BRAT bate la ușa statului în contextul crizei economice și sociale declanșate de virusul Covid-19. Prin măsurile luate pentru stoparea răspândirii epidemiei de coronavirus, veniturile din publicitate au scăzut cu peste 50%, la fel și vânzarea și distribuția ziarelor la chioșcurile, redusă cu 90%.

„Fără sprijinul imediat al autorităților, o mare parte dintre companiile care activează în acest domeniu își vor înceta activitatea, punând astfel în pericol informarea obiectivă și corectă a publicului”, se arată într-un comunicat BRAT.

Reducerea drastică a tirajelor ziarelor și chiar posibila sistare a apariției edițiilor tipărite arată că toți creatorii de conținut scris, inclusiv firmele din mediul online, nu au surse de venit alternative, încasările lor fiind grav afectate de criza generată apărută după instituirea Stării de urgență.

„Știrile, informațiile corecte și obiective sunt în această perioadă la fel de importante precum utilitățile de bază. Deși consumul de știri a crescut exponențial în ultimele zile, producătorii de conținut de calitate, în special presa scrisă și site-urile care nu promovează fake news sau titluri înșelătoare, înregistrează venituri mult mai mici din publicitate, multe companii mari sistând complet comunicarea comercială”, precizează Dragoș Stanca, președinte BRAT.

În plus, Stanca crede că „nimeni nu își dorește ca populația să se informeze doar din rețelele de socializare ori din surse incerte, ce nu practică un jurnalism ghidat de principii etice, ci care doar încearcă să adune trafic cu orice preț pentru a încasa bani din publicitatea automatizată, promovată de platformele globale”. În acest context, rolul și importanța ziarelor tipărite devin cruciale.

Șeful BRAT își exprimă încrederea că Guvernul „va ajuta instituțiile de presă legitime și va susține jurnalismul de calitate, având la îndemână mai multe forme: derularea unor campanii de comunicare legitime prin intermediul site-urilor și publicațiilor care respectă standardele de calitate, aplicarea de măsuri economice specifice, ajutor de stat, scutiri temporare de la plata unor taxe și impozite etc”.

Cert este că, fără sprijinul imediat al autorităților, multe dintre societățile de presă își vor înceta activitatea!

Conform datelor oficiale, în prezent, principala sursă de informație pentru 70% din populația activă (chiar 75% pentru populația sub 35 de ani) este Internetul.