El era la bordul vaporului Dresda, care plecase din portul belgian Anvers și se îndrepta spre portul britanic Harvich.

Diesel urma să participle la Londra la întâlnirea Consolidated Diesel Manufacturing Ltd. S-a retras în cabina sa la ora 22.00 și nu a mai fost văzut.

După zece zile, la 10 octombrie 1913, a fost descoperit un cadavru în Marea Nordului, de nava guvernamentală germană “Coertsen”.

Corpul neînsuflețit nu a fost recuperat din cauza stării avansate de putrefacție în care se afla.

Fiul bărbatului, Eugen Diesel, a putut recunoaște suportul său de ochelari, o borsetă și un cuțit de buzunar. Rudolf Diesel este declarat decedat.

Circumstanțele exacte ale decesului nu au fost niciodată elucidate, cazul fiind încadrat de autorități la sinucidere.

Sinucidere?

La bordul navei se afla și prietenul lui Diesel, George Carels.

Acesta a participat la ultima cină cu Diesel și a confirmat ulterior că acesta s-a retras în cabina sa, însă patul a rămas neatins, iar bărbatul de 55 de ani a dispărut fără urmă.

Dispariția lui Diesel este observată abia a doua zi dimineață, când el nu apare la micul-dejun. Carels îl caută în cabina sa și anunță dispariția sa.

Cotidianul Tagesspiegel merge pe varianta sinuciderii și avansează teoria că bărbatul era extrem de nefericit.

Deși revoluționase industria și transportul, se afla în criză financiară din cauza investițiilor greșite la bursă și a controverselor privind patentarea descoperirilor sale.

Diesel i-ar fi dat soției un geamantan înaintea urcării pe vasul Dresda, în care se aflau ascunse 200.000 de mărci germane.

Un ziar francez nota în 1934 că Diesel i-ar fi trimis soției sale o scrisoare în care se plângea că suferă de depresie.

Un alt element care susține această teorie este că bărbatul marcase ziua de 29 septembrie în jurnalul său cu un mare X.

Varianta accidentului este exclusă de autorități fiindcă marea era linișitită.

Negaționiștii invocă faptul că nu a lăsat un bilet de adio, plus că era îmbrăcat sumar, lucru neobișnuit pentru cineva care vrea să sinucidă.

Carels susține că Diesel era într-o dispoziție bună și alimentează teoria că nu avea niciun motiv să se sinucidă.

Mâna împăratului sau serviciile secrete britanice?

Conform speculațiilor, Împăratul german ar fi dat ordin pentru asasinarea lui Diesel, teorie alimentată și de biografia lui Diesel redactată de Viktor Glass. De ce asta? Fiindcă se temea că inventatorul va permite englezilor să folosească motorul Diesel în scop militar, mai exact pentru crearea de submarine.

În același timp, Diesel ar fi interzis Armatei germane să folosească tehnologia sa, fiindcă era un pacifist convins.

Această teorie mai susține că vasul Coetsen era sub pavilion german și cazul fiind investigat de poliția germană, i s-ar fi interzis echipajului să scoată cadavrul din apă, ca să acopere urmele crimei.

Teoria este combătută de mai mulți experți, care susțin că licențele Diesel erau deja la îndemâna tuturor la acea vreme.

O altă teorie a conspirației susține că Diesel a fost asasinat de serviciile secrete britanice, pentru a sabota înzestrarea Armatei germane înaintea Primului Război Mondial.

Alții cred că a fost mâna industriei petroliere, Diesel era pe punctul de a înlocui folosirea petrolului cu un motor pe bază de plante.

Experții resping și această ipoteză prin faptul că pe termen lung folosirea uleiului din plante ar fi fost mult mai costisitoare.

Accident?

Varianta accidentului a fost susținută doar de prietenul lui Diesel, George Carels, aflat la bordul navei. Din punctul lui de vedere, Diesel a suferit un atac cerebral sau un infarct și a căzut în apă.

El susține că a fost de față când Diesel i-ar fi spus unui steward să îl trezească a doua zi dimineață la ora 6.15. ”Ceasul său de mână a fost amplasat într-o poziție in cabină, astfel încât să vadă direct la ce oră a fost trezit. Am raportat imediat consulului german de la Harwich dispariția domnului Diesel. Acesta a cerut percheziționarea imediată a întregului vas Dresda”, ar fi declarat Carels.

Anchetatorii au stabilit că balustrada vaporului era de 150 de centimetri, imposibil ca cineva să cadă accidental peste ea. Varianta unui accident este eliminată.

Cine a fost Rudolf Diesel

S-a născut la 18 martie 1858 la Paris. Războiul din 1870 a forțat familia sa să se refugieze în Anglia.

Au trăit într-o sărăcie lucie, așa că Rudolf a fost trimis la rude în orașul german Augsburg, care se dezvolta într-un important oraș industrial. Din adolescență și-a propus să inventeze un nou motor.

În 1880 a ajuns voluntar într-o fabrică de congelatoare din Franța, iar după doar un an a fost numit director.

Prima sa descoperire, crearea de gheață pură în sticlă a fost patentată la 24 septembrie 1882.

Al doilea patent a fost realizat în colaborare cu fabrica de mașini din Augsburg și prevedea un nou tip de motor.

Își atinge visul abia în 1895. Trei ani mai târziu este diagnosticat ca fiind bolnav de nervi. Renunță jumătate de an la orice activitate, iar motoarele realizate în absența sa încep să dea greș și să adune tot mai multe reclamații. Prost sfătuit de consilierii săi, imperiul de 5 milioane de mărci începe să se clatine serios.

Readuce imperiul pe linia de plutire în 1906, prin exportarea motoarelor diesel în America și Japonia.

În contrast cu ascensiunea motoarelor sale, imperiul său o ia la vale. Ajunge într-o nouă criză financiară și recunoaște în fața unor prieteni apropiați că finalul e aproape.

La 26 septembrie 1913 pleacă cu trenul din Frankfurt la Gent. Acolo îi mărturisește unui prieten că are mari probleme financiare care nu mai pot fi acoperite. Se plânge și de starea sa de sănătate precară, cu înțepături în inimă și în cap. Trei zile mai târziu, Rudolf Diesel dispare în istorie.

 

Te-ar putea interesa și: