Scandal public în BOR. Citatele biblice, subiect de ceartă între ÎPS Teodosie și Vasile Bănescu

Scandal public în BOR. Citatele biblice, subiect de ceartă între ÎPS Teodosie și Vasile BănescuSursa foto: Razvan Valcaneantu / EEC

Scandalul public din sânul Bisericii Ortodoxe continuă cu o nouă replică venită din partea Arhiepiscopiei Tomisului care susțin că Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei ar fi modificat citatele biblice.

Biserica Ortodoxă traversează o perioadă complicată în contextul presiunilor pe care le face ÎPS Teodosie pentru a fi desemnat mitropolit. Arhiepiscopia Tomisului, reprezentată de Teodosie revine cu solicitarea de a fi transformată în Mitropolie. Aceasta deși cererea nu întrunește criteriile stabilite de Sfântul Sinod.

Biserica Ortodoxă trece printr-un nou scandal

Reprezentanții Arhiepiscopiei Tomisului i-au cerut lui Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei să-și prezinte CV-ul. Într-un comunicat de presă, Arhiepiscopia spune că acesta ar fi modificat un citat din Biblie. Purtătorul de cuvânt a replicat, printr-un mesaj, la ordinul ÎPS Teodosie, prin care a fost instituită perioadă de post în perioada 26 - 28 februarie pentru înfiinţarea Mitropoliei Tomisului.

„Luând ca referinţă doar două versiuni în limba română contemporană ale Sfintei Scripturi (Biblia sau Sfânta Scriptură tipărită cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, cu aprobarea Sfântului Sinod, Ed. IBMBOR, Bucureşti, 2015, p. 1119: «Dar acest neam de demoni nu iese decât numai cu rugăciune şi cu post»;

Biblia sau Sfânta Scriptură, versiune diortosită după Septuaginta, redactată, adnotată şi tipărită de Bartolomeu Valeriu Anania, arhiepiscop al Vadului, Feleacului şi Clujului, Mitropolit al Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului, tipărită cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Ed. IBMBOR, Bucureşti, 2014, p. 1481: «Căci soiul acesta de demoni nu iese decât numai prin rugăciune şi prin post») din ce ediţie a Bibliei, aprobată sau nu de Sfântul Sinod, a utilizat domnia sa citatul: «Acest neam de demoni nu iese (din unii) decât cu rugăciune şi post» (Matei 17, 21)?”, au afirmat reprezentanţii Arhiepiscopiei Tomisului.

ÎPS Teodosie „rămâne în deplină ascultare” față de Patriarhul Daniel şi Sfântul Sinod al BOR

ÎPS Teodosie. Sursa foto: Arhiva EVZ

Arhiepiscopia Tomisului, cerere pentru Vasile Bănescu

Ei îi mai solicită lui Vasile Bănescu să prezinte binecuvântarea Patriarhului sau aprobarea Sfântului Sinod pentru modificarea unui text din Biblie.

„Având în vedere că, în repetate rânduri (dacă e nevoie, prezentăm dovezile), domnul Vasile Bănescu ne-a asigurat că luările de poziţie ale domniei sale sunt exclusiv în interesul Patriarhiei Române şi cu ştiinţa şi binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh, îl rugăm să prezinte public binecuvântarea Preafericirii Sale sau aprobarea Sfântului Sinod în formă scrisă, pentru introducerea într-un text biblic de importanţă covârşitoare pentru Ortodoxie, cu valoare de normă supremă, a parantezei « (din unii) » şi a excluderii expresiei «numai cu». Mai crede domnul purtător de cuvânt că «Toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu» (II Timotei 3, 16) sau consideră că şi acest text ar trebui şi el modificat sau completat? “, a mai precizat sursa citată.

Totodată, vor să mai știe de ce a simțit nevoia, purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe să modifice acel text biblic.

„Din ce motiv purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române a simţit nevoia de a modifica sau de a completa cuvântul lipsit de echivoc al Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Cea de-a doua Persoană a Sfintei Treimi, Care, cel puţin pentru noi, ortodocşii de rând («bigoţii» nefericiţi ai unei ere a «raţiunii, bunului simţ şi a luminilor»), a fost, este şi va fi Dumnezeu Adevărat din Dumnezeu Adevărat (Filipeni 2, 6)? Întrucât nu ne putem da seama ce fel de autoritate sau libertate a exercitat sau măcar ce a gândit domnul Vasile Bănescu când a procedat la completarea şi modificarea unui text biblic, îi adresăm şi întrebarea: Consideraţi că relativizarea, din condei, a unui principiu biblic fundamental aduce un beneficiu învăţăturii ortodoxe, al cărei unică păstrătoare şi exegetă este Biserica una, apostolească şi sobornicească? Dacă da, care este acest beneficiu? Dacă nu, de ce vă substituiţi soborului Bisericii?”, se mai arată în comunicatul de presă.

