Piața auto mondială se schimbă. Au trecut vremurile când toată lumea visa câți mai mulți cilindri sub capotă și motoare uriașe, care poluau de câteva ori mai mult decât un automobil de azi
Cumpărătorul de automobile al anilor ’90 arăta foarte diferit de cel de azi. Atunci, toată lumea visa la un automobil cu un motor cât mai mare, de preferat un V12 de 5.000 sau 6.000 cmc. Chiar și mașinile din clasa medie premium, precum BMW seria 3, Mercedes-Benz Clasa C sau Audi A4, au început, atunci, să pună motoare V6 pe modelele de vârf. Cei care căutau un model de top din clasa mare premium nici nu concepeau să nu ia un motor V8. Doar că aceste mașini, chiar și cele populare, din clasa compactă, poluau mult mai mult decât cele de azi.
Mașini vechi, poluare mare
Un Volkswagen Golf IV, lansat în 1997, una dintre cele mai populare mașini ale Europei, avea o emisie de CO2 de aproape 180 grame per kilometru (g/km) la un motor de 1,6 litri benzină, intrând la categoria G, potrivit autoweek. nl. Totuși, era una dintre cele mai „curate” mașini din perioada respectivă. Un Mercedes- Benz clasa C, lansat în 1997, la un motor de 2.000 cmc, avea o emisie de peste 220 g/km, în concordanță cu o greutate și un motor mai mare. Un BMW 540i, din 1996, cu V8 pe benzină de 4,4 litri, avea o emisie de peste 290 g/km.
Schimbare de atitudine
Astăzi, consumatorii s-au schimbat, au devenit mult mai atenți la factori precum costuri și poluare. Acum, se uită tot mai mult către un automobil care consumă și poluează tot mai puțin, iar producătorii au fost obligați să se supună. Un VW Golf de azi, deși este mult mai mare, mai greu, mai sigur și mai performant decât modelul din 1997, are o emisie de 116 g/km, cu peste 30% mai puțin, la un motor de 1,4 TSI. Un Audi A6 nou, o mașină din clasa mare, cu un motor de 2.000 cmc turbo, poluează mult mai puțin decât o mașină compactă a anilor 90: 137 g/km.
Mașinile „curate”, tot mai cerute
În ceea ce privește autoturismele hibride sau electrice, în primele șase luni ale acestui an, au fost vândute în România 205 unități (din care 16 electrice 100%), comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când au fost vândute 116 unități (doar două din ele fiind electrice).
Referitor la norma de poluare a autoturismelor comercializate, se poate observa faptul că, deși Euro 6 devine obligatorie la înmatriculare de la 1 septembrie 2015, sunt mărci care deja oferă modele dotate cu astfel de motorizări. Mai concret, din totalul autoturismelor vândute în primele 6 luni din 2015, circa 16,7% sunt echipate cu motoare Euro 6 (7.626 unități), în timp ce, după perioada similară din 2014, acest procentaj era de numai 3,6% (1.425 unități).
O mașină nouă din clasa mare poluează mai puțin decât una compactă fabricată înainte de anul 2000
Producătorii se adaptează cererii
Constructorii de automobile sunt practic obligați să vină cu oferte din ce în ce mai tentante pe piață, mai ales în ceea ce privește automobilele electrice și hibride, care au, deocamdată, prețuri destul de ridicate. Un e-Golf (clasa compactă, electrică) începe de la 36.000 euro, Renault ZOE (clasa mică, electrică) de la 21.000 euro, iar Mercedes- Benz B 250 e (monovolum, electric) și BMW i3 (clasa mică, electric) sar de 40.000 euro. Hibridele sunt ceva mai ieftine, iar dealerii pot avea oferte extrem de atractive la mașini aproape noi, construite în acest an: Honda Jazz Hybrid la 15.000 euro, VW Jetta Hybrid la 28.000 euro, Audi A3 G-Tron la 29.000 euro, Ford Mondeo Hybrid la 30.000 euro, BMW Active Hybrid 3 la 37.000 euro.