedere al generațiilor, seniorii pensionari se împart 50-50 când vine vorba de unde cumpără cadourile pentru cei dragi. 50% dintre aceștia declară că preferă să se deplaseze fizic, iar cealaltă jumătate afirmă că în 2020 comandă online cadouri. Acest procent este încurajator și observăm o tendință a seniorilor către digitalizare și utilizarea mai mare a device-urilor electronice. Deschiderea lor spre mediul online se poate datora și încadrării lor în categoria de risc, astfel încât, sunt nevoiți să găsească alternative mai sigure pentru sănătate și
plasează comenzi online”, mai comentează specialiștii Reveal Marketing Research.

În comparație cu datele dintr-un studiu similar derulat acum 4 ani, se constată o creștere semnificativă a celor care utilizează Internetul pentru a cumpăra cadouri. În 2016, doar 5% dintre români spuneau că își fac cumpărăturile online și doar 7% cumpărau și fizic, și online. În 2020, 31% dintre respondenți optează pentru cadouri comandate de pe diferite site-uri.

Anul trecut, același studiu arăta că 40% din totalul eșantionului comandă online cadouri, ceea ce înseamnă că anul acesta este o ușoară scădere a procentului.

Câți bani alocă românii pentru cadouri

Din bugetul mediu total de 1059 lei, circa 395 lei sunt destinați cadourilor. Este o ușoară scădere față de anul trecut,
când bugetul mediu pentru cadouri era de 403 lei. „Cele mai cheltuitoare la acest capitol sunt familiile moderne cu 562 lei alocați, având un procent de 44%, urmate de tinerii profesioniști care consumă 423 de lei în medie pentru cadouri de Crăciun. Observăm că cei cu venituri medii și superioare au tendința de a aloca un buget mai mare pentru
a-i face fericiți pe cei dragi. Seniorii pensionari și milenialii fară partener sunt segmentele care declară că alocă doar 282 lei, respectiv 272 lei pentru cadouri, fapt determinat și de veniturile mai reduse”, mai spun autorii studiului.

Bărbații alocă mai mult pe cadouri decât femeile, mai rezultă din răspunsurile celor care au participat la cercetare. Astfel, bărbații alocă pentru cadouri ocupă un buget de 433 lei, comparativ cu femeile ce alocă 364 lei.

„Mâncarea este categoria cea mai costitoare pentru buzunarul românilor”, mai notează Reveal Marketing Research. „Românii declară că peste jumătate din bugetul acestora de sărbători este ocupat de cheltuielile pe mâncare (51%), respodenții afirmând că alocă 539 lei pe mâncare. Dintre aceștia, familiile tradiționale urmate de maturii fără partener cheltuie cel mai mult aici, alocând 588 lei, respectiv 586 lei. Familiile tradiționale alocă, așadar, semnificativ mai mult decât restul eșantionului pentru cumpărarea de alimente – 56%”, se mai arată în studiu.

În schimb decorațiunile sunt la coada priorităților românilor în bugetul de Crăciun, doar 12% din bugetul de sărbători fiind destinat acestora.

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development.

Metoda folosită a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview) și au fost derulate 1017 interviuri online cu respondenți cu vârsta peste 18 ani, pe un eșantion reprezentativ la nivel național urban și rural în perioada 7-12 decembrie 2020. Eroare de eșantionare +/- 3%. Nivel de încredere 95%.