Românii, arși la buzunare înainte de Paște. Avertisment din partea autorităților
- Iulia Moise
- 21 martie 2025, 16:36

Consiliul Concurenței subliniază că fiecare companie trebuie să își definească în mod independent politica comercială, iar anticiparea unui anumit preț ce ar trebui aplicat poate fi considerată o încălcare a Legii Concurenței.
Consiliul Concurenței: Fiecare companie trebuie să îşi stabilească independent politica comercială
Autoritatea de concurență subliniază că o asociație poate fi considerată responsabilă pentru încălcarea normelor de concurență în cazul în care deciziile, recomandările sau orice alte acțiuni desfășurate de aceasta au un impact asupra comportamentului companiilor, afectând astfel competiția dintre ele.
„Consiliul Concurenţei atrage atenţia că fiecare companie trebuie să îşi stabilească independent politica comercială, iar anticiparea unui anumit preţ ce ar trebui practicat poate intra sub incidenţa prevederilor Legii Concurenţei”, transmite autoritatea de concurenţă.
Consiliul Concurenței sfătuiește companiile să se abțină de la orice practici ce ar putea contraveni legislației concurenței și să contacteze instituția pentru a verifica dacă inițiativele lor sunt conforme cu reglementările din acest domeniu.
„Este firesc ca în perioada Sărbătorilor Pascale, cererea pentru anumite produse, cum sunt ouăle, să crească.
Declaraţiile prin care reprezentanţii unor companii îşi anunţă, însă, intenţiile de a majora preţurile pentru produsele pe care le comercializează, pot conduce la coordonarea comportamentului concurenţilor şi la o creşere artificială a preţurilor pe piaţă.
Aceste tipuri de acţiuni sunt sancţionate din perspectiva regulilor de concurenţă naţionale şi europene, deoarece denaturează concurenţa şi prejudiciază consumatorii”, afirmă Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Consiliul Concurenței, amenzi pentru cinci companii
Autoritatea de concurență a impus amenzi totale de 13.471.039 lei (aproximativ 2,78 milioane euro) anterior pentru cinci companii din sectorul producției și/sau comercializării ouălor de consum din România (Toneli Holding SA, Avicola Lumina SA, Avicola București SA, Albatros Gold SRL, Super Eggs SRL), precum și pentru asociația pe care o administrează (UCPR).
Acestea au fost sancționate pentru coordonarea politicilor comerciale legate de livrările de produse pe piață, cu ajutorul asociației, având ca scop creșterea artificială a prețurilor sau, cel puțin, prevenirea scăderii acestora.

Consiliul Concurenței. Sursa foto: Arhiva EvZ
Consiliul Concurenței a descoperit, în cadrul investigației, că reprezentanții companiilor se întâlneau frecvent sub egida asociației pentru a discuta problemele din sectorul avicol și pentru a planifica acțiuni comune legate de producție și livrare, schimbând informații sensibile din perspectiva concurenței.
Măsuri care trebuie implementate în perioada imediat următoare
De asemenea, autoritatea de concurență a impus UCPR o serie de măsuri pe care aceasta trebuie să le implementeze:
- să nu ofere membrilor săi date individualizate pe societăți, ci doar informații agregate la nivelul asociației;
- să asigure accesul complet la aceste informații agregate și companiilor neasociate care solicită accesul, motivându-și astfel interesul de a se pregăti pentru intrarea pe piață”
- să informeze asociații cu privire la modificările aduse sistemului de circulație a informațiilor în cadrul asociației.