Românii care și-au cumpărat mașini second-hand, fie înmatriculate în țară, fie în Bulgaria, ar putea fi acuzați de evaziune fiscală și obligați de Fisc să plătească sume mari de bani, din cauza tranzacțiilor suspecte efectuate de samsarii de autoturisme. Informația a fost dezvăluită, pentru „Evenimentul zilei”, de oficiali din cadrul ANAF. Inspectorii antifraudă au descoperit, în urma unei vaste operațiuni de verificare a 200 de firme, că majoritatea dintre societățile care au efectuat achiziții intracomunitare de mașini la mâna a doua le-au vândut cu diminuarea sau evitarea plății de TVA, prin declararea unui preț mic al autoturismului. În acest moment este în plină desfășurare o operațiune de identificare a tuturor celor care au cumpărat mașini second-hand prin intermediul firmelor descoperite de inspectorii antifraudă. Dacă se va dovedi că aceștia au știut și au întocmit acte pentru o valoare mai mică decât cea reală, riscă să fie anchetați penal. Oricum, cumpărătorii aflați în această situație vor trebui să plătească, către stat, TVA-ul aferent valorii reale a autoturismului, susțin oficiali ai ANAF. La finalul verificărilor, inspectorii antifraudă vor sesiza procurorii de pe raza cărora au fost comise faptele, iar anchetatorii vor stabili câți dintre cumpărători se fac vinovați de evaziune fiscală, urmând ca aceștia să fie trimiși în judecată, ne-au precizat aceleași surse.

Tranzacții de peste un milliard de lei

În cadrul operațiunii Xenon, desfă șurată de DGAF, în perioada aprilie-iunie 2016, au fost verificate 200 de firme care au efectuat achiziții intracomunitare de mașini la mâna a doua, în valoare de peste 1 miliard de lei. Rezultatele preliminare arată că doar 19 societăți funcționau legal. Inspectorii antifraudă au identificat prejudicii de 131 milioane de lei, în marea lor majoritate prin aplicarea eronată a TVA la vânzarea către clienții persoane fizice.

Așa cum reiese din datele furnizate de Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), până în luna iunie, au fost înmatriculate, în țara noastră, peste 160.000 de mașini second-hand, aduse din străinătate. Pe lângă aceste autoturisme, pe drumurile din România circulă multe mașini înmatriculate în Bulgaria.

Rețele organizate

Principalele constatări ale inspectorilor DGAF, în cadrul opeoarțiunii Xenon:

● Existența unor rețele organizate care se ocupă de comerțul cu autoturisme second hand, aceeași societate fiind folosită de mai multe persoane pentru achizițiile de autoturisme din vestul Europei. Aceste persoane se ocupă adesea de „adusul mașinii la comandă”.

● Comerțul online de autovehicule a căpătat o pondere foarte mare, în condițiile în care mare parte a achizițiilor este realizată de pe platformele online.

● Comerțul tradițional a suferit multe modificări, clientul final comandând autovehiculul prin intermediul persoanelor care se ocupã de „adusul mașinii la comandă”, fapt ușor demonstrabil prin plățile efectuate în contul acesteia din urmă. Beneficiul este că nu va plăti TVA, prețul real fiind astfel diminuat.

● Factura pe care o primește conține TVA românesc pe marjă, mai mic uneori decât costul unei spălări a autovehicului, în loc să fie calculat la întreaga valoare a mașinii, așa cum prevede legea.

Scheme de fraudare folosite și în Europa

DGAF a transmis și modalitățile folosite de samsarii de autoturisme secondhand. Astfel, a fost descoperită o categorie care cumpără autoturismele din unele state membre și apoi le revând către alte state UE. În atenția anchetatorilor se află tranzacții de peste 170 de milioane de lei către Franța, Italia și Spania. Schimburile de informații cu autoritățile din aceste state au scos la iveală faptul că firmele românești sunt folosite ca paravan, prin emiterea de facturi duble prin care este schimbat regimul de TVA aplicat în țara în care este înmatriculată mașina, iar frauda este săvârșită pe teritoriul acelei țări.

O altă modalitate este înmatricularea în Bulgaria. Inspectorii antifraudă au descoperit tranzacții suspecte derulate de șase societăți din acel stat, înființate de cetățeni români, scopul fiind comercializarea auto tot pe teritoriul României la „un preț competitiv”, prin schimbarea ilegală a regimului de TVA. Înființarea de societăți în Bulgaria pare a fi preferată de persoanele care au comis fapte de evaziune fiscală în România, susțin oficialii DGAF, acestea fiind puse în imposibilitatea de a-și inființa noi societăți după introducerea formularului 088.

În aproximativ 20 de cazuri, inspectorii antifraudă au descoperit că administratorii firmelor sunt, în fapt, persoane interpuse și au identificat cumpărători care au achiziționat mai multe autovehicule de la respectivele firme, pe care le-au revândut ulterior.

Te-ar putea interesa și: