Campania lui Călin Georgescu pe Meta, devoalată. Raport Reset Tech și Check First

Campania lui Călin Georgescu pe Meta, devoalată. Raport Reset Tech și Check First

Meta Platforms Inc. a permis unei rețele de pagini de Facebook să posteze peste 3.600 de reclame politice care atacau candidata pro-UE la prezidențiale a României, Elena Lasconi, și promovau figuri de extremă dreapta, inclusiv pe Călin Georgescu, înaintea alegerilor din țară, arată un raport.

Campania lui Georgescu susținută de 24 de pagini de Facebook

Campania a fost desfășurată pe 24 de pagini de Facebook aparent separate pentru entități ale căror site-uri web împărtășesc infrastructura de găzduire, publicitate și email, indicând un efort organizat de a influența alegerile, conform unui raport al grupurilor de cercetare ale amenințărilor digitale Reset Tech și Check First.

Nu este clar cine se afla în spatele rețelei, care a promovat postări politice pe Facebook și Instagram cu cheltuieli publicitare de până la 224.083 € (237.200 $), conform raportului.

Victoria șocantă a candidatului pro-rus, promovat asidu pe TikTok, Georgescu a pus sub o intensă examinare rolul companiilor de social media.

Reset Tech și Check First: acțiuni mai ample de influențare a alegerilor

Autoritățile române s-au concentrat pe TikTok de la ByteDance Ltd., acuzând platforma că a oferit „expunere masivă și tratament preferențial” candidatului naționalist, Călin Georgescu, foarte puțin cunoscut.

Dar raportul întocmit de Reset Tech și Check First indică un efort mai amplu de a influența rezultatul alegerilor.

Pe 6 decembrie, cea mai înaltă instanță din România, Curtea Constituțională a anulat votul din prima rundă de luna trecută din cauza unor acuzații de amestec din partea Rusiei, prima astfel de hotărâre din istoria națiunii.

Hotărârea a fost luată după publicarea documentelor declasificate de către serviciul de informații al țării, care arătau cum campania alimentată de TikTok a lui Georgescu ar fi putut fi coordonată de „actori statali” străini.

Facebook și Instagram folosite în campania lui Georgescu

Un document menționa că România era o țintă pentru „atacuri hibride rusești agresive”.  Moscova a negat orice amestec.

„În timp ce TikTok a fost în centrul atenței având rolul de a amplifica dezinformarea în timpul campaniei electorale din România, noi dovezi arată că platformele Meta Facebook și Instagram au fost folosite pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmații neverificate și narațiuni polarizante”, au scris autorii raportului.

Meta, companie

Meta / sursa foto: Facebook

Meta a refuzat să comenteze conținutul raportului, dar a făcut s-a referit la comentariile făcute săptămâna trecută de Nick Clegg, președintele afacerilor globale.

„Nu vedem nicio dovadă a unor incidente majore pe platformele noastre din România”, le-a spus el jurnaliștilor, adăugând că compania a fost în contact „aproape zilnic” cu autoritățile române, a raportat Euronews.

Declarațiile lui Georgescu publicate de Facebook și Instagram

Anunțurile descrise în raport îl prezintă pe Călin Georgescu, care nu a declarat nicio finanțare a campaniei, autorităților, ca un „președinte patriot” care apără națiunea de aproximativ 19 milioane de oameni împotriva sistemului politic.

Liderul Uniunii Salvați România, Lasconi, a fost caracterizată drept un „diavol” și o marionetă pentru Vest, în timp ce actualul președinte Klaus Iohannis a fost descris drept un „dictator” pentru sprijinul acordat lui Lasconi.

Unele dintre reclame au exprimat, de asemenea, susținerea pentru George Simion, liderul partidului naționalist Alianța pentru Unirea Românilor.

Reset Tech și Check First au folosit Biblioteca de Reclame Meta pentru documentare

Cercetătorii au identificat campania, după ce au folosit Biblioteca de Reclame Meta, o inițiativă de transparență care oferă detalii despre filmele de publicitate care folosesc platformele de social media ale companiei.

Reclamele fuseseră vizualizate de până la 179 de milioane de ori din august, au calculat cercetătorii, folosind numerele dezvăluite în Ad Library.

Profilurile celor care au făcut publicitate pentru Georgescu aveau pagini de Facebook cu administratori localizați în principal în România și se prezentau ca site-uri de știri sau divertisment.

Rezultat studiu: conturile susținătorilor lui Georgescu aveau adrese IP comune, design web identic și configurații comune de email și tehnologie publicitară

Dar site-urile nu aveau informații legale sau editoriale, iar multe erau legate prin adrese IP comune, design web identic și configurații comune de email și tehnologie publicitară, indicând o structură de management centralizată, conform raportului.

Studiul reflectă constatările anterioare ale publicației românești Context, care a anunțat că Alianța pentru Unirea Românilor a dezvoltat o rețea de pagini false pe Facebook, mascându-se ca portaluri de știri, pentru a amplifica propaganda și teoriile conspirației.

Rețelele sociale sunt un vector popular pentru publicitatea politică și dezinformare, pentru că permit o țintire precisă a mesajelor.

Meta, măsuri pentru combaterea interferenței electorale ascunse

În ultimii ani, platformele au luat măsuri pentru a combate eforturile de interferență electorală ascunsă și au introdus controale mai stricte în jurul campaniilor publicitare politice.

Meta a declarat că a eliminat aproximativ 20 de operațiuni de influență sub acoperire din întreaga lume în acest an și că Rusia este sursa principală a unei astfel de activități, conform unei postări pe blog de săptămâna trecută de către Clegg.

A declarat că majoritatea operațiunilor s-au luptat să construiască audiențe autentice, unele folosind „like-uri” și urmăritori falsi pentru a părea mai populari decât erau.

Luni, partidele pro-europene din România au început discuțiile pentru formarea unui nou cabinet după votul anulat, conform bnnbloomberg.ca.

„Pericolul nu a trecut și ne așteptăm ca Rusia să continue să încerce să influențeze alegerile din România și din alte țări europene”, a declarat Siegfried Mureșan, lider interimar al Partidului Liberal din România.