Totul s-a  întâmplat în mai 2016, în plin scandal la Opera Națională, după ce ministrul Culturii a dovedit că este depășit de situație. Problemele au apărut în urma neînţelegerilor dintre corpul de balet al ONB, în frunte cu coregraful Johan Kobborg şi fosta conducere a instituţiei de cultură, dirijorul Tiberiu Soare.

 Cîțu a aplicat rețete Cioloș

În doar câteva săptămâni ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu, a schimbat nu mai puţin de patru directori ai Operei: George Călin, Tiberiu Soare, Vlad Conta şi din nou George Călin. Acesta din urmă a fost demis din nou de ministrul culturii, la solicitarea angajaţilor operei, care au protestat faţă de repunerea în funcţiea unui manager acuzat de corupție. Pentru că incapacitea ministrului de a găsi soluții săptămâni la rând pentru acest blocaj risca să declanșeze la nivelul guvernului o adevărată criză, inevitabil Vlad Alexandrescu a intrat în coliziune cu premierul de atunci, Dacian Cioloș.

Cioloș a făcut, inițial, presiuni pentru ca Vlad Alexandrescu să își depună mandatul de ministru, acuzându-l că nu poate controla oficialii din subordine. Într-o primă fază, Vlad Alexandrescu și-a anunțat demisia  acuzând că a întâmpinat o „rezistență opacă la schimbarea structurală pe care a încercat să o inițieze, să o dezvolte și să o pună în practică în instituțiile de cultură din România.”

Numai că grupuri de susținători ai lui Vlad Alexandrescu s-au mobilizat pe rețelele de socializare și au organizat proteste de susținere, fapt ce a transformat conflictul personal dintre Vlad Alexandrescu și Cioloș într-o problemă gravă pentru întregul guvern tehnocrat. În aceste condiții, Vlad Alexandrescu și-a retras demisia.

Întrucât problemele de la Operă au continuat, și pentru că autoritatea lui Dacian Cioloș părea știrbită tot mai mult, premierul a trimis în cele din urmă către Cotroceni cererea de revocare a lui Vlad Alexandrescu din funcția de ministru al Culturii.

Justificarea lui Cioloș

„Nu am să revin asupra acestei demiteri, pentru că modul în care un ministru operează și reacționează într-o situație de criză cum este cea de la Opera din București este decisiv pentru capacitatea și credibilitatea sa de a-și gestiona domeniul și de a soluționa ulterior situații similare într-un mediu profesional cum este cel al culturii”, a fost mesajul de atunci al premierului Cioloș.