Tot ce trebuie să știi înainte de a pleca la cumpărăturile de Crăciun. La ce renunță românii
- Ioan Bujor
- 21 decembrie 2019, 12:55
Corectat cu indicele inflației, bugetul românilor de sărbători a crescut cu doar 200 de lei în cinci ani, iar excursiile și ieșirile la retaurant s-au restrâns.
Potrivit unui studiu realizat de MEDNET Marketing Research Center , denumit „Cumpărăturile de Sărbători” în mediul urban (orașe mari +100.000 locuitori, orașe mijlocii 30.000 – 100.000 locuitori și orașe mici sub 30.000 locuitori), o parte semnificativă a bugetului pentru Sărbătorile de iarnă este destinată cumpărării produselor alimentare și nealimentare.
Astfel, bugetul alocat produselor alimentare (carne, cozonac etc.) este, în medie, 788,13 lei, iar pentru produse nealimentare (haine, încălțăminte, cosmetice, ornamente etc.) 492,07 lei.
Sărbători acasă, excursiile sunt un lux, restaurantul la fel
Față de acum cinci ani, cheltuielile pentru excursii sau călătorii au scăzut drastic, deși anul acesta au alocat un buget ușor mai mare față de anul trecut (872,80 lei în 2019 comparativ cu 835,52 lei în 2018).
Și bugetul pentru ieșirile la restaurant este în scădere față de 2015. În schimb față de anul trecut, respondenții estimează că vor cheltui ceva mai mult - 323,68 lei în 2019 față de 312,04 lei în 2018.
Procentul celor care intenționează anul acesta să ofere cadouri de Sărbători (Crăciun și Revelion) este 93,7%, cele mai căutate produse fiind articolele de îmbrăcăminte / încălțăminte, dulciurile și jucăriile. Cei care vor primi aceste cadouri sunt, cel mai adesea, membrii familiei.
Cât costă cadourile și care sunt frustrările
În ceea ce privește bugetul pentru cadouri, suma alocată de respondenți este în creștere de la 628,52 lei în 2018 la650,14 lei în 2019, dar această majorare a bugetului se poate datora și inflației, la care am ajuns campioni europeni.
Anul acesta, 26,0% dintre respondenți au declarat că își doresc de sărbători lucruri pe care nu și le pot permite.
Dintre produsele non-alimentare pe care și le-ar dori în această perioadă, dar nu și le permit (situație întâlnită în cazul a 21,7% dintre intervievați), cele mai menționate au fost din categoria IT & Gadget-uri (laptop, telefon, tabletă etc.) și Electronice / Electrocasnice.
De asemenea, există și persoane care de sărbători își doresc produse alimentare precum carne (în special de porc) / produse din carne ori cozonac, dar nu își permit să cumpere (4,3%).
Bradul natural rămâne preferatul românilor
Ca și anul trecut, puțin peste o treime dintre respondenții din mediul urban și-au exprimat intenția de a cumpăra un brad natural de Crăciun. Jumătate dintre persoanele care nu vor cumpăra un brad natural își motivează decizia prin faptul că au deja unul artificial, în timp ce alţi 5,0% nu vor împodobi brad.
În ceea ce privește Revelionul 2020, 82,8% dintre respondenți intenționează să-l petreacă în țară, iar 3,0% vor pleca în străinătate.
Tot mai mulţi români îşi petrec Revelionul în familie
Dintre cei care vor rămâne în țară de Revelion, cei mai mulți (82,5%) vor sărbători alături de familie ori prieteni, în propriile locuințe sau ale prietenilor, 7,7% au optat pentru o stațiune montană sau balneară, în timp ce 6,6% vor întâmpina noul an într-un club sau restaurant, iar 3,2% vor ieși în centrul orașului / Piața Centrală / Piața Universității etc
În privința beneficiilor extra-salariale, peste jumătate dintre angajați știu deja sau se așteaptă că nu vor primi niciun beneficiu. Cele mai frecvente beneficii extra-salariale în acest an sunt: prime (pentru 25,2% dintre angajați), tichetele cadou (16,7%), masa festivă organizată de angajator (10,4%) sau cadouri în produse alimentare (9,5%)
Studiul a fost realizat online pe un eșantion reprezentativ la nivel național urban (orașe mici – sub 30.000 locuitori, orașe mijlocii – 30.000-100.000 locuitori, orașe mari – peste 100.000 locuitori) în perioada 28 noiembrie – 2 decembrie 2019. Au fost intervievate prin metoda CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) 800 persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,30%, se arată în comunicatul de presă emis de MEDNET Marketing Research Center