Un milion de euro pentru verificarea asfaltului de pe autostrada Sibiu-Orăştie
- Căt ălina Constantin
- 31 mai 2017, 12:26
Documentația pentru realizarea expertizei tehnice pentru lotul 3 al Autostrăzii Orăştie-Sibiu a fost transmisă la ANAP în vederea validării, au declarat şefii Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA anunță că a fost transmisă la ANAP, în vederea validării, documentația de atribuire privind realizarea expertizei tehnice şi revizuirea proiectului tehnic pentru finalizarea execuţiei autostrăzii Sibiu-Orăştie, lotul 3, cuprins între km 43+855 - km 65+965.
Obiectul contractului va constă în:
- Realizarea unei Expertize Tehnice asupra tuturor lucrărilor executate,
- Realizarea unei monitorizări a zonelor cu instabilitate în concordanţă cu normele tehnice şi legislaţia în vigoare la data elaborării acestuia, în funcţie de situaţia actuală din şantier,
- Elaborarea Proiectului Tehnic revizuit pentru lucrările necesar a fi realizate pentru finalizarea Autostrăzii Oraştie - Sibiu, lot 3, în baza recomandărilor şi soluţiilor formulate în cadrul expertizei tehnice;
- Pregătirea documentaţiei de atribuire a contractului de execuţie lucrări şi acordarea asistenţei necesară Beneficiarului pe durata desfăşurarii procedurii de achiziţie publică;
- Acordarea asistenţei tehnice în conformitate cu prevederile Legii 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările şi completarile ulterioare, pe perioada de execuţie a lucrărilor.
Valoarea estimată a contractului fără TVA este 3,029,522.26 lei.
22,11 kilometri cu probleme
Întregul lot a fost construit de italienii de la Salini Impregilo SpA, care sunt anchetaţi acum în Italia pentru utilizarea de materiale de proastă calitate în construcţia unei căi ferate de mare viteză. Pentru cei 22,11 km de autostradă prost executați de Salini, autoritățile române au plătit în total 602,9 milioane de lei, fără TVA. Execuţia lotului 3 al autostrăzii face obiectul unui dosar penal la DNA, în care este cercetat şi fostul director al CNADNR, Narcis Neaga.
7 zone de risc
Potrivit informaţiilor obţinute de EVZ, inaugurarea autostrăzii s-a făcut fără expertiza necesară, deşi, potrivit legii, Inspectoratul de Stat în Construcţii trebuia să ia mostre din asfalt şi să verifice cum s-au făcut lucrările, abia apoi să se inaugureze drumul.
Ulterior, după închiderea autostrăzii din cauza problemelor, s-au făcut câteva expertize, iar una dintre ele a arătat că sunt 7 zone de risc pe întregul lot. „Italienii au executat lucrările cu materiale de proastă calitate nu doar bucata de 200 de metri, ci acest lucru s-a petrecut unitar pe tot lotul. Noi am atras atenţia că va fi un dezastru dacă autostrada se va redeschide, ştiind că va crăpa în altă parte. Aceasta este o autostradă şvaiţer, găurită peste tot”, ne-a declarat Alin Goga, consilier juridic în cadrul CNAIR.
Alţi italieni au vrut să facă expertiza
În 2016, CNAIR a organizat o licitaţie pentru o expertiză detaliată a întregului lot, doar că ea a fost ulterior anulată. „Nu au fost expertizate lucrările pentru că s-a anulat licitaţia. Banca Europeană pentru Investiţii a cerut ca un expert să verifice cum s-a lucrat, dar pentru că o singură firmă s-a prezentat, italiană, s-a anulat licitaţia”, ne-au explicat surse oficiale. Mai mult, firma italiană era subcontractor al Salini Impregilo pe alte lucrări.