Umbrărescu a tras lozul câștigător. UMB construiește jumătate din autostrăzile României

Umbrărescu a tras lozul câștigător. UMB construiește jumătate din autostrăzile RomânieiSursa foto: Arhiva EVZ

Omul de afaceri Dorinel Umbrărescu a preluat proiecte de construcție pentru mai bine de jumătate din rețeaua de autostraăzi românești. Firma sa, UMB, a preluat construcția pentru 53% din numărul total de kilometri de autostradă, ceea ce înseamnă 45% valoarea contractată. Pe locul doi un grup de constructori turci

Umbrărescu, cunoscutul rege al asfaltului din Bacău, construiește cei mai mulți kilometri deautostradă, în România. Firma UMB, a obținut contracte pentru 53% din rețeaua ce urmează să fie construită. În total, drumarii români au preluat execuția pe 60% din cei 834 km contractați și 50% din valoarea totală lucrărilor. Urmează la mare distanță constructorii din Turcia care dețin 20% din proiectele de autostrăzi.

Asociația Pro Infrastructură a făcut publică situația pe autostrăzile și drumurile expres aflate în faza de proiectare și execuție. CNAIR exploatează, în prezent, 1.008 kilometri de autostradă și drum expres în exploatare. Alți 834 de kilometri au fost contractați, iar încă 95 km sunt în faza de licitație.

Umbrărescu a preluat cele mai multe contracte

Conform asociației, suma totală contractată este de 10,8 miliarde euro. Se mai adaugă 2,1 miliarde euro estimate pentru cele 4 proiecte aflate în procedură de achiziție. Iar dintre acestea, 1,37 miliarde euro sunt pentru lotul care va include Tunelul Meseș. De menționat că prețurile nu includ TVA.

Cea mai mare cotă de piață a fost obținută de constructorii români. între aceștia, însă, se detașează UMB, firma patronată de Dorinel Umbrărescu, omul de afaceri din Bacău.

UMB a preluat 53% din lungimea contractată a rețelei de autostrăzi și 45% din finanțarea tururor proiectelor. Până la 60%, cât dețin constructorii români, se adaugă tronsoanele preluate de Coni, Erbașu și Dimex. În total românii construiesc 60% din cei 834 km parafați și încasează 50% din valoarea totală a lucrărilor.

Dorinel Umbrărescu

Dorinel Umbrărescu, cel mai prolific drumar român Sursa foto: Ziarul de Bacau

Turcii vin din urmă cu proiecte complexe

După Umbrărescu și grupul de constructori români, urmează, firmele din Turcia. Drumarii turci, de la Makyol, Alsim Alarko, Mapa-Cengiz, Ozaltin și Nurol construiesc 20% din rețeaua dată în execuție. Ei mai au proiect complexe, destul de sumpe, astfel că ajung la o valoare de 25% din sumele contractate.

După turci, urmează italienii de la WeBuild și Pizzarotti care au preluat lucrările pe aproape 13% din rețeaua de autostrăzi. Valoarea lucrărilor reprezintă 17% bugetul alocat.

Austriecii de la Strabag și Porr construiesc 4,6% din rețeaua de autostrăzi pentru 4,9% suma alocată. Sumele sunt mult sub cele pe care le încasează Dorinel Umbrărescu și firma sa.

Ceilalți doi antreprenori rămași, grecii de la Aktor și chinezii de la CCECC, au împreună 3,2% din totalul kilometrilor contractați și 2,3% din bani, arată Pro Infrastructură.

Umbrărescu face legea pe austrăzile românești

Pro Infrastructură a trecut în revistă și sectoarele de drum care vor fi deschise până la finalul anului. Din situația prezentată, în acest an au fost inaugurate mai multe segmente de autostradă. Este vorba despre 13,55 km pe A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău, 9,5 km din A0 între nodurile cu DN1 și A3. Următorul sector va fi inaugurat tot pe A0, între DN5 și DN6, de aproximativ 10 km.

Asociația estimează că ar putea fi dat în folosință un tronson pe A3, Chețani-Câmpia Turzii, cu 8 luni înainte de termen. Este vorba despre un segment de 15,7 kilometri.

În total, sunt șanse să avem 48,75 kilometri noi de autostradă până la finalul anului 2023, arată Pro Infrastructură.