Editura Evenimentul si Capital

CĂLĂTORIE FABULOASĂ ca în FILMUL “Toate pânzele sus!”. Bricul Mircea, pe urmele CORABIEI SPERANTA | GALERIE FOTO

14-08/ca-in-piratii-din-caraibe-1_1-465x390
Autor: | | 9 Comentarii | 2835 Vizualizari


Vezi galeria foto:

De Sfântă Mărie, Ziua Marinei Române, Contraamiralul Vergil Chiţac, rectorul Academiei Navale “Mircea cel Bătrân”, aruncă o „bombă”. “Nava Şcoală Mircea trebuie şi poate să facă înconjurul lumii!”, a declarat amiralul într-un interviu în exclusivitate pentru Evenimentul zilei

„Unii oameni merg la serviciu, iar alţii, în timpul ăsta, fac istorie”, râde Contramiralul de flotilă Vergil Chiţac (foto jos), comandantul şi rectorul Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”, în subordinea căreia se află legendara navă şcoală a Marinei Militare, bricul Mircea.

Bărbatul este un vizionar. Într-un interviu luat în timpul Regatei Mării Negre, la care Mircea a participat în luna mai şi editat înaintea Zilei Marinei Române, amiralul ne-a mărturisit una dintre cele mai arzătoare dorinţe ale sale.

Amiralul Chiţac doreşte şi spune că este perfect realizabil un marş de instrucţie al N.S. Mircea în jurul lumii.

Pentru a da şi mai mare savoare acestui periplu istoric amiralul Chiţac spune că o idee nemaipomenită ar fi ca prima jumătate a voiajului să respecte livrescul voiaj imaginat de scritorul Radu Tudoran în celebrul său roman „Toate pânzele sus”, ecranizat în anii ’70, peliculă văzută de generaţii de români.

Porturi exotice, meleaguri îndepărtate, mări şi oceane pe care le vedem doar la televizor, asta ar urma să vadă marinarii noştri în voiajul imaginat de amiralul Chiţac. Pernambuco, Ţara de Foc, Tahiti, Noua Zeelandă, Singapore sunt doar câteva destinaţii care îţi fac imaginaţia să zburde. „Se poate face!”, spune răspicat rectorul Academiei Navale.

„Marina Militară trebuie să se întărească!”

EVZ: Domnule Contraamiral, este Ziua Marinei Române. Sunt sărbătoriţi mai mult marinarii militari, întrucât cei din Marina Comercială sunt împrăştiaţi pe toate meridianele lumii. În contextul în care flota de comerţ a României a rămas doar o amintire, cum vedeţi evoluţia Marinei în următoriul deceniu?

- Niciodată n-am împărţit marina în două. Dealtfel, de Ziua Marinei oamenii vor putea admira, de pe faleza Cazinoului, atât nave militare cât şi civile. Este adevărat că au rămas puţine nave comerciale sub pavilion românesc dar viitorul marinei îl împart, totuşi, în două. În ceea ce priveşte Marina Militară cred că, mai ales în contextul politico-strategic din Marea Neagră, va trebui să ne întârim. Cât despre Marina Comercială, dezavantajul este că aceasta nu se poate dezvolta decât cu bani privaţi dar şi cu sprijinul statului.

- Sunteţi absolvent al Institutului de Construcţii Nave din Galaţi. Avem atâtea şantiere navale în ţară care duduie şi, cu toate acestea, construcţiile de nave noi sunt, aproape exclusiv pentru armatori străini. Noi putem spera la o revigorare a Flotei Comerciale?

- Şantierele navale de la noi din ţară au comenzi atât în zona de construcţii noi, cât şi în cea de reparaţii. Dar numai oamenii de afaceri români pot hotărâ dacă e rentabil să-şi investească banii în vapoare! Dar ei trebuie cumva atraşi să intre în această afacere mondială care este shippingul... Uite, noi, n-am ştiut să dezvoltăm suficient partea de transport containerizat. Grecii au ştiu şi Pireul, un port mai mic decât Constanţa ne-a luat-o înainte. Cu investiţii chinezeşti!

- Avem două instituţii de învăţământ superior de stat care produc, anual, ofiţeri de marină care ajung să lucreze pentru flote străine. Dvs. sunteţi rectorul uneia dinre ele, Academia Navală „Mircea cel Bătrân”. Ce avem de câştigat prin şcolarizarea unor marinari care ajung să navigheze pentru flote străine?

- România şcolarizează cam o mie de ofiţeri de marină comercială pe an. Spre deosebire de medicii, inginerii şi alţi meseriaşi buni care părăsesc România după ce au învăţat o profesie şi se stabilesc în străinătate, marinarii noştri – în proporţie covârşitoare – se întorc acasă cu banii câştigaţi pe mare! În plus perpetuăm tradiţia şcolii româneşti de marină, ai cărei absolvenţi sunt apreciaţi în toată lumea. În plus, la Academia Navală studenţii secţiei comerciale învaţă pe banii lor, doar militarii fiind şcolarizaţi de stat.

De la Sulina până în Ţara de Foc

- Recent, am participat împreună, la Regata Mării Negre, ambarcaţi la bordul bricului Mircea, care la Sochi, în Rusia, pe 17 mai, a împlinit 75 de ani de când a intrat în serviciul Marinei Militare. Mai poate Mircea, la venerabila sa vârstă, să facă faţă cerinţelor moderne de pregătire pentru cadeţii noştri?

- Mircea a împlinit 75 de ani, dar în acelaşi timp e o navă nouă! Ultima reparaţie capitală s-a terminat în 2002. Toate sistemele de navigaţie de la bord sunt moderne, iar cele de tradiţionale, de navigaţie cu vele sunt, deasemenea înnoite. Toată velatura este nou-nouţă, de anul acesta!

ULTIMA ORA. Cu cine STA IN CELULA Radu Mazare!

Pagina 1 din 2





Stirile zilei

Alte articole din categoria: Reportaj

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI