Unii elevii, obligați să facă ore suplimentare. Cine se încadrează
- Emma Cristescu
- 24 ianuarie 2025, 12:06

Elevii cu note mici vor face ore suplimentare. Ministerul Educaţiei a lansat înconsultare publică proiectul de ordin privind aprobarea metodologiei-cadru de organizare a Programului „Învăţare remedială”, care include activităţi de învăţare, stimulare, compensare, consolidare şi recuperare, adaptate elevilor cuprinşi în proiect, dar şi activităţi de asistenţă psihopedagogică, de consiliere şcolară, precum şi de informare şi/sau consiliere a părinţilor.
Elevii cu note mici vor face ore suplimentare
Programul se va desfășura în școlile în care se află în cel puţin una dintre următoarele situaţii:
- media obţinută de elevii unităţii de învăţământ la cea mai recentă Evaluare naţională a absolvenţilor clasei a VIII-a şi/sau examenul naţional de Bacalaureat este mai mică de 7;
- cel puţin 40% dintre elevi nu ating standardul minim de competenţă, conform Evaluărilor naţionale de clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a, precum şi a altor evaluări naţionale prevăzute de lege;
- cel puţin 40% dintre elevi sunt cu 1 – 2 ani în urma colegilor din punct de vedere al achiziţiilor specifice vârstei şi/sau nu ating standardul minim de competenţă la limba şi literatura română/maternă, matematică, minimum o limbă străină şi TIC;
- pentru cel puţin 40% dintre elevi sunt elaborate planuri individualizate de învăţare.

Elevi. Sursa foto: Unsplash
Ce include programul „Învățare remedială”
„Programul „Învăţare remedială” include activităţi de învăţare, stimulare, compensare, consolidare şi recuperare, adaptate elevilor cuprinşi în program. În plus, programul poate cuprinde activităţi de asistenţă psihopedagogică, de consiliere şcolară, precum şi de informare şi/sau consiliere a părinţilor”, prevede proiectul.
Ministerul Educației a anunțat că programul reprezintă o prioritate de finanţare pentru Programul Naţional de Reducere a Abandonului Şcolar şi Programul Educaţie şi Ocupare (Prioritatea 6). Decalajele majore din sistemul educațional românesc, dintre mediul rural și urban, dintre „bogați și săraci” și abandonul școlar ridicat, în special în zonele defavorizate sunt cele mai mari probleme pe care școala le are, a declarat Alina Sava, expert în Educație al Băncii Mondiale.

Elevi. Sursă foto: Freepik
Declarațiile au fost făcute pe baza datelor statistice la conferința de închidere a proiectului ROSE – Romanian Secondary Education, derulat de Ministerul Educației în sute de licee și în mai multe universități, în perioada 2015-2024.
Diferențele dintre elevi sunt mari
Alina Sava a spus diferențele de performanță educațională dintre copiii din rural și cei din urban sunt echivalente cu 3 ani de școală. „Un copil de 16 ani din mediul rural este cu 3 ani în urmă comparativ cu unul din urban. Asta este foarte îngrijorător!”, a declarat ea.
Alina Sava a anunțat un nou proiect care își propune să sprijine elevii din clasele a V-a până la a VIII-a prin activități de remedial pentru matematică. „Matematica este o disciplină esențială în viața noastră. Trebuie să o conectăm mai mult cu realitatea de zi cu zi, astfel încât elevii să înțeleagă la ce îi ajută și să fie motivați să învețe”, a explicat ea. În aceeași conferință directorul Unității pentru Managementul Proiectelor cu Finanțare Externă din Ministerul Educației, Liliana Preoteasa, a prezentat datele unei testări la clasa a IX-a, realizată în proiectul ROSE, în câteva sute de licee.
Aceasta a criticat modelul actual al Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a, care dirijează învățarea și care nu dezvoltă competențe, ci îi face pe elevi să învețe doar pentru test: „Îi învățăm pe copii un tip de test și dacă i-ai scos de acolo nu mai știu pe ce lume sunt și nu știu să răspundă”, a spus Preoteasa. Elevii de clasa a IX-a evaluați din matematica de a VIII-a au avut un scor mediu echivalent cu nota 3,7, iar 90% au obținut sub nota 6.