Airbus pregătește o lovitură colosală pe piața aeronautică
- Adrian Pătrușcă
- 22 septembrie 2020, 23:15
Președintele executiv al grupului franco-germano-spaniol anunță că pregătește lansarea unui avion cu hidrogen, „neutru din punct de vedere al carbonului”, până în 2035.
În cadrul unui interviu pentru cotidianul francez Le Parisien, președintele executiv, Guillaume Faury, a declarat că „axa strategică prioritară” a Airbus este construirea unui avion cu hidrogen până în 2035 și a dezvăluit trei concepte care vor sta la baza acestuia.
„Dezvoltarea unui avion fără emisie de carbon nu necesită o ruptură tehnologică majoră”, a declarat patronul consorțiului aeronautic, amintind că Airbus a recurs deja la propulsia cu hidrogen pentru sateliții pe care i-a produs și pentru racheta Ariane.
Alegerea și perfecționarea tehnologiilor vor lua cinci ani, după care va mai fi nevoie de doi ani pentru stabililirea furnizorilor și a siturilor industriale.
„Așadar, începerea programului este prevăzută a avea loc în jurul anului 2028. Ambiția noastră este de a fi primul constructor care pune în serviciu un asemenea aparat în 2035”, a explicat Faury.
Acest calendar corespunde obiectivului realizării unui „avion neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon”, stabilit la începutul lunii iunie de către guvernul francez, care a prevăzut alocarea sumei de 1,5 miliarde de euro până în 2022 în cadrul programului său de sprijinire a sectorului aeronautic, puternic afectat de criza coronavirusului.
În acest sens, Airbus a pregătit trei concepte, a declarat Guillaume Faury.
Primul „este un avion de configurație clasică, putând avea până la 200 de locuri, cu o rază de acțiune de peste 3500 de kilometri”.
Rezervorul cilindric de rezervor lichid va fi amplasat în interiorul fuselajului, în partea din spate a aparatului.
„Al doilea va fi un avion cu elice, putând îmbarca în jur de 100 de pasageri, pentru curse mai scurte.”
„Al treilea este mai radical (…): o aripă zburătoare cu circa 200 de locuri, care permite studierea unei configurații complet diferite pentru stocarea hidrogenului și pentru propulsie.”
Dincolo de dezvoltările tehnice, rămâne evaluarea cadrului legal care să permită utilizarea hidrogenului la avioanele comerciale, mai spune Faury.
„Va mai trebui, de asemenea, ca infrastructurile aeroporturilor să fie pregătite și ca hidrogenul verde să fie disponibil în cantități mari.”
Hidrogenul „verde” trebuie să fie produs de o energie refolosibilă, care astăzi este mult mai scump decât hidrogenul produs de energiile fosile, mult mai poluant.