Autostrada Sibiu-Pitești. „Daniela”, tunelul care trece pe sub un deal

Autostrada Sibiu-Pitești. „Daniela”, tunelul care trece pe sub un deal Autostrada Sibiu – Pitești. Sursa foto: Arhiva EVZ

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a fost luni din nou pe șantier. De data aceasta a vizitat o porțiune din Autostrada Sibiu-Pitești, iar în urma verificărilor a anunțat că un nou lot ar putea fi inaugurat în 2024.

Primii kilometri di  Autostrada Sibiu-Pitești ar putea fi inaugurați. Sorin Grindeanu a făcut referire la un lot din cei aproximativ 30 de kilometri din autostrada Pitești - Curtea de Argeș.

Această perspectivă depinde însă de capacitatea constructorilor de a menține un ritm de lucru eficient pe șantier.

Un segment din Autostrada Sibiu - Pitești ar putea fi inaugurat în 2024

Progrese semnificative sunt înregistrate pe tronsonul de 30 de kilometri dintre Curtea de Argeș și Pitești, unde se află deja în curs de aplicare primul strat de asfalt.

Ne puteți urmări și pe Google News

Această evoluție îi încurajează pe oficialii din domeniul transporturilor, sugerând că autostrada s-ar putea finaliza înainte de data stabilită în contract, adică înainte de 2025.

„Lucrările înaintează foarte bine, sunt undeva la 55% ca progres. Ceea ce ne face optimiști pentru anul viitor, că ar putea termina, dacă nu tot, măcar tronsoane din acest traseu de 30 de kilometri, cel puțin cel din jurul Piteștiului, Bascov”, a menționat Sorin Grindeanu.

Tunelul „Daniela”

Primul tunel forat de pe o autostradă românească a fost numit „Daniela”. Acest tunel, cu o lungime de 1,3 kilometri, trece pe sub Dealul Momaia din județul Argeș.

În timpul vizitei sale pe șantier, premierul a transmis un mesaj semnificativ către constructorul de origine austriacă.

Cred că este prima străpungere după perioada comunistă. Constructorul este în avans cu lucrările și aș dori să-i felicit. Sunt ferm convins că dacă am fi fost în Schengen, ați fi fost și mai în avans, lucrurile ar fi mers mult mai ușor”, a spus Marcel Ciolacu.

Acest tunel face parte dintr-un tronson de zece kilometri de autostradă situat între Tigveni și Curtea de Argeș, pe autostrada de mare viteză Sibiu-Pitești.

Autostrada Sibiu - Pitești.

Autostrada Sibiu - Pitești. Sursa foto: CNAIR

Lucrările pe acest lot ar fi început pe 1 iulie 2034. Am mobilizarea antreprenorului, una foarte bună, drept pentru care, cred că vom avea parte de o reducere față de termenul contractual care va fi undeva în prima parte a anului 2027”, a transmis și Cristian Pistol, directorul general al CNAIR.

Un ritm bun de lucru au și italienii care lucrează la tronsonul dinspre Pitești.

Autostrada Sibiu - Pitești va avea peste 122 km

Autostrada Sibiu - Pitești, cu o lungime proiectată de peste 122 de kilometri, este divizată în cinci secțiuni. Această autostradă va conecta Centrul și Vestul României la rețeaua europeană de autostrăzi. Reprezentând astfel o componentă vitală a Coridorului 4 Paneuropean.

Pe A1 Sibiu - Pitești s-a deschis traficul în decembrie 2022 pe Secțiunea 1 (13,17km de la Sibiu la Boița - constructor Porr).

Pentru cea mai complexă secțiune, traversând Valea Oltului și implicând construcția a șapte tuneluri, s-a semnat un contract de 860 de milioane de euro. Răspunzătoare e o companie turcească, iar contractul a fost semnat în luna februarie 2022.

Lotul 1: Sibiu - Boița - 13,17 km

  • Constructor: Porr Construct
  • Valoare: 613 mil lei (cca 127 mil euro)
  • Contract semnat: aprilie 2019 (12 luni proiectare + 36 luni execuție)
  • Începere lucrări: aprilie 2020 (ordin de începere pe 30 martie 2020)
  • Lucrări finalizate

Lotul 2: Boița - Cornetu - 31,33 km

  • Constructor: Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS - Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret
  • Valoare: 4,250 miliarde lei, fără TVA (cca 850 mil euro)
  • Contract semnat: aprilie 2019 (12 luni proiectare + 36 luni execuție)
  • Începere lucrări: aprilie 2020 (ordin de începere pe 30 martie 2020)
  • Termen finalizare: martie 2023

Autostrada Sibiu - Pitești. Lotul 3: Cornetu - Tigveni - 37,4 km

  • Constructor: Astaldi/WeBuild
  • Valoare: 5,32 miliarde lei, fără TVA (cca 1 miliard de euro)
  • Contract semnat: mai 2022 (12 luni proiectare + 45 luni execuție)
  • Începere lucrări: februarie 2023
  • Termen finalizare: decembrie 2027

Lotul 4: Tigveni – Curtea de Argeș – 9,86 km

  • Constructor: Porr
  • Valoare: 1,67 miliarde lei, fără TVA (cca 334 mil. euro)
  • Contract semnat: noiembrie 2021 (16 luni proiectare + 44 luni execuție)
  • Începere lucrări: martie 2022
  • Termen finalizare: martie 2027
  • A Sibiu - Pitești

Lotul 5: Curtea de Argeș - Pitești – 30,35 km

  • Constructor: Astaldi SpA
  • Valoare: 1,71 miliarde lei, fără TVA (cca 340 mil. euro)
  • Contract semnat: mai 2020 (12 luni proiectare + 84 luni execuție)
  • Începere lucrări: septembrie 2021
  • Termen finalizare: septembrie 2025.