Sfîntul Sinod

Sursa foto: EVZ

Biserica Ortodoxă și Arhiepiscopia Tomisului

În finalului documentului, Arhiepiscopia Tomisului îi cere purtătorului de cuvânt al Patriarhiei să-și prezinte CV-ul.

„Dincolo de permanenta atacare a persoanei ierarhului de la Tomis, chiar şi de hârjoana neologismelor şi a termenilor bombastici prin intermediul căreia domnul Bănescu încearcă, după propriile puteri, să ne transmită ceva iar noi încercăm, mereu la punctul 5 al comunicatelor noastre, să îl determinăm «să coboare printre muritorii de rând», îl întrebăm pe domnul purtător de cuvânt al Patriarhiei:

Apreciaţi că un purtător de cuvânt al unei instituţii (bisericeşti sau nu) trebuie să aibă Curriculum vitae publicat pe un site instituţional sau academic de largă acoperire? Aveţi un Curriculum vitae disponibil? Aveţi bunăvoinţa să îl oferiţi publicului prin intermediul unui astfel de mijloc de transparenţă?”, au mai afirmat reprezentanţii Arhiepiscopiei Tomisului.

Pe 29 februarie, ÎPS Teodosie va fi judecat de Sfântul Sinod. El este acuzat de „încălcarea ordinii statutare a Bisericii şi tulburarea păcii din viaţa Bisericii şi a societăţii prin acte de răzvrătire, indisciplină şi presiune publică”.

Mesajul lui Vasile Bănescu

Reacţia Arhiepiscopiei Tomisului a venit după ce Vasile Bănescu a publicat postare legată de instituirea de a trei zile de post şi rugăciune. Ordinul a fost emis de ÎPS Teodosie pentru a determina transformarea Arhiepiscopiei în Mitropolie.

„«Acest neam de demoni nu iese (din unii) decât cu rugăciune şi post.» Evanghelia după Matei, cap. 17 Post şi rugăciune. Dar nu doar trei zile şi nu în prima săptămână a perioadei Triodului. Demonul trufiei, al iubirii de stăpânire şi al grăirii mincinoase în deşert este cumplit.

El se poate manifesta inclusiv prin încălcarea ordinii statutare a Bisericii şi tulburarea păcii din viaţa acesteia şi a societăţii, prin acte de răzvrătire, indisciplină şi presiune publică. Postul şi rugăciunea sunt arme redutabile şi foarte eficace împotriva demonilor care ne chinuie. Cu minima condiţie de a le folosi exclusiv în registrul corect al armelor şi muniţiilor pocăinţei, nu în cel greşit al asaltului asupra raţiunii, adevărului şi bunului-simţ”, a postat Vasile Bănescu.

Vasile Bănescu, purtător de cuvânt Biserica Ortodoxă

Sursa Foto: Arhiva EVZ

Biserica Ortodoxă a respins cererea ÎPS Teodosie

Arhiepiscopia Tomisului a instituit o perioadă de post între 26 – 28 februarie. În această perioadă, clericii vor oficia în biserici şi mănăstiri Acatistul Bunei Vestiri şi Acatistul Sfântului Apostol Andrei. Scopul urmărit este de a determina Sfântul Sinod să accepte înfiinţarea Mitropoliei Tomisului. Î

„Sigur, să ne rugăm, iată, săptămâna viitoare va fi pecetluirea, dacă va fi, dacă nu, când vrea bunul Dumnezeu. Noi am făcut demersurile care se cuveneau că nu puteam să nu le facem, având un adevăr atât de evident şi atât de necesar de pus în realitate, sigur că să ne rugăm cu toţii. Şi iată, miercurea şi vinerea viitoare, chiar şi joi să ţinem post, miercuri, joi şi vineri, săptămâna viitoare, să avem post şi rugăciune cât mai intensă pentru această dorinţă a dumneavoastră, atât de justificată”, a afirmat Arhiepiscopul Tomisului.

Biserica Ortodoxă a respins cererea ÎPS Teodosie de a transforma Arhiepiscopia Tomisului în Mitropolie. Într-un mesaj, Patriarhia Română a precizat că solicitarea privind ridicarea la rang de Mitropolie a fost respinsă din 2003 de Sfântul Sinod.

Cu toate acestea, arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, „insistă cu înverşunare ca doar eparhia pe care o păstoreşte să devină mitropolie”. Din acest motiv „încălcarea ordinii statutare a Bisericii şi tulburarea păcii din viaţa Bisericii şi a societăţii prin acte de răzvrătire, indisciplină şi presiune publică vor fi înscrise pe ordinea de zi a viitoarei şedinţe a Sfântului Sinod”. Următoarea şedinţă este programată în data de 29 februarie.