Țările central-europene denunță dublul-standard la alimente

Țările central-europene denunță dublul-standard la alimente

Liderii Grupului de la Vișegrad (Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria) s-au întâlnit la Varșovia, pentru a discuta, printre altele, despre calitatea alimentelor din estul Europei

Slovacii și cehii își amintesc și acum cum fugeau, după căderea comunismului, peste graniță, în Austria, să cumpere bunuri la care visau sau pe care le știau de la cinema. Cu timpul, mărcile străine au ajuns și în magazinele lor, la fel ca și în România și Bulgaria - problema este că se aplică un dublu standard în privința calității și est-europenii sunt nevoiți, din nou, să meargă în străinătate pentru a cumpăra mărfuri „adevărate”.

Comparații ad-hoc, dar și teste de laborator au arătat că unele mărci fabricate de multinaționale folosesc ingrediente diferite, de multe ori mai ieftine, în produsele alimentare pe care le vând dincolo de „Cortina de Fier”, conform unei analize publicate de Euractiv.

Nemulțumire

Ne puteți urmări și pe Google News

Practica pare să fie legală în UE, atâta timp cât ingredientele sunt declarate. Dar liderii central și est-europeni spun că nu este etic ca produse vândute sub aceeași marcă, în același ambalaj, să fie de o calitate inferioară în „noile” state membre UE.

Liderii Grupului de la Vișegrad vor ridica această problemă la reuniunea din 6 martie a Consiliului pentru Agricultură al UE și vor cere soluții, care să presupună schimbări în legislația de protecție a consumatorilor și securitate alimentară.

Produse diferite

Publicația citată relatează că mulți slovaci trec granița, o dată pe săptămână, în orășeul austriac Hainburg, pentru a cumpăra „salam, iaurt, unt, detergent de calitate superioară”. „Aici sunt mai bune decât în Slovacia. Te-ai aștepta să fie la fel, având în vedere că ambele state sunt membre UE, dar nu e așa”, spune o femeie din Slovacia. Firmele susțin că produsele sunt adaptate la gusturile și preferințele locale, care diferă de la o țară la alta. „Acest lucru induce în eroare cumpărătorul, care se așteaptă la aceeași marfă când e vorba despre același produs”, a precizat analistul pe agricultură Petr Havel pentru Reuters.