Industria auto mai primeşte un ajutor din partea guvernului: creşterea de trei ori a taxei de poluare pentru autoturismele second-hand.
Guvernul a majorat ieri de trei ori taxa de poluare la maşinile rulate. Decizia a fost luată la numai patru zile de la alegeri şi reprezintă o idee a şefului executivului, Călin Popescu-Tăriceanu, care a anunţat în urmă cu două zile, în cadrul unei vizite la centrul Renault de la Titu, că executivul ar putea lua în discuţie majorarea taxei. Oficiali din cadrul unor instituţii ne-au declarat că anunţul făcut de primul-ministru i-a luat prin surprindere, având la dispoziţie o singură zi să pregătească o nouă bază de calcul.
Prin această decizie, autorităţile române vor să pună barieră la importul de maşini second-hand şi să convingă populaţia să achiziţioneze autoturisme noi. „S-a decis majorarea de trei ori a cuantumului taxei de poluare pentru toate autovehiculele înmatriculate pentru prima oară în România. Ordonanţa reia, totodată, măsura adoptată de guvern pentru maşinile Euro 4, respectiv scutirea de la plată pentru toate autovehiculele noi înmatriculate atât în România, cât şi în celelalte state UE, după 15 decembrie“, a afirmat Camelia Spătaru, purtător de cuvânt al guvernului.
UE ne ţine încă în aşteptare
Guvernul nu a primit încă un răspuns de la Comisia Europeană privind măsura adoptată în urmă cu două săptămâni de scutire de la plata taxei de poluare a maşinilor Euro 4 cu o capacitate cilindrică mai mică de 2.000 de cmc.
În ceea ce priveşte maşinile rulate, decizia guvernului face ca la unele maşini rulate taxa de poluare să depăşească chiar şi preţul de achiziţie al acestora. Spre exemplu, pentru un Volkswagen Golf, cu motor de 1.600 cmc, categoria Euro 2, şi o vechime de 9-10 ani, taxa de poluare auto era de 1.400 de euro. Triplată, aceasta ajunge la 4.200 de euro, adică mai mult decât ar costa maşina. Un Golf din 1997 costă 3.000-3.500 de euro. Maşinile cu o vârstă mai mică de şapte ani rămân încă acceptabile.
Spre exemplu, taxa pentru un autoturism Opel Vectra, cu vechime de 6-7 ani, motor de 1.600 cmc, categoria Euro 3, după standardele de emisii europene va ajunge la 1.800 de euro, o sumă mai mare şi decât taxa de primă înmatriculare (înlocuită la 1 iulie 2008), care era de 1.100 de euro. Un astfel de automobil poate fi achiziţionat cu 5.000-6.000 de euro din târgurile auto. Anunţul premierului în urmă cu două zile i-a pus pe mulţi români pe drumuri. Unii care sperau că noul guvern va renunţa la taxa auto au dat iama la Registrul Auto Român pentru înmatriculări. Numai în judeţul Prahova s-au prezentat, ieri, peste 200 de persoane, majoritatea la volanul unor maşini Euro 2 şi 3 aduse din străinătate. (A contribuit Marius Nica)
MAJORARE Prima de casare ajunge la 3.800 de lei
Guvernul a aprobat ieri şi majorarea primei de casare pentru maşinile mai vechi de 12 ani, cu 800 de lei. Astfel, cei care renunţă la vechea maşină pentru una nouă primesc 3.800 de lei, echivalentul a circa 1.000 de euro, ajungând astfel la „pragul psihologic“ trâmbiţat la Titu de şeful guvernului. Premierul Tăriceanu a anunţat această măsură încă de miercuri în urma vizitei de la centrul Renault de la Titu. „Acum, prima de casare e 800 de euro, dacă se va ajunge la 1.000 de euro ar fi un prag psihologic care ar stimula mai mult cumpărătorii“, a precizat premierul Tăriceanu. Guvernul consideră că o astfel de măsură va duce la o mai rapidă reînnoire a parcului auto. Anul viitor, prin programul „Rabla“, vor fi casate circa 60.000 de maşini vechi, cu 50% mai mult faţă de numărul aprobat pentru acest an. Suma totală alocată pentru finanţarea programului în 2009 creşte astfel la 228 de milioane de lei, cea alocată iniţial fiind de 180 de milioane de lei. În acest an, executivul a finanţat casarea a 40.000 de autovehicule, după ce, anul trecut, numărul aprobat a fost de circa 16.500 de maşini. Ordonanţa aprobată ieri de executiv va intra în vigoare din momentul publicării în Monitorul Oficial.