În mare taină, guvernul condus de Dacian Cioloș, prin intermediul unei comisii interministeriale, cumpără un avion second- hand pentru a-l t ra n s forma în aeronavă prezidențială. Conform unor surse din domeniul aviației, guvernul va cumpăra o aeronavă Airbus 319 de la compania italiană Alitalia, avion ce va fi folosit cu precădere de șeful statului Klaus Iohannis dar și de Guvern. „Agenția Națională pentru Achiziții Publice a aprobat un caiet de sarcini pentru cumpărarea avionului din Italia. S-a cerut guvernelor statelor europene să precizeze dacă dețin aeronave pentru zboruri prezidențiale de vânzare. În afară de Italia, nimeni din statele europene n u au avut nimic de oferit statului român. Cel mai probabil, odată cu rectificarea bugetară se alocă bani pentru achiziționarea avionului. A fost deja aleasă aeronava, va fi un Airbus 319. După ce va fi adusă în România, aeronava va fi preluată de Serviciul de Telecomunicații Speciale și Serviciul de Protecţie şi Pază pentru a-l dota corespunzător. Aeronava va fi administrată de TAROM sau de Regia Autonomă – Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat”, ne-au explicat sursele citate.



20 de specialiști aleg aeronava

În primăvară, Guvernul a decis formarea unei comisii interminsteriale formată din 20 de specialiști care să se ocupe de achizița aeronavei prezidențiale. Mai exact, comisia interministerială pentru negocierea achiziţionării unei aeronave, a produselor şi serviciilor aferente în scopul constituirii unei capabilităţi destinate executării zborurilor speciale formată la nivelul Ministerului Transporturilor a analizat variantele tehnicoeconomice de achiziţionare a aeronavei prezidențiale.

Avionul ar putea „ateriza” în curtea RA-APPS

În prezent, un avion nou Airbus A319 costă aproximativ 60 milioane de dolari. Conform unor surse din aviație, aeronava achiziționată din Italia ar putea fi administrată de Regia Autonoma – Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat. „Avionul Airbus A319 are o capacitate de 210 locuri. Dacă preşedintele Klauss Iohannis vrea să zboare peste ocean trebuie să facă escală. Este nevoie de minim două aeronave pentru flota prezidențială sau guvernamentală. Trebuie achiziţionate două avioane, întotdeauna trebuie să existe o aeronavă de rezervă pentru preşedinţie. Piloții trebuie să aibă experiență de zbor permanentă pe acel tip de avion. Nu înțeleg de ce trebuie cumpărat acest avion în guvernarea Dacian Cioloș? Avionul care se cumpără de către statul român nu a zburat de câțiva ani”, ne-au precizat sursele apropiate Ministerului Transporturilor

Minim patru piloți

Odată cu achiziția unei aeronave care nu există în flota TAROM, Ministerul Transporturilor trebuie să aloce bani pentru pregătirea piloților. „Avionul Airbus 319 este cu totul diferit faţă de Airbus 318. Nu poti pilota Airbus 318 din flota TAROM după care să stai la manşa unui Airbus 319. Piloţii şi însoţitorii de bord care operează Airbus 318 trebuie să facă şcoală pentru se putea încadra cerinţelor aeronavei Airbus 319. Se cheltuiesc alţi zeci de mii de euro pentru aceste specializări.

Minim patru piloți cu experiență trebuie să fie la dispoziția președintelui”, ne-au declarat surse apropiate Minsterului Transporturilor. Cel mai experimentat pilot de la TAROM este Emil Dobrovolschi, soțul purtătoarei de cuvânt al președintelui României, Mădălina Dobrovolschi. Până la închiderea ediției niciunul dintre cei doi nu a putut fi contactat de EVZ pentru a răspunde dacă Emil Dobrovolschi este specializat pentru a pilota Airbus 319. În ultimii ani, Dobrovolschi a pilotat avioanele cu care au mers mai mulți oficiali, inclusiv Klaus Iohannis.

Te-ar putea interesa și: