Ce spune bugetul din Rusia despre intențiile lui Putin

Ce spune bugetul din Rusia despre intențiile lui PutinRuble rusești/Sursa foto: bani.md

Guvernul din Rusia și-a înaintat proiectul de buget federal pentru anii 2025-2027 Dumei de Stat, un document de aproximativ 7.000 de pagini care prezintă veniturile și cheltuielile planificate.

Cum arată bugetul din Rusia

Cifrele au depășit previziunile anterioare, cu 41,5 trilioane de ruble (circa 435,7 miliarde de dolari) alocate doar pentru anul viitor - și aceasta poate să nu fie suma finală, potrivit Meduza.

În plus, o cotă record din buget este clasificată drept „secretă” sau „secretă”. Potrivit estimărilor The Bell, aproape o treime din cheltuieli sunt ascunse publicului.

Meduza a analizat proiectul de buget pentru a descoperi cât intenționează să cheltuiască Rusia pentru războiul împotriva Ucrainei și „reconstrucția” teritoriilor ocupate, cât de mulți bani va aduce reforma fiscală în cuferele Kremlinului și cât costă menținerea administrației Putin și aparatului său de propagandă.

Potrivit bugetului guvernului din Rusia pentru perioada 2024–2026, autoritățile se așteptau să cheltuiască 36,6 trilioane de ruble (aproximativ 385 de miliarde de dolari) în 2024, cheltuielile nominale estimate să scadă la 34,3 trilioane de ruble (aproape 361 de miliarde de dolari) în 2025.

Mulți bani se duc pe războiul pornit de Rusia contra Ucrainei

Totuși, lucrurile s-au dovedit putin diferite. Ministerul de Finanțe a depășit deja ținta din acest an, estimând cheltuielile la 39,4 trilioane de ruble (414 miliarde de dolari) și se așteaptă ca acestea să crească cu încă cinci procente anul viitor. Motivul este clar: războiul Rusiei împotriva Ucrainei nu s-a încheiat.

Ministerul de Finanțe a alocat deja fonduri record pentru „Apărarea Națională” anul trecut, dar a plănuit să reducă cheltuielile după 2024 – cu 2,2 trilioane de ruble (23,1 miliarde de dolari) în 2025 și alte 1,1 trilioane de ruble (11,6 miliarde de dolari) în 2026.

Acum, cu toate acestea, noul proiect de buget arată un record de 13,5 trilioane de ruble (aproape 142 de miliarde de dolari) pentru apărare, ceea ce îl face cea mai mare categorie de cheltuieli. Aceasta marchează o creștere de 25% față de anul precedent și chiar depășește prognoza Bloomberg, care a fost făcută cu o săptămână înainte de publicarea bugetului.

Seviciile, bani în plus

În următorii trei ani, cheltuielile pentru categoria aferentă capitolului „Securitate națională și aplicare a legii”, care include forțele armate și salariile procurorilor și anchetatorilor, vor crește. În 2025, 3,5 trilioane de ruble (36,7 miliarde de dolari) vor fi alocate pentru aceste scopuri. Împreună cu „Apărarea Națională”, cheltuielile legate de securitate vor reprezenta 41% din întregul buget federal.

Obiectivele acestor fonduri sunt formulate într-un mod de obicei vag, cum ar fi „asigurarea obligațiilor în temeiul acordurilor de cooperare militaro-tehnică”, „reaprovizionarea cu echipament militar” și „îndeplinirea funcțiilor Ministerului de Interne”.

Cu toate acestea, cheltuielile planificate pentru „restaurarea și dezvoltarea socio-economică” a teritoriilor ucrainene ocupate de Rusia par mai concrete. Pe parcursul a patru ani, se estimează că aceste costuri vor depăși 1,29 trilioane de ruble (13,5 miliarde de dolari).

De asemenea, merită remarcat faptul că autoritățile par să minimalizeze accentul puternic militar al bugetului: oficialii-cheie nu au menționat acest lucru, iar publicațiile de afaceri din Rusia nu o acoperă pe larg.

Politicile sociale, cam fără bani

Ministrul de Finanțe Anton Siluanov a numit politica socială drept prioritate maximă în buget, deși în ceea ce privește cheltuielile, aceasta ocupă locul al doilea. În timp ce 7,7 trilioane de ruble (80,8 miliarde de dolari) au fost alocate pentru 2024, cheltuielile sociale vor scădea la 6,5 ​​trilioane de ruble (68,2 miliarde de dolari) anul viitor, cu promisiunile de a le ridica înapoi la 7,2 trilioane de ruble (75,5 miliarde de dolari) mai târziu.

Această categorie include și unele cheltuieli legate de armată: de exemplu, proiectul de buget pe trei ani alocă anual 30 de miliarde de ruble (aproape 315 de milioane de dolari) pentru bonusuri de înrolare în armata, iar alte 5,8 miliarde de ruble (60,8 milioane de dolari) vor fi alocate pentru compensarea familiilor. a militarilor căzuți.

Politica socială acoperă, de asemenea, pensiile și beneficiile, prestațiile de maternitate (care vor fi indexate cu 7,3 la sută), plățile lunare către beneficiarii premiilor de stat, pensiile pe viață pentru judecători și multe alte elemente. Măsurile cheie includ indexarea pensiilor rușilor care lucrează (ceea ce nu s-a mai întâmplat din 2015) și alocarea a 1,7 trilioane de ruble (17,8 miliarde de dolari) pentru îmbunătățirea condițiilor de locuire, inclusiv programele de credit ipotecar preferențial aflate în derulare.

Anul viitor, 4,3 trilioane de ruble (45 de miliarde de dolari) vor fi alocate economiei - mai mult decât cheltuielile combinate pentru educație și asistență medicală. Cele mai mici alocări vor merge la cultură, la 233 de miliarde de ruble (2,4 miliarde de dolari) și la sport, la 67 de miliarde de ruble (aproximativ 703 de milioane de dolari). Pentru comparație, serviciul datoriei naționale va costa de 47 de ori mai mult.

Creșterea veniturilor

Se preconizează că veniturile vor crește cu 12%, veniturile totale pentru 2025 fiind estimate la 40,3 trilioane de ruble (aproape 425 de miliarde de dolari). Cu toate acestea, creșterea nu se datorează în totalitate (nici în principal) veniturilor din petrol și gaze. De fapt, contribuțiile din petrol și gaze se vor micșora ușor, reprezentând 27 la sută din veniturile totale, în scădere față de peste 30 la sută anterior, făcându-l pe ministrul de Finanțe Anton Siluanov să afirme că Rusia își reduce dependența de petrol și gaze.

Acestea fiind spuse, raportul de însoțire al bugetului notează că veniturile în acest domeniu sunt în scădere din cauza prețului scăzut al petrolului.

Între timp, veniturile non-petrol și gaze sunt programate să crească semnificativ. Guvernul afirmă clar că se așteaptă la o creștere a taxelor pe cifra de afaceri, în special a TVA, „în lumina tendințelor macroeconomice”. Acest lucru se referă probabil la supraîncălzirea economică a Rusiei, care atinge un vârf de 16 ani: producția funcționează la capacitate maximă și cererea consumatorilor este mare, ceea ce înseamnă că cheltuielile constante ale rușilor vor ajuta la susținerea bugetului.

Vladimir Putin, Rusia

Economia Rusiei intră în criză. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Totul se va scumpi în Rusia

Această categorie de venituri include și taxele și accizele, care vor crește anul viitor la benzină, alcool, țigări și băuturi dulci. Guvernul a citat necesitatea reînnoirii „fondului rutier” drept motiv pentru creșterea taxei pe benzină, în timp ce celelalte creșteri sunt legate de măsurile de sănătate publică. În general, veniturile din impozitele pe cifra de afaceri vor crește de la 15,6 trilioane la 18,2 trilioane de ruble (164 miliarde dolari până la aproape 192 miliarde dolari) anul viitor.

În plus, veniturile din impozitul pe venit sunt de așteptat să crească de la 2,3 trilioane la 4,8 trilioane de ruble (24,2 miliarde dolari până la 50,6 miliarde dolari). Acest lucru se datorează reformelor fiscale adoptate la începutul acestui an, care vor ridica cota impozitului pe profitul corporativ de la 20 la 25 la sută și vor modifica grila progresivă a impozitului pe venitul persoanelor fizice, cu cea mai mare cotă stabilită la 22 la sută.

