România, umilită de Ungaria. Eșec întins pe două decenii
- Emma Cristescu
- 23 septembrie 2024, 11:23
România se chinuie de 20 de ani să finalizeze Autostrada Transilvania, contract semnat de Adrian Năstase. Ungaria a adus autostrada la granița cu România până la Borș. România are porțiuni întinse din Autostrada Transilvania pe care nu se face nimic. Între Sighișoara și Brașov nu se lucrează aproape deloc.
Autostrada Transilvania nu e gata de 20 de ani
Sectorul Autostrăzii M4 Budapesta-Nagykereki, care se conectează cu Autostrada A3 (Transilvania) la graniţa cu România, la Borş a fost terminat în anul 2022. Asta, în timp ce la capătul dinspre Ungaria, România a finalizat doar un ciot de 4,5 kilometri.
În partea de vest a Autostrăzii Transilvania, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a spus că se fac pași importanți, dar doar pe hârtie. Licitaţia organizată de CNAIR pentru lotul Chiribiş – Biharia, cu o lungime de 28,55 km a fost câştigată, în final, de 2 firme din Oradea.
Sorin Grindeanu se scuză
„Are ordin de începere în primăvara anului viitor, ca, până atunci, partea de proiectare şi toate procesele – pentru că sunt ceva procese pe rol între CNAIR şi Selina, Selina contra CNAIR, CNAIR contra Selina să se clarifice şi să poată începe lucrările la acest tronson de la Chiribiş la Biharia. Dar, repet, răul a pornit în urmă cu patru ani, când, dintr-un heirupism că facem cincinalul în patru ani jumate, s-au gândit că dacă semnăm nişte contracte pot fi duse la bun sfârşit şi rezolvate lucrurile după alegeri. Din păcate, şi pentru constructori şi pentru oameni, în primul rând, a fost un demers pe care îl calific acum pur electoral”, a conchis ministrul Grindeanu.
Sunt probleme și pe alte tronsoane
Și pe alte tronsoane sunt probleme. Chiribiș-Suplacu are constructor abia din această vară. Pe Chiribiș-Suplacu epopeea a ajuns la contractul actual semnat cu Erbașu în 24.11.2023, cu ordin de începere emis în 15.03.2024, care prevede 6 luni de proiectare și alte 18 de execuție. Termenul de finalizare este martie 2026, dacă nu vor fi întârzieri la proiectarea scadentă în septembrie 2024.
Sectiunea 3C Suplacu de Barcau - Borș de la granița cu Ungaria e împărțită în trei:
- 3C1 Suplacu de Barcău - Chiribiș (26,35km). Contract semnat în iunie 2020 dar reziliat în mai 2022.
- 3C2 Chiribiș - Biharia (28,55km). Licitație reluata în august 2022
- 3C3 Biharia - Bors (5,35km). Secțiune deschisă în septembrie 2020.