Autostrada Unirii. Când încep lucrările la megaproiectul ce va lega Moldova de Transilvania

Autostrada Unirii. Când încep lucrările la megaproiectul ce va lega Moldova de Transilvania Sursă Dreamstime

Autostrada A8 este gândită să facă legătura între Moldova și Transilvania, peste munți pe sectorul dintre Miercurea Nirajului – Leghin. Este o investiție evaluată la 37,4 miliarde de lei, dat fiind complexitatea sa.

Autostrada Unirii (A8) va lega cele două provincii istorice, Moldova și Transilvania. Licitațiile pentru atribuirea contractului de execuție aferent sectorului cel mai dificil, care va traversa munții, sunt programate în vara viitoare. Dacă lucrurile merg bine, lucrările vor fi demarate la începutul anului 2025.

A8 va avea o lungime totală de peste 320 de kilometri, de la Târgu Mureș la Ungheni.

Autostrada Unirii, licitații programate în vară

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioşteanu a anunțat că licitaţiile pentru execuţia tronsonului montan din A8 vor începe în vara anului 2024. Oficialul ministerului a făcut aceste declarații cu prilejul unei întâlniri la Iași. Ionel Scrioşteanu a afirmat că Guvernul este hotărât să realizeze autostrăzile care vor lega cele două provincii istorice.

Ne puteți urmări și pe Google News

„Ne dorim să avem cât mai multe proiecte mature şi rapid implementate care să asigure conectivitatea acestei regiuni cu restul ţării. De asemenea, ne dorim să oferim accesabilitate ieşenilor către proiectele autostrăzilor A7 şi A8 (Autostrada Unirii - n. red.)”, a afirmat Ionel Scrioşteanu.

La începutul anului viitor ar trebui aprobați indicatorii tehnico-economici pentru secțiunea montană a autostrăzii Miercurea Nirajului – Leghin. Este vorba despre un tronson de 160 de kilometri. Iar în vara anului 2024, dacă lucrurile merg bine, vor fi lansate licitaţiile pentru execuţia lucrărilor. Aceasta presupune ca lucrările la Autostrada Unirii să înceapă undeva în primele luni ale anului 2025.

Drumul care traversează munții

Ministerul Transporturilor a publicat proiectul de hotărâre de guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai sectorului montan al Autostrăzii Unirii, A8. Este vorba despre tronsonul care leagă Miercurea Nirajului de Leghin.

„Secțiunea Miercurea Nirajului-Leghin, km 22+000 – km 181+195 se află în procedura de transparență decizională până pe 14.11.2023. După această etapă va fi emisă Hotărârea de Guvern cu indicatorii tehnico-economici, după care se va publica în Monitorul Oficial. Odată cu publicarea în Monitorul Oficial se poate declanșa etapa realizării caietelor de sarcini și inițierea licitației de Proiectare + Execuție”, a anunțat Cătălin Urtoi, șef al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR).

Costurile estimate pentru acest proiect se cifrează în jurul sumei de 37,4 miliarde de lei, adică 7,5 miliarde de euro.

„Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile (PT) și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii”, se arată în proiectul de hotărâre.

Autostrada Unirii, A*

Traseul Autostrăzii A8. Sursa foto: Wikipedia

Autostrada Unirii în date tehnice

Proiectul propus de Ministerul Transporturilor pentru Autostrada A8 prevede o serie de lucrări complexe. La final, viitoarea șosea de mare viteză va măsura 160 km. Pentru sectorul de autostradă, viteza de proiectare este de 120 km/h, în timp ce în nodurile rutiere viteza de circulație este limitată la 60 km/h. Aceasta va fi structurată după cum urmează:

  • 265 de structuri – poduri, viaducte și pasaje
  • 47 de tuneluri
  • 8 spații de servicii
  • 2 centre de întreținere și coordonare
  • un punct de sprijin și întreținere
  • 8 parcări de scurtă durată
  • 5 noduri rutiere.

Când vor începe lucrările

Estimările oficialilor arată că lucrările pe Autostrada Unirii ar putea începe undeva pe la începutul anului 2025. Aceasta dacă nu vor fi probleme cu licitațiile care vor fi lansate în vara anului 2024.

A8 va avea o lungime totală de peste 320 de kilometri, de la Târgu Mureș la Ungheni, și va asigura legătura cu Republica Moldova.

Termenele propuse pentru diferitele sectoare

Autostrada Unirii pe sectorul Târgu Mureș-Târgu Neamț (213,5 kilometri):

  • pentru capătul vestic, Tg Mureș – Miercurea Nirajului și legătura la A3, 24,40 de kilometri, au fost deschise ofertele pe 27 aprilie. Câștigătorul licitației a fost desemnat recent, dar nu a fost semnat contractul;
  • pentru secțiunea centrală, care traversează munții între Miercurea Nirajului și Leghin 159,20km este în curs de aprobare hotărârea de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.
  • pentru capătul estic, Leghin – Tg Neamț, cu lucrări și în județul Iași, la Moțca, 29,91 de kilometri a fost semnat contractul de lucrări cu UMB, pe 20 septembrie. Lucrările ar trebui finalizate în 2026 pentru a se încadra în termenii finanțării din PNRR.

Autostrada Unirii pe sectorul Tg Neamț - Ungheni

Termene pentru sectorul Târgu Neamț - Ungheni, în lungime de aproximativ 110 kilometri:

  • studiul de fezabilitate - 13 decembrie 2023;
  • proiectul pentru autorizația de construire  - 13 februarie 2024;
  • proiectul tehnic de execuție - 12 august 2024;

În acest caz se estimează că licitațiile de execuție ar urma să fie lansate în vara anului 2025.