Veniturile guvernului din taxa de eliminare a vehiculelor sunt, de asemenea, programate să se dubleze. Începând cu 1 octombrie 2024, taxele de reciclare pentru mașinile de pasageri străine vor crește cu 70 până la 85% (în funcție de dimensiunea motorului) într-un efort de a sprijini industria auto autohtonă. Pentru ruși, acest lucru ar putea însemna o creștere cu 10% a prețurilor mașinilor până la sfârșitul anului. Pentru Ministerul de Finanțe, această măsură este de așteptat să genereze încă două trilioane de ruble (21 de miliarde de dolari) în 2025.

Rusia vrea să-și crească veniturile

Bugetul menționează, de asemenea, „măsuri de îmbunătățire a administrării și colectării impozitelor”, dar nu oferă alte detalii.

Așa cum a fost cazul de la începutul războiului pe scară largă al Rusiei împotriva Ucrainei, totuși, se preconizează că cheltuielile vor depăși veniturile. Bugetul a fost întocmit cu deficit pentru următorii trei ani. Pentru 2025, deficitul este de 1,2 trilioane de ruble (12,6 miliarde de dolari) sau 0,5% din PIB. Prin comparație, deficitul din acest an este de 1,1 la sută.

Ministrul Finanțelor, Anton Siluanov, a explicat această abordare conservatoare ca o revenire la regula bugetară conform căreia cheltuielile ar trebui să corespundă veniturilor, excluzând serviciul datoriei (deși acest lucru nu a fost încă realizat). Cu toate acestea, proiectul de lege include împrumuturi semnificative, guvernul intenționând să strângă 4,8 trilioane de ruble (50,4 miliarde de dolari) în 2025. Această sumă depășește deficitul deoarece o mare parte din ea va fi utilizată pentru refinanțarea datoriilor existente.

Economiștii sunt sceptici cu privire la cât de realist este acest scenariu. Cu ratele ridicate ale dobânzilor Băncii Centrale, împrumutul va fi extrem de costisitor, iar Ministerul de Finanțe își reduce deja programul de îndatorare și a încetat să mai organizeze licitații pentru obligațiuni de stat. În plus, băncile se pot confrunta cu impozite mai mari pe veniturile din obligațiuni, ceea ce ar putea slăbi și mai mult cererea. Piețele datoriei externe rămân inaccesibile din cauza sancțiunilor.

Pușculița spartă

O schimbare cheie implică rolul Fondului Național, care a fost instrumentul principal de echilibrare a bugetului. De la începutul războiului la scară largă, din fond au fost cheltuite aproximativ 4,7 trilioane de ruble (49,3 miliarde de dolari). În acest ritm, economiștii se așteptau ca principala rezervă a Rusiei să fie epuizată până anul viitor.

Cu toate acestea, Ministerul de Finanțe promite să economisească veniturile excedentare din petrol dacă prețurile cresc peste 60 de dolari pe baril. Conform planului bugetar, Fondul Național va crește cu 1,8 trilioane de ruble (18,9 miliarde de dolari) anul viitor. Siluanov a declarat că aceste rezerve vor fi folosite doar dacă prețul petrolului scade sau pentru finanțarea proiectelor de infrastructură. Cu toate acestea, nota explicativă enumeră Fondul ca sursă de cofinanțare a pensiilor.

Dividendele de la companiile de stat rămân, de asemenea, o sursă semnificativă de venituri pentru Ministerul de Finanțe. Anul acesta, au depășit așteptările cu 100 de miliarde de ruble (1 miliard de dolari), aducând 755 de miliarde de ruble (7,9 miliarde de dolari) pentru stat. Anul viitor, se preconizează că această cifră va fi și mai mare.

O altă resursă pe care guvernul intenționează să o folosească pentru a acoperi deficitul este privatizarea, care se așteaptă să genereze 2,3 miliarde de ruble (24,1 milioane de dolari) anual. Vânzarea de metale prețioase și pietre prețioase este, de asemenea, menționată ca sursă de venit: Ministerul de Finanțe intenționează să vândă diamante de dimensiuni mici în valoare de un miliard de ruble (10,5 milioane de dolari). Cu toate acestea, următorul paragraf notează că 51 de miliarde de ruble (535,5 milioane de dolari) vor fi alocate pentru reînnoirea rezervelor.

Inflația va crește în continuare

Ministerul de Finanțe susține că planul bugetar este menit să „țină sub control presiunile inflaționiste și să întărească rezistența economiei”. Dar acest lucru pare departe de a fi sigur. Banca Centrală a avertizat în mod repetat asupra riscului de creștere a prețurilor din cauza politicii fiscale prea laxe. Cheltuielile mari ale guvernului injectează mai mulți bani în economie, stimulând cheltuielile consumatorilor. Între timp, producția nu crește - este deja la capacitate maximă - așa că inflația continuă să crească.

Programele preferențiale ale guvernului adaugă un alt nivel de complexitate. Potrivit șefei Băncii Centrale a Rusiei, Elvira Nabiullina, Banca Centrală crește dobânda cheie pentru a reduce cererea, dar guvernul contracarează acest lucru prin extinderea subvențiilor. Acest lucru subminează eforturile băncii, forțând-o să crească și mai mult ratele, creând un cerc vicios.

Anul acesta, Banca Centrală și-a propus să reducă inflația la patru procente, dar a atins un vârf la nouă la sută. Prognoza a fost revizuită de două ori, iar ținta de patru procente a fost acum împinsă pentru anul viitor, deși economiștii rămân sceptici că va fi atinsă până atunci.

Noul buget nu a făcut decât să accentueze îngrijorările: pe lângă o creștere semnificativă a taxei de eliminare a vehiculelor, anul viitor va aduce și tarife mai mari la utilități. Inițial, a fost planificată o creștere de 5,7%, dar documentul final arată o creștere de 11,9% - pe lângă creșterea de 10% din acest an. Prețurile la energie electrică vor crește cu 12,6 la sută, iar la gaze cu 10,3 la sută. În trecut, astfel de mișcări au înrăutățit drastic așteptările inflaționiste, împingând Banca Centrală să majoreze și mai mult rata cheie – și este deja la 19%. Această ciocnire continuă între Nabiullina și Ministerul de Finanțe a devenit celebră.

Ieftinirea petrolului lovește Rusia în plin

Între timp, Ministerul Dezvoltării Economice prezice că prețul petrolului va scădea în următorii trei ani, slăbind moneda Rusiei la 100 pe dolar american până în 2026 și că creșterea PIB va oscila în jurul a trei procente.

După cum a menționat canalul Telegram Faridaily, cheltuielile administrației prezidențiale vor crește cu 25% anul viitor, ajungând la 30,9 miliarde de ruble (324,4 milioane de dolari), cu 20 de miliarde de ruble (210 milioane de dolari) fiind destinate salariilor, inclusiv al președintelui. Guvernul a majorat și subvențiile pentru mass-media de stat, o companie de televiziune care are doar șapte angajați urmând să primească 1,5 miliarde de ruble (15,7 milioane de dolari) anual pentru „dezvoltarea conținutului”.

Cuvântul „patriotism” apare de 35 de ori în nota explicativă a bugetului federal, cu fonduri alocate pentru 16 inițiative legate de „educația civilă și patriotică a tinerilor”. Unele elemente sunt specifice, cum ar fi premiile pentru competiția „Cel mai bun corp de cadeți cazaci”, dar altele nici măcar nu numesc un executor. De exemplu, 310 de milioane de ruble (3,3 milioane de dolari) sunt rezervate anual pentru „evenimente de educație patriotică pentru copii și tineri” nespecificate.

Conform calculelor făcute de Meduza, cheltuielile totale din Rusia pentru „patriotism” de-a lungul a trei ani se vor ridica la 50,5 miliarde de ruble (530 de milioane de dolari) - de două ori mai mult decât suma alocată pentru formarea și cercetarea în inteligența artificială.

Ne puteți urmări și pe Google News