Codul Rutier, în ajutorul șoferilor. Amenzile pentru viteză vor fi date după noi reguli

Codul Rutier, în ajutorul șoferilor. Amenzile pentru viteză vor fi date după noi reguli Poliția rutieră. Sursa foto: Arhiva EVZ

Codul Rutier va fi modificat, printr-un nou proiect legislativ, de această dată în favoarea șoferilor, Vitezomanii vor fi sancționați după noi reguli, de care polițiștii rutieri vor trebui să țină cont neapărat.

Codul Rutier umează să fie modificat printr-un proiect de act normativ care se află în dezbatere la Senat. Proiectul de lege stabilește regulile după care vor fi date amenzile pentru cei care depășesc viteza legală. Polițiștii rutieri vor trebui să țină cont, când dau amenzi pentru depășirea vitezei, de marja de eroare a radarului.

Codul rutier vine în sprijinul șoferilor

Polițiștii rutieri vor trebui să țină cont de marja de eroare a aparatului radar, la întocmirea procesului verbal pentru depășirea vitezei legale. Aceasta va trebui aplicată în favoarea șoferului vitezoman prevede modificarea la Codul Rutier. Astfel, conducătorii auto vor fi favorizați dacă viteza cu care au circulat depășește doar cu puțin limita legală.

Actul normativ va modifica articolul 109 al legii rutiere care vizează constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor. Astfel, va fi introdus un nou alineat. Noua prevedere stabilește că „în cazul constatării contravenţiilor prin folosirea unor mijloace tehnice certificate sau verificate metrologic, agentul constatator va aplica în favoarea contravenientului marja de eroare a aparatului folosit”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Marja de eroare luată în calcul este cea prevăzută în buletinul de calibrare ori de verificare metrologică a aparatului radar.

Erorile tolerate la aparatele radar

Erorile maxime tolerate la aparatele de tip radar la măsurarea vitezei de circulaţie a autovehiculelor sunt prevăzute de Ordinul Biroului Român de Metrologie nr. 301/2005 privind aprobarea Normei de metrologie legală NML 021-05. De aceste prevederi vor trebui să țină cont polițiștii, conform prevederilor din Codul Rutier.

Pentru măsurarea vitezei, simulată în condiţii de laborator, eroarea maximă tolerată este de:

  • ± 1 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
  • ± 1 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h.
  • aparate radar

    Sursa foto: EVZ

Ce prevăd normele în cazul condițiilor de trafic

Pentru măsurarea vitezei, în condiţii normale de trafic, pentru aparatele radar care funcţionează în regim staţionar, eroarea maximă tolerată este de:

  • ± 3 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
  • ± 3 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h.

Pentru măsurarea vitezei, în regim de deplasare, a autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este de:

  • ± 4 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
  • ± 4 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h.

Codul Rutier în prezent

O decizie din 2018 emisă de Înalta Curte de Casație și Justiție stabilește că erorile maxime ale unui aparat radar sunt relevante numai dacă acesta este verificat și omologat în condițiile legii.

În prezent, sancțiunile aplicate pentru depășirea vitezei nu pot fi contestate în baza marjei de eroare a aparatelor radar.

În nota de fundamentare ce însoțește proiectul de modificare la Codul Rutier, se arată că există toleranțe admise la constatarea depășirii vitezei în multe țări europene. Autorii legii dau ca exemplu Austria, Germania, Cehia, Italia, Franța și altele.