Scandalul din învățământ ia amploare. Acuzații grave de discriminare. Totul a pornit de la examene

Scandalul din învățământ ia amploare. Acuzații grave de discriminare. Totul a pornit de la examene

Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM) și Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE) vor depune o sesizare la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării pentru a face dreptate elevilor fără acces la internet, privați de Ministerul Educației de dreptul constituțional la învățătură.

Asociațiile de elevi din țară vor depune o sesizare la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, ținând cont de situația cu care elevii din mediile dezavantajate se confruntă în perioada suspendării cursurilor din cauza COVID-19.

Reprezentanții elevilor consideră că instituirea obligativității participării la orele de curs desfășurate în mediul online, ținând cont doar de elevii ce dețin un dispozitiv ce se poate conecta la internet, este o dovadă clară a interesului scăzut pe care autoritățile îl acordă problemelor din mediile dezavantajate în care se află sute de mii de elevi.

Conform art.3 din Legea educației naționale nr.1/2011, educația din România se realizează ținând cont de principii clare, printre care se enumeră următoarele:

Ne puteți urmări și pe Google News

“ a) principiul echității - în baza căruia accesul la învățare se realizează fără discriminare;”

În această situație putem vorbi de o discriminare indirectă, pentru că pentru elevii proveniți din mediile dezavantajete, rurale, sau din familii cu posibilități materiale reduse nu au avut parte de acces la educație

“ b) principiul asigurării egalității de șanse;”

În contextul continuării cursurilor în mediul on-line, egalitatea de șanse pentru categoriile de elevi menționate anterior, nu este asigurată, performanțele acestora la examenele naționale fiind afectate din cauza pauzei determinate de lipsa accesului la educație.

“ o) principiul incluziunii sociale;”

Incluziunea socială presupune totalitatea măsurilor luate pentru anumite categorii sociale, în vederea asigurării drepturilor acestora, or, în situația menționată, nu au fost luate măsurile necesare.

Asociațiile de elevi din țară au propus întocmirea unei evidențe a numărului de elevi fără acces la internet și demararea unei achiziții directe de dispozitive conectate la internet, astfel încât toți elevii să aibă acces egal la învățătură în această perioadă, dar Ministerul Educației și Cercetării uită de cei care au nevoie de cel mai mult sprijin. Elevii au ales să își facă singuri dreptate, autoritățile trebuie să își asume faptul că au privat elevii de dreptul la educație!

„Am tot pasat responsabilitatea de la unii la alții și ne-am trezit în situația în care la aproape două luni de la debutul crizei, nu avem nicio statistică și nici asigurate dispozitive pentru toți elevii. Cei din mediile dezavantajate erau oricum în situații dificile, dar această perioadă a arătat exact cât de mari sunt diferențele dintre noi. Dreptul la educație să fie asigurat de părinți? Ce au făcut autoritățile în tot acest timp și ce au de gând să facă pentru a asigura cele necesare în toamnă așa cum au promis? Sute de mii de elevi au fost lăsați deoparte și autoritățile îi ignoră în continuare” , spune Andreea Sabina Spătariu, președinte AEC