Avocatul Poporului s-a adresat Justiției pentru a bloca ridicările auto dubioase, cu argumentul că unele consilii locale au legiferat ilegal într-o zonă unde numai Guvernul are drept de decizie. Ilegalitatea sesizată de Victor Ciorbea este însă o mică problemă pe lângă situațiile foarte dubioase în care se află unele firme care ridică mașini. Unele dintre aceste situații, cum e cea a firmei Ilcor Auto Eco SRL din București, sunt pur și simplu inexplicabile, sugerând posibile fapte grave de competența DIICOT sau DNA.

Modul ilegal în care primăriile s-au apucat să aplice măsura ridicării autoturismelor a generat în ultimii ani sute de procese, câștigate în instanță de cei mai mulți șoferi. Din acest motiv aproape toate primăriile au renunțat la sistemele abuzive, aplicând alte tipuri de măsuri proporționale cu gravitatea faptei sancționate.

Câteva consilii locale insistă însă cu sistemul abuziv, chiar și în condiții extrem de dubioase din punct de vedere financiar. Pentru aceste consilii locale, Avocatul Poporului s-a adresat Înaltei Curți de Casație și Justiție, sesizând faptul că hotărârile de consiliu local reglementează în zona rutieră, unde nu pot reglementa primăriile.

Pentru a pricepe logica argumentului juridic, e suficient să ne imaginăm că de mâine Consiliul Local Urlați ar decide că pe raza acestei localități șoferii opresc la culoarea verdea semaforului și trec pe culoarea roșie. E evident că așa ceva nu e posibil. S-a întâmplat însă în privința reglementării sancționării staționării ilegale și de aici problema sesizată de Avocatul Poporului.

Aspectul competenței legale este însă o cichiță, pe lângă problemele constituționale infinit mai grave sesizate de cei care au dat în judecată primăriile și au câștigat. La aceste probleme se adaugă posibile evaziuni fiscale uriașe sau acte de corupție.

Ridicarea mașinii este o măsură de confiscare temporară a proprietății unei persoane. O măsură foarte gravă, excepțională, care încalcă dreptul la proprietate.

Principala problemă provocată de consiliile locale este că au emis hotărâri care impun luarea acestei măsuri excepționale pentru orice parcare neregulamentară. Dacă roțile mașinii nu sunt aliniate cu bordura, se poate ridica mașina, de exemplu. Este ca și cum, de mâine, oamenii ar ajunge arestați preventiv pentru că nu au bilet de tramvai. Încălcarea dreptului de proprietate, prin confiscarea temporară, se face numai pentru a restabili un drept la fel de important. Dacă mașina blochează circulația pe un drum public, de exemplu, este o măsură justificată pentru că încalcă dreptul de liberă circulație al altor persoane.

Dacă mașina ocupă locul de parcare proprietate personală al altei persoane, măsura se justifică pentru că restabilește dreptul de proprietate al acelei persoane. În situația în care, de exemplu, mașina e parcată mai aproape de 5 metri de colțul intersecției, dacă nu blochează circulația, ridicarea este abuzivă.

Al doilea abuz, unde conotațiile sunt chiar penale, ține de tarifele practicate și modul în care dispar banii. În București, de exemplu, firma cea mai activă în ridicări auto, SC Ilcor Auto Eco SRL, taxează proprietarul unei mașini cu 800 de lei reprezentând tarif de ridicare, tarif de transport și tarif de depozitare obligatoriu pentru 24 de ore, chiar dacă mașina a stat cinci minute în depozitul firmei. Niște tarife total nejustificate care sunt practic un jaf la drumul mare.

Partea cea mai interesantă abia acum vine și ar trebui să atragă urgent anchete DNA și DIICOT. Firma beneficiază de spațiu de funcționare din partea Primăriei de sector, deci are cheltuieli numai cu salariile soferilor și motorina platformelor. Profitul ar trebui să fie uriaș și prin hotărârea de consiliu local ar trebui ca Ilcor să-l împartă cu primăria de sector. Firma nu împarte însă nimic pentru că declară pierderi. Deși e pe pierdere de ani de zile, funcționează tot mai activ de la un an la altul.

Conform Registrului Comerțului, firma ILCOR este, de trei ani, pe pierdere, în ultimul an raportat pierderile fiind uriașe: peste 300.000 de euro. Interesant, nu-i așa? Dintr-un moriv străin oricărui om normal patronul firmei, un oaracere Marian Lazăr, a venit de acasă cu 347.000 de euro pentru a plăti din buzunar ridicările auto neprofitabile și insistă să facă asta în draci. Bizar?

Vă spun ceva și mai bizar. Raportând cifra de afaceri din ultimul an înregistrat la Fisc cu tarifele firmei, rezultă o medie declarată de 5 mașini ridicate în fiecare zi lucrătoare. Dacă ne uităm însă raportările pe care le face primăria de sector pe tema ridicărilor auto, constatăm cu stupoare să se ridică zilnic între 25 și 45 de autoturisme. Unde sunt sumele încasate pentru 40 de mașini într-o zi cu 45 de ridicări înregistrate la primărie? O întrebare care ar trebui să declanșeze sesizarea din oficiu a autorităților judiciare și mai ales a DNA care ar putea să afle cum de primăria aceptă această asociere atât de neprofitabilă pentru autoritatea locală.

Opiniile exprimate în paginile ziarului aparțin autorilor.


Pagina de autor a jurnalistului Mălin Bot, de pe evz.ro

 
 


.

Blog: ”Libertatea cuvântului ne aparţine nouă şi nimic nu poate să o îngrădească, dacă noi nu vrem asta”

Facebook: pagina publică

Humanitas: pagina de autor

Video: pagina de Youtube

Google+: pagina personală

 


Citiţi mai multe:


 


Participă, alături de cititorii din comunitatea evz.ro, la dezbatere.

Primul SITE DE ȘTIRI din România în care TU esti PARTENER egal cu JURNALIȘTII

Jurnaliştii şi cititorii, parteneri egali



Vezi mai jos opiniile cititorilor despre acest editorial și comentariile pe tema propusă dezbaterii și SPUNE ȘI TU ce părere ai!