Cererile lui Trump privind cheltuielile NATO ar putea afecta ratingurile de credit ale Europei, spune S&P Global
- Emanuel Nițulescu
- 14 februarie 2025, 15:34

Creșterea cheltuielilor pentru apărare ale statelor europene membre NATO ar putea avea un impact negativ asupra ratingurilor lor de credit, dacă acestea vor urma cerințele impuse de fostul președinte american Donald Trump, avertizează firma de rating S&P Global. Cu toate acestea, măsura ar putea impulsiona emiterea comună de datorii în regiune, un aspect care ar putea influența pe termen lung economia europeană.
Creșterea cheltuielilor militare și presiunea asupra bugetelor
În ultimul deceniu, țările europene au crescut semnificativ cheltuielile pentru apărare, ca răspuns la anexarea Crimeei de către Rusia în 2014. Cu toate acestea, bugetele naționale destinate sectorului militar rămân sub pragul de 2% din PIB, recomandat de NATO.
În comparație, Statele Unite acoperă aproape două treimi din cheltuielile totale ale alianței și alocă 3,3% din PIB pentru apărare, în timp ce Europa rămâne la o medie de 1,9%, conform Reuters.
S&P Global a analizat trei scenarii privind creșterea cheltuielilor militare în Europa:
- Creșterea la media NATO actuală – dacă statele europene alocă 2,67% din PIB pentru apărare, cheltuielile suplimentare ar ajunge la 242 miliarde de dolari anual.
- Atingerea nivelului SUA – o alocare de 3,3% din PIB ar însemna o creștere și mai accentuată a cheltuielilor militare.
- Scenariul Trump – 5% din PIB – o astfel de măsură ar necesita o suplimentare a bugetelor europene cu până la 875 de miliarde de dolari anual, ceea ce ar putea pune presiune enormă pe finanțele publice ale statelor membre.
Consecințele fiscale pentru statele NATO
Experții avertizează că scenariul în care Europa ar trebui să aloce 5% din PIB pentru apărare ar putea avea consecințe semnificative asupra sustenabilității bugetare.
S&P subliniază că o asemenea creștere a cheltuielilor în cadrul statelor NATO ar fi dificil de finanțat fără tăieri în alte domenii sau fără o presiune suplimentară asupra bonității țărilor respective.
Pentru Germania, respectarea cerinței de 5% din PIB ar duce la creșterea deficitului bugetar la 4,6%, de la 1,7% prognozat.
În cazul Franței, deficitul ar putea ajunge la 8,9%, față de 6% cât este estimat în prezent. Aceste dezechilibre financiare ar putea afecta stabilitatea economică a întregii regiuni și ar putea duce la o reevaluare negativă a ratingurilor de credit ale statelor europene.