Cai și atelaje de sute de mii de euro, în cea mai scumpă competiție după Formula 1
- Veronica Bursașiu
- 10 mai 2025, 14:44

După Formula 1, competițiile de atelaje sunt considerate cele mai costisitoare. Un atelaj poate costa cât o limuzină de lux, iar un cal, în funcție de rasă și performanță, între 30.000 euro și 100.000 de euro. O comună din Bihor găzduiește, timp de trei zile, cea mai importantă competiție de atelaje din țară.
Formula 1 de Oșorhei, „opereta sporturilor ecvestre”, în acest weekend
Conducerea de atelaje este cea mai elegantă, cea mai spectaculoasă, dar şi cea mai costisitoare ramură a sporturilor hipice. Nu din întâmplare este denumită şi „opereta sporturilor ecvestre”. Oșorhei, comuna din Zona Metropolitană Oradea, este, în acest weekend, epicentrul sportului ecvestru. 28 de echipaje din România, Ungaria și Serbia își dispută calificarea pentru Campionatul Mondial din Olanda. Aici are loc cea de-a VII-a ediție a Concursului Internațional de Atelaje.

Sursa foto: Concursul internațional de atelaje Oșorhei
Ieri a avut loc proba de dresaj, iar azi, 10 mai, e programată cea mai spectaculoasă prob, cea de maraton. Duminică va avea loc proba de obstacole. Competițiile sunt dedicate atelajelor de patru cai, doi cai și un cal.
Vedete mondiale la startul Formulei 1 de Oșorhei
La start sunt vedete mondiale din atelaje precum : Babo Kalman, Rákóczi Gergő, Dobrovitz Jozsef. Babo Kalman și soția sa, Sanda Demeter, driver și secund în cadrul CS Oșorhei, sunt participanți la Campionatele Mondiale de Atelaje cu patru cai din Olanda. Au în palmares și competiția mondială destinată atelajelor cu doi cai în Germania.
La maraton concurează și Rákóczi Gergő, regale atelajelor din România. E multiplu campion național, a obţinut, cu prilejul celei de-a XX-a ediţii a Cupei Dunărea Alpină de la Piber, cea mai bună performanţă înregistrată de un român: locul IV în elita lumii. Bihoreanul nu s-a remarcat oriunde, ci la Piber.Este un loc renumit în întreaga lume pentru herghelia unde îşi creştea caii monarhia austro-ungară. Sunt cai care ajung la Înalta Şcoală de Echitaţie Spaniolă de la Viena. Acolo, un dresor se pregăteşte timp de 15 ani, de la orele 5,00 ale dimineţii până la orele 22,00. La final depune un jurământ. Să nu divulge secretele comunicării cu calul.
Maratonul, cea mai spectaculoasă probă
La start e și Dobrovitz Jozsef, campion al Ungariei în 1995, 1997, 2001 și 2005, liderul Campionatului Ungariei. A câștigat Derby-ul maghiar în 1999, 2003 și 2005. A participat la Campionatele Mondiale din 1994, 1996, 1998, 2000 și 2002.El a câştigat în 2018 Top Driver Award la Campionatul Mondial.Maratonul, proba la care azi participanții intră în concurs, pune la încercare rezistența fizică și pregătirea tehnică a cailor și a driverilor. Pe traseu sunt instalate șapte obstacole naturale și artificiale.
Trăsurile folosite la proba de maraton sunt vehicule cu construcție specială, realizate cu soluții tehnice sofisticate. Ele trebuie să aibă greutăți și ecartamente obligatorii stabilite în regulament. Ținuta și costumația concurenților este la libera alegere, doar casca de protecție sau toca sunt obligatorii. Secundul (secunzii) au o sarcină foarte precisă și deosebit de dificilă. Ei țin echilibrul atelajului, de multe ori executând exerciții fizice aproape acrobatice. Condiția fizică și cea psihică sunt extrem de importante atât la driveri cât și la cai.