Peste 7,5 milioane de români care ajung la urgenţe vor putea avea acces rapid la expertiză medicală printr-un sistem de video-conferinţă.
În condiţiile în care din ce în ce mai mulţi medici specialişti urmează drumul străinătăţii, spitalele rămân fără personal specializat care să se ocupe în special de cazurile grave de la urgenţe.
Cu scopul de a ajuta sistemul medical, anul trecut Ministerul Sănătăţii (MS), într-un parteneriat public-privat, a reuşit să doteze cu echipament 40 de locuri din şapte judeţe pentru ca acestea să poată utiliza telemedicina, un sistem de video-conferinţă ajutat de aparaturi de monitorizare a semnelor vitale care face ca pacienţii aflaţi în stare gravă să poată avea acces la expertiză medicală indiferent de amplasamentul pacientului şi al medicului.
19 judeţe vor avea acces la servicii prin telemedicină
Proiectul de telemedicină a fost lansat anul trecut în România prin intermediul unui proiect- pilot, care cuprinde un centru de comandă (la Târgu-Mureş) ce deserveşte, la rândul lui, 40 de spitale de aici şi din alte şase judeţe (Alba, Braşov, Bistriţa Năsăud, Covasna, Harghita, Sibiu).
Începând de anul viitor, va putea fi folosit şi centrul de comandă din Bucureşti, de la Spitalul Clinic de Urgenţă "Floreasca", acesta coordonând activitatea pentru încă 12 judeţe, respectiv 16 unităţi medicale, care vor acoperi în jur de 7,5 milioane de pa cienţi.
În noua reţea de centre conectate prin telemedicină au fost incluse şi puncte critice din localităţile Lehliu, Urziceni, Titu, Feteşti, având în vedere traficul mare şi riscurile de accidente pe A1, A2 şi DN 1.
S-a redus timpul de intervenţie cu 20%
Specialiştii în domeniu susţin că e nevoie ca acest sistem să se extindă la nivel naţional. "Părerea mea este că acest sistem trebuie să se răspândească pe plan na ţi onal şi să existe câte un centru de comandă în spitalele regionale din cele opt regiuni. Vorbim de Timişoara, Cluj, Iaşi şi alte spitale care pot să ofere asistenţă colegilor care le trimit de obicei pacienţi. Ajutorul primit de la spe ci alişti a făcut ca timpul de intervenţie în cazul urgenţelor să se micşoreze cu aproape 20%. Sistemul ne permite să asistăm de la distanţă un pacient care are nevoie de diagnostic sau tratament după ce au loc mai multe consultări între specialişti. În acest context medicul specialist contactat recomandă unde să fie dus pacientul pentru a scurta sufe rinţa", spune Raed Arafat.
Peste 1.000 de apeluri
De anul trecut, de când a fost demarat proiectul, s-au efectuat peste 1.000 de apeluri în regim de urgenţă. Printre cazurile rezolvate se numără şi cel al unui copil de 7 ani, implicat într-un accident rutier. Fără acest sistem, el ar fi fost plimbat la mai multe spitale, iar suferinţa lui ar fi durat cel puţin cinci ore. În schimb, el a fost asistat prin telemedicină şi trimis cu elicopterul la cel mai apropiat spital, intervenţia durând în jur de o oră.
Harta reţelei de telemedicină de urgenţă din România