Atacul cibernetic a început în 2014, dar autoritățile din Coreea de Sud l-au depistat abia în 2016, potrivit unor declarații acordate pentru Reuters de un oficial al poliției de investigații cibernetice sud-coreene.

În acest intervali, hackerii au obținut accesul în rețelele Korea Aerospace Industry, de unde au furat 42.000 de documente.


Printre acestea se află planurile design-ului aripii lui F-15, un avion de luptă cu două motoare, dat fiind că firma sud-coreeană construiește pentru compania Boeing aripile aparatului de luptă.

Boeing afirmă spune despre KAI că este „un furnizor de mare valoare”.

US Air Force deține sute de F-15. Neînvins în luptele aeriene de la începutul anilor 1970,  Eagle este cel mai important aparat de luptă aer-aer american. Coreea de Sud a cumpărat 61 de avioane F-15, începând cu 2004.

Deși design-ul de bază al lui F-15 este mai vechi de 50 de ani, Eagle este totuși mai modern și mai sofisticat decât oricare dintre avioanele aflate în dotarea armatei nord-coreene.

Phenian-ul se chinuie să-și producă singur propriile arme de foc, piese de artilerie și nave de război, nu deține o tehnică suficient de avansată pentru a crea și fabrica aeronave militare.

Forțele aeriene ale Coreei comuniste operează sute de aparate, majoritatea fiind MiG-21, cumpărate din URSS în anii 1960-70-80.

În aceste condiții, un avion de luptă nou, cum ar fi F-15 Eagle, ar reprezenta o mană cerească pentru Phenian, care încearcă cu disperare să fure planurile de la un aparat occidental.

În realitate, Coreea de Nord nu are nici know-how-ul, nici resursele să copieze F-15 și nici măcar să adapteze planurile furate de la acesta la un model propriu.

Dr. Robert Edwin Kelly, profesor asociat la Universitatea Pusan din Coreea de Sud, a declarat pentru Daily Beast:

„Coreea de Nord nu va construi niciodată o forță aeriană serioasă.”

Istoria îi dă dreptate. În anii 1980, Coreea comunistă a înființat o fabrică de avioane în Panghyon și a cumpărat de la sovietici componente pentru aparatul bimotor MiG-29. Dar planul s-a dovedit prea ambițios.

Desigur, este posibil ca regimul de la Phenian să predea planurile F-15 unui stat capabil să le folosească.

Joost Oliemans, un expert militar independent, a declarat pentru Daily Beast:

„Singura lor opțiune ar fi să încerce să vândă informațiile, pentru care doar China pare a fi un candidat rezonabil.”

Hackerii Beijingului au fost și ei implicați în furtul planurilor câtorva arme americane, cum ar fi avioanene invizibile F-22 și F-35, succesoarele ultra-moderne ale F-15.

Furtul lui F-35 a reprezentat cea mai mare pagubă pentru americani. În 2007, hackerii chinezi au spart serverele aparținând companiei Lockheed-Martin și a furat informațiile legate de design-ul lui F-35. După câțiva ani, o companie chineză prezenta un prototip de avion de luptă invizibil, J-31, la care experții au remarcat frapante asemănări cu F-35.

Însă Oliemans se îndoiește că aripa de la F-15 ar reprezenta vreun ineters pentru China:

„Dacă furtul nu a obținut decât design-ul aripii, care nu reprezintă chiar cea mai modernă informație  pe care ți-ai dori să o obții de la un F-15, nu cred să fie de vreun interes pentru China.”

Și expertul continuă:

„De fapt, dat fiind cantitatea de planuri și alte date despre care se spune că ar fi fost furate de China însăși de la aparate precum F-22 și F-35, nu aș fi surprins ca ea să fi avut deja acces la design-ul aripii lui F-15.”

Aceasta înseamnă că planurile aripii furate de hackeri nu folosesc la nimic: China probabil că nu le va dori, Coreea de Nord nu știe să le folosească.

Însă aceasta nu înseamnă că atacurile cibernetice ale Phenian-ului nu trebuie să îngrijoreze. Robert Kelly:

„Vor încerca și vor încerca până vor reuși. Nici o normă nu îi constrânge, nici nu au legături economice cu Statele Unite sau cu Coreea de Sud, care pot fi compromise.”

La un viitor atac cibernetic, Phenian-ul ar putea pune mâna ceva mult mai valoros decât un model de aripă vechi de peste 50 de ani.

Te-ar putea interesa și: