Anul 2015 se anunță, la fel ca anul trecut, unul dintre cei mai slabi ani în ceea ce privește inaugurarea de noi kilometri de autostradă. Deși, pe hârtie sunt șantiere deschise, în realitate sunt zone în care nu se lucrează sau asfaltul este turnat în ritmul melcului.

Dacă anul trecut s-au inaugurat 22 de kilometri, care au început să se surpe, și alți 28 de kilometri începuți acum trei ani, în 2015 șefii de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) susțin că șoferii vor circula până în decembrie 2015 pe încă 37 de kilometri.

În România se circulă acum doar pe 687 de kilometri de autostradă, iar drumurile expres, promise de guvernanți, au fost desenate pe hârtie.

Radiografia șantierelor

„Evenimentul zilei” a făcut radiografia șantierelor unde ar trebui să se lucreze anul acesta:

1 Autostrada A1 București – Nadlac. Cu o lungime totală de 576 de kilometri, 59% dintre aceasta a fost dată în exploatare, iar anul acesta ar urma să se finalizeze încă 18% din acest drum. Pe de altă parte, 23% este doar desenată pe hârtie, nefiind niciun muncitor pe șantier. Autostrada A1 începe din București și asigură ieșirea spre granița cu Ungaria la Nadlac, trecând prin Pitești, Sibiu, Deva, Timișoara și Arad.

2 Tronsonul de autostradă Deva-Lugoj. Acesta este împărțit în patru loturi. Lotul 1 a fost deschis parțial pe 17 km, iar alți 10 km nu au fost deschiși circulației din cauza lipsei unui drum de legătură (Balint – Sanovița). Pe cel de-al doilea lot, Coșevita – Traian Vuia- 28,6 km, lucrează JV Salini SPA si Secol SPA, iar costurile se ridică la 128 milioane euro. În ceea ce privește lotul 3, Coșevita, 21,2 km, constructori sunt Teloxim Con SRL, Comsa SA, Aldesa Construcciones SA si Arcadis Eurometudes SA, care au semnat un contract în valoare de 132 milioane euro. Cel deal patrulea lot costă 419,4 milioane de lei și este construit de către consorțiul format de firmele Tehnostrade, și Spedition UMB.

3 Tronsonul Lugoj-Timișoara. În timp ce pe lotul 1 se circulă din octombrie 2012, pe lotul al doilea se va lucra anul acesta. Doar șase kilometri vor fi gata în acest an, ceilalți 19 kilometri vor fi inaugurați în 2016. Aici lucrează consorțiul Tirrena Scavi și Societa Italiana per Condotte D’Acqua. Cost: 94,7 milioane euro fără TVA.

4 Tronsonul Arad-Nădlac. Lotul 1 și 6 km din lotul 2 au fost inaugurați în decembrie 2014. Restul ar trebui să fie gata până în iunie 2015, potrivit șefilor de la Drumuri. Acolo vor munci anul acesta cei de la Astaldi SpA – Max Boegl Romania SRL, printrun contract semnat în septembrie 2014. Ei au preluat șantierul după ce CNANDR a reziliat contractului inițial, semnat cu Alpine- ca urmare a falimentului companiei. Contractul are o valoare de 89,34 de milioane de lei, fără TVA.

Drumuri expres, doar la stadiu de proiect

Șefii de la Drumuri au anunțat că numai sunt bani la buget și că, de anul acesta, nu se vor mai începe construirea de autostrăzi, ci de drumuri expres- care cu timpul vor deveni autostrăzi. Cei de la Drumuri au stabilit și prioritățile, dar nu s-a reușit licitarea și demararea lucrărilor până în prezent. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România are în vedere construirea a 11 drumuri expres: legătură rapidă cu Drumul Nordului, Craiova – Pitești, Sebeș – Turda, Sibiu – Făgăraș, Petea – Satu Mare – Baia Mare, Brăila – Galați.

Acestea vor contribui la dezvoltarea economică locală și regională prin conectarea la rețeaua de autostrăzi, susțin mai marii de la CNADNR și de la Ministerul Transporturilor.

Unde se va tăia panglica

Șefii de la Drumuri spun că, până la sfârșitul anului, vor fi inaugurați 35 de kilometri: Pecica-Arad (10 kilometri) și pe Timișoara-Lugoj, între localitățile Sanovița și Izvin (25,6 kilometri). CNADNR se mai laudă că se va circula și pe alți 1,8 kilometri din cei 22,2 kilometri ai autostrăzii Nădlac- Pecica.

Cei 1,8 kilometri fac legătura cu granița, nefiind încă deschiși pentru că nici autostrada maghiară Mako- Nagylak nu este finalizată încă. Aproape 37 de kilometri de autostradă. Anul trecut, abia în decembrie s-a tăiat panglica pe un tronson al autostrăzii Nădlac-Arad, 22 de kilometri, și pe lotul III a autostrăzii Orăștie – Sibiu, lot deschis circulației cu două zile înainte de alegeri. Numai că, lucrările au fost făcute atât de bine încât după ce s-a tăiat panglica au apărut fisuri în asfalt, iar autostrada a început să crape.

● Prima festivitate de deschidere a unei autostrăzi după 1989 a avut loc în vara anului 2004. Înainte de 1989 au fost construiţi 115 km de autostradă, Bucureşti-Piteşti şi tronsonul Feteşti-Cernavodă. Ulterior, abia după 15 ani s-a reușit inaugurarea altor kilometri de autostradă.

Unde s-a lucrat din 2004

● Două tronsoane din autostrada București-Constanța, cu o lungime de 56 kilometri, au fost deschise circulației rutiere în iunie 2004. Lucrările de construcţie a traseului care leagă Capitala de Lehliu au fost finalizate după trei ani de la începerea proiectului, au anunţat atunci autorităţile. Mai apoi a urmat tronsonul Lehliu-Drajna (41,6 kilometri), finalizat în toamna aceluiași an.

● În noiembrie 2007, s-a inaugurat centura Pitești. Şoseaua are o lungime de 15,2 kilometri şi face legătura între autostrada A1 (Bucureşti-Piteşti) şi DN Piteşti – RâmnicuVâlcea – Sibiu. A urmat apoi decembrie 2009- primii 42 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania au fost finalizați.

● În noiembrie 2010 s-a tăiat panglica la încă 10 km din Autostrada Transilvania, dar și la alți 20 de kilometri – centura ocolitoare a Sibiului.

● În prezent, România are 687 de kilometri de autostradă pe care se poate circula.