Cardul național de asigurări de sănătate este, de la 1 mai, singurul instrument de validare și de decontare a serviciilor medicale pentru persoanele asigurate. După primele zile de funcționare, cea mai frecventă problemă apărută în sistemul informatic este aceea de blocare a cardurilor.

Președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), medicul Vasile Ciurchea, ne asigură că de vină este lipsa de experiență în utilizarea cardurilor, atât din partea pacienților, cât și din cea a furnizorilor de servicii medicale. „Cel mai frecvent s-au blocat carduri din cauza faptului că oamenii au uitat PIN-ul, format din patru cifre pe care și le-au ales fiecare. După cinci greșeli consecutive cardul s-a blocat. Dar să nu intre nimeni în panică, nici pacienții, nici furnizorii! Casa deblochează cardul, imediat ce furnizorul de servicii medicale ne anunță și ne dă datele de identificare a pacientului al cărui card s-a blocat”, a declarat, pentru EVZ, medicul Vasile Ciurchea. „Cardul nu blochează sistemul, ci îl ordonează. Fraudele nu vor mai fi posibile!”, a mai declarat sursa citată. În județele Brașov și Sibiu au fost câte 260 de cazuri de blocare a cardurilor, adică sub 1% din numărul cardurilor emise la nivelul județelor (peste 300.000).

1 și 2 mai, 1.000 de carduri livrate

Casele de asigurări de sănătate din toată țara au avut program cu publicul de 1 și 2 mai, perioadă în care aproximativ 1.000 de persoane și-au ridicat cardurile care dovedesc calitatea de asigura ț i . „Asigurații de la OPSNAJ – civilii, membrii de familie ai asiguraților OPSNAJ, vor primi cardurile de sănătate prin intermediul caselor județene, ca să nu punem oamenii să vină până la București”, a mai spus Ciurchea.


Dacă pică Internetul când ai cardul în cititor, medicii au 3 zile la dispoziție să înregistreze serviciul prestat


Cardurile pot fi inițializate la orice furnizor, mai puțin farmaciile și firmele care livrează dispozitive medicale. Cei care au refuzat cardul, din motive religioase, p r i m e s c adeverințe care sunt v a l a b i – le 3 luni. Cei care au pierdut cardul ori li s-a deteriorat, primesc la cerere duplicat, care e valabil 60 de zile. Nu se poate să primești servicii medicale și cu adeverință și cu card.