Reducerea orelor de istorie: Riscă să le ofere elevilor o înţelegere superficială şi disfuncţională a trecutului.
- Teodora Vitan
- 2 februarie 2025, 15:14

Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti critică propunerile de reducere a orelor de istorie
Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti îşi exprimă dezacordul faţă de modificările propuse în noile planuri-cadru, în special reducerea orelor de Istorie. Reprezentanţii facultăţii susţin că aceste modificări vor avea un impact negativ asupra formării civice a tinerilor, vor slăbi dezvoltarea gândirii critice şi vor afecta consolidarea unei societăţi democratice. Potrivit acestora, eliminarea orelor de istorie din trunchiul comun al claselor a XI-a şi a XII-a riscă să le ofere elevilor o înţelegere superficială şi disfuncţională a trecutului.
Îngrijorări privind eliminarea istoriei din programa examenului de Bacalaureat
Facultatea de Istorie atrage atenţia asupra impactului grav al eliminării Istoriei ca materie obligatorie la Bacalaureat, în special pentru profilul umanist. Reprezentanţii instituţiei subliniază că acest lucru subminează formarea unui cetăţean responsabil şi informat, capabil să înţeleagă complexitatea societăţii contemporane. De asemenea, aceştia consideră că reducerea drastică a orelor de Istorie va face ca tinerii să devină vulnerabili în faţa teoriilor false, xenofobe şi conspiraţioniste, iar educaţia istorică va fi insuficientă pentru formarea unor competenţe civice solide.
Solicitare de reevaluare a propunerii Ministerului Educaţiei
În faţa acestei situaţii, Facultatea de Istorie cere Ministerului Educaţiei şi Cercetării să reevalueze decizia de reducere a orelor de istorie. Reprezentanţii facultăţii solicită un curriculum echilibrat, care să acorde importanţa cuvenită acestei discipline esenţiale pentru formarea unei societăţi democratice, responsabile şi informate. Ei subliniază că educaţia istorică este un element fundamental pentru dezvoltarea gândirii critice, a discernământului şi a unui spirit de solidaritate socială.