Subvenția acordată prin programul Rabla va fi majorată

Subvenția acordată prin programul Rabla va fi majorată Sursa foto: Ministerul Mediului / Facebook

Subvenția acordată prin programul Rabla va fi majorată. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) susține majorarea subvenției acordate prin programul Rabla pentru autoturismele electrice la un nivel de 8.500 de euro în 2025 și de 7.500 de euro în 2026. Începând cu 2027, subvenția ar urma să scadă treptat, urmând ca până în 2030 să fie eliminată complet.

Subvenția acordată prin programul Rabla va fi majorată

Creșterea subvenției în primii doi ani este esențială pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenției la 5.100 euro / autoturism în 2024 – o decizie care a avut un impact devastator asupra pieței auto din România.

Rabla Plus

Rabla. Sursa foto: Freepik

Conform datelor ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule), această scădere a poziționat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul evoluției pieței de vehicule electrice, cu o reducere de 32,2% a înmatriculărilor.

România a fost depășită de țări precum Letonia, care a înregistrat o scădere de 28,9%, Slovenia (27,3%) și Finlanda (26%). În schimb, alte state membre au demonstrat că subvenția bine calibrată poate genera rezultate pozitive semnificative.

Multe țări au înregistrat o creștere a vânzărilor

Belgia a înregistrat o creștere a vânzărilor de 36,9%, Cipru de 51,4%, Cehia de 63,5%, iar Ungaria de 47,7%. Chiar și Malta, o piață mult mai mică, a raportat o creștere impresionantă de 90,5%, subliniind încă o dată importanța unor politici eficiente pentru vehiculele electrice.

Programul rabla clasic

Programul Rabla / Sursă foto: arhiva EVZ

În paralel, Comisia Europeană explorează introducerea unui program pan-european de subvenții pentru a sprijini industria auto europeană și pentru a încuraja cererea de vehicule electrice (EV). Teresa Ribera, vicepreședinte al Comisiei Europene, a subliniat importanța unei abordări coordonate, care să prevină fragmentarea subvențiilor la nivel național și competiția neloială între statele membre.

În ceea ce privește țintele de vânzări pentru vehiculele electrice și reglementările asociate, Ribera a declarat că termenul de 2035 pentru eliminarea motoarelor cu combustie internă rămâne ferm, dar a evidențiat deschiderea pentru ajustarea țintelor anuale și a amenzilor pentru neconformitate.

Amenzile actuale descurajează investițiile

Producătorii europeni consideră că amenzile actuale descurajează investițiile în vehicule electrice și favorizează concurența din afara Uniunii. Pe aceeași direcție, Stéphane Séjourné, Vicepreședinte Executiv pentru Prosperitate și Strategie Industrială al Comisiei Europene, a evidențiat în intervențiile sale nevoia urgentă de modernizare a infrastructurii industriale europene pentru a proteja competitivitatea industriei auto locale.

Măsurile propuse de Bruxelles includ atât stimulente financiare, cât și reglementări care să limiteze avantajele competitorilor din afara Uniunii Europene, în special ale producătorilor chinezi.

Aceste inițiative de susținere a electromobilității au fost propuse și în cadrul Forumului Mobilității Sustenabile și Accesibile, organizat anul trecut, unde APIA a subliniat importanța unui plan comun la nivel european pentru subvenționarea vehiculelor electrice.

Propunerea a fost susținută și de Ciolacu

Propunerea a fost susținută inclusiv de premierul Ciolacu, care a recunoscut necesitatea unei abordări coordonate pentru redresarea pieței auto și accelerarea tranziției către mobilitatea verde. Forumul a evidențiat faptul că sprijinirea electromobilității nu este doar o provocare națională, ci o responsabilitate comună a statelor membre UE, care trebuie să acționeze împreună pentru a menține competitivitatea Europei pe scena globală.

Ne puteți urmări și pe Google News