Scutiri de la o plată importantă de la bloc. E de ajuns să depuneți o cerere
- Andrei Arvinte
- 23 octombrie 2024, 07:03
Viața la bloc implică împărțirea echitabilă a cheltuielilor de întreținere a imobilului. Legea permite ca, în cazuri speciale, asociația de proprietari să decidă anumite scutiri de la plata unor taxe comune ori, din contră, să impună plăți suplimentare pentru unii dintre proprietarii de apartamente.
Un astfel de mecanism funcționează, spre exemplu, la plata liftului.
Nu toată lumea de la bloc este obligată să participe la cheltuieli. Oricine este liber să ceară o scutire de la plată dacă, spre exemplu, intenționează să urce pe scări.
Există, însă, persoane care pur și simplu nu au nevoie de lift.
Categoriile care pot fi scutite de la plată
- Locuitorii de la demisol;
- Locuitorii de la subsol;
- Locuitorii de la parter;
- Locuitorii de la mezanin;
- Locuitorii de la etajul 1 (în situațiile în care blocul nu are mezanin).
Pentru ca decizia să fie conformă din punct de vedere legal, este nevoie ca persoanele din apartamentele situate în cazurile enumerate mai sus să înainteze o cerere scrisă asociației de locatari.
Ce prevede legea
Conform legii, costurile liftul unui imobil sunt de două feluri: cheltuielile pentru energia electrică consumată de ascensor și cele necesare pentru întreținerea și reparațiile acestuia.
De asemenea, există situații în care blocul este prevăzut cu spații comune la etajele superioare (băi, spălătorii, uscătorii). În aceste cazuri, persoanele care locuiesc în parțile inferioare ale clădirii pot fi scutite de la plata funcționării ascensorului chiar dacă îl folosesc ocazional pentru a ajunge în locurile respective.
Nu e nevoie decât să semneze o hârtie în care își asumă angajamentul personal scris, realizat tot în baza unei cereri adresate adunării generale a locatarilor.
Factura aferenta consumului de energie electrică
Factura aferenta consumului de energie electrică pe care o primește asociația de locatari a unui bloc în care există lift, dar nu este prevăzut cu centrală proprie, se poate împărți în două categorii:
Pentru funcționarea ascensorului se alocă, de regulă, 75 – 80% din totalul sumei înscrise pe factură; Pentru spațiile comune se alocă, de regulă, 20 – 25% din totalul sumei înscrise pe factură.
La totalul acestor sume se împarte numărul de persoane care locuiesc în bloc pentru achitarea facturii aferente spațiilor comune (iluminatul scării sau alte instalații electrice de mici dimensiuni). Pentru cheltuielile necesare cu funcționarea liftului, procentul de 75 – 80% din sumă se va împărți la totalul persoanelor din imobil, cu excepția celor de la parter, demisol etc. (în funcție de decizia stabilită anterior) în urma votului majoritar).
Toată lumea plătește mentenanța liftului la bloc
Repartizarea cheltuielilor pentru întreținerea lunară cu privire la mentenanța și reparațiile ascensorului se face de către toți proprietarii. Valoarea facturii emise de societatea care întreține sau repară liftul se împarte proporțional cu cota-parte de proprietate din spațiul comun fiecărui locatar.
Aceasta este înscrisă în acordul de asociere al asociației de proprietari și calculată în funcție de suprafața utilă a apartamentului.
Legislația prevede că de la costurile pentru mentenanța liftului nu este scutit nicio persoană care locuiește în bloc, indiferent de etajul pe care este poziționat apartamentul său. De asemenea, întreținerea lunară a ascensorului este obligatorie indiferent dacă ascensorul este utilizat sau nu.