
Transportul public bucureștean va fi condus, începând de săptămâna viitoare, de o nouă echipă managerială, rezultat al negocierilor politice între PNL, PSD și AUR. Noua configurație a Consiliului de Administrație (CA) al STB SA vine la pachet și cu un set de schimbări în rândul directorilor societății. Se răresc directorii PNL, aceștia urmând să fie înlocuiți de reprezentanți ai PSD, PUSL și AUR. Liberalii păstrează, deocamdată, postul de director general al STB.
Noul CA al STB
Negocierile politice pentru desemnarea noilor membri în CA al STB SA s-au încheiat recent. Nou-veniți sunt de la PSD (2 membri) și AUR (1 membru). Liberalii și-au menținut trei reprezentați în structura de conducere a transportului bucureștean. Nominal, noul CA este format din:
- Florin Melciu (PNL)
- Gheorghe Pecingină (PNL)
- Andrei Dinculescu (PNL)
- Ileana Savu (PSD)
- Bogdan Georgescu (PSD)
- Valentin-Tiberiu Drăgoi (AUR)
- Marius Zinca (reprezentant al Ministerului de Finanțe, apropiat de PNL)
Decizia de numire a noului CA a fost luată în ședința Adunării Generale a Acționarilor (AGA), din data de 15 aprilie 2025. Noul CA își va prelua atribuțiile la data de 28 aprilie 2025, iar printre primele decizii se numără și o nouă organigramă.
Se răresc directorii PNL din STB. Tensiuni în organizațiile liberale
Odată cu instalarea noului CA, structura executivă va fi supusă unor noi modificări. Directorul general interimar Daniel Istrate (PNL) a reușit să își prelungească mandatul, recent, pentru încă 5 luni (septembrie 2025). Decizie discutabilă, care face obiectul unei verificări a corpului de control al Primarului General și asupra căreia ”Evenimentul Zilei” va reveni.
Nu același lucru se va întâmpla și cu mandatele directorilor din subordine, poziții ocupate preponderent de către reprezentanți ai PNL. Surse apropiate negocierilor au declarat pentru ”Evenimentul Zilei” că PNL va pierde ”cel puțin” cinci poziții de director.
Cu una din poziții a fost simplu: Andrei Dinculescu (actual director în STB - n.red.), revine în poziția de membru în CA. Cu ceilalți patru directori sunt discuții aprinse în organizații (organizațiile politice de sector ale PNL București - n.red.).
Printre numele vehiculate că vor pierde poziția de director se numără Emil Militaru (PNL Sector 1), Alexandru Coșocariu (PNL sector 3), Alin Bădălău (PNL sector 4). Aceștia și alte persoane care ocupă poziții de conducere vor fi înlocuiți de reprezentanți ai PSD, PUSL și AUR.
Se crează poziția de director general adjunct pentru reprezentantul AUR. Sindicatele jubilează
Conform negocierilor politice, una din pozițiile cheie din noul management al STB va fi directorul general adjunct. O funcție nou-creată, ce urmează să fie atribuită reprezentantului AUR, imediat după aprobarea noii organigrame de către CA.
Decizia este susținută puternic și de către mișcarea sindicală, care a început să joace politic foarte la vedere. Unul din liderii marcanți ai Sindicatului Transportatorilor din cadrul STB, Constantin Băltărețu nu se ferește să facă campanie electorală. El mobilizează salariații pentru a susține politic formațiunea AUR. Într-o postare publică, liderul sindical le reamintește salariaților STB despre perioada grea în care participanții la greva din 2022 au fost dați în judecată, iar singurul care le-a luat apărarea a fost George Simion.
Singurul care a fost alături de noi în acele momente a fost Geroge Simion, Președintele AUR. Astăzi suntem în situația de a ne decide ... pe cine votăm în funcția de președinte al țării. Avem de ales între unul (George Simion) care a fost lângă noi, cînd ne-a fost greu și o pleiadă de alții ... care au fost inexistenți. Am încredere că vom alege ce trebuie... Decizia este a fiecăruia dintre noi. Haideți să alegem, prin prisma noastră, haideți să contăm... Restul sunt discuții. Suntem ”păcăliți” de 35 de ani, poate a sosit momentul să ne revenim.
STB, în pragul incapacității de plată
Sub amenințarea executării silite a creditorilor, cu un personal supradimensionat și cheltuieli mai mari decât veniturile, societatea bucureșteană de transport se confruntă cu o criză financiară fără precedent.
Astăzi, din cele 100 de tramvaie Imperio, circulă doar 75. Restul sunt stricate din cauza șinelor degradate sau în reparație, pentru că au fost implicate în accidente rutiere. Din cele 100 de autobuze electrice noi, circulă doar puțin peste jumătate. Încă nu au fost montate stațiile de încărcare electrice pentru acestea.
Transportul public face parte din sfera serviciilor esențiale ale Capitalei. Este legiferat ca domeniu strategic și protejat ca atare. Dimensiunea, importanța și utilitatea acestui serviciu impune un management responsabil, capabil să gestioneze eficient activitatea de transport public. În realitate însă, situația este dramatic diferită...
Cu un primar general în campanie electorală, dar și cu un management al STB selectat pe criterii politice, nu tehnice, transportul public al Capitalei nu mai are conducător. Direcția pe care a luat-o acest domeniu strategic este greșită. Lipsește acea conducere executivă capabilă să pună frână risipei de resurse, să elimine ocupanții abuziv ai schemelor supradimensionate de personal și să impună o conduită civilizată în trafic.