Reformă în grădinițe. Educație incluzivă și accent pe limba română
- Viorica Șușu-Ceban
- 2 februarie 2025, 16:54

Republica Moldova. După mai bine de 25 de ani, structura posturilor din grădinițele din Moldova a fost revizuită. Au fost incluse funcții suplimentare pentru sprijinirea educației incluzive. Iar în instituțiile cu predare în limba rusă va fi introdusă poziția de profesor de limba română.
Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a anunțat despre noile state de personal în grădiniţe. „Sunt introduse mai multe funcții care țin de asigurarea educației incluzive pentru copii – logoped, psiholog, psihopedagog, kinetoterapeut, cadre didactice de sprijin care apar în statele de personal și care urmează să fie finanțabile inclusiv din bugetul de stat”.
Până acum, aceste funcții existau doar acolo unde administrația publică locală putea asigura fondurile necesare.

Reformă în grădiniţe/Sursa foto: noi.md
Predarea limbii române în grădinițe de limbă rusă
Această măsură are scopul de a facilita integrarea timpurie a copiilor din grădiniţe în sistemul educațional de stat, contribuind la consolidarea cunoștințelor lingvistice și la o mai bună adaptare culturală.
„Nu mai puțin important este că în grădinițe cu predare în limba rusă va fi introdusă funcția de profesor delimba română. Astfel încât preșcolarii din primii ani să poată să studieze limba română”, a declarat ministrul Dan Perciun.

Dan Perciun, ministrul Educației din Republica Moldova. Sursa foto/Dan Perciun
Funcții noi în grădinițele specializate și în cele mari
În grădinițe cu profil special vor fi create posturi pentru psihopedagogi, interpreți de limbaj mimico-gestual și medici oftalmologi, pentru a asigura suport adecvat fiecărui copil. Totodată, în grădinițele de mari dimensiuni vor fi angajați secretari și specialiști în prelucrarea datelor.
Ceea ce va contribui la digitalizarea și eficientizarea procesului educațional în grădiniţe.
Potrivit ministrului, aceste schimbări reprezintă un pas important spre modernizarea și adaptarea sistemului de învățământ preșcolar la nevoile actuale. Prin investiția în resursele umane, se urmărește un viitor educațional mai accesibil pentru toți copiii din grădiniţe.