Intervenție contracronometru la Midia. Cine plătește pentru scoaterea ”Navei Morții”

Intervenție contracronometru la Midia. Cine plătește pentru scoaterea ”Navei Morții”

Nava cu 14.000 de oi moarte, răsturnată, de aproape trei luni, în portul Midia, va fi adusă la mal până la sfârșitul săptămâni, prognozează conducerea Portului Constanța. Firma care a câștigat, în 14 ianuarie, contractul de dezeșuare și ecarisare a navei ”Queen Hind” estimase că operațiunile se vor finaliza în 35 de zile însă din cauza vremii și a unor modificări descoperite în corpul navei, netrecute în proiect, termenul se amână cu câteva zile.

Verticalizarea navei ”Queen Hind” este aproape de finalizare, au mai rămas doar 14 grade până la aducerea ei în linie dreaptă, potrivit reprezentantului companiei GSP, Alin Vintilă. ”La acest moment, nivelul apei la interior este la puntea 4 și se estimează că nava va intra în plutire când se ajunge la puntea 2. În plus, mai sunt camere tehnice pline cu apă, iar acelea trebuie golite separat. Se acționează greu la interior pentru că totul este manipulat de scafandri, fără alte utilaje. Se estimează cel puțin 48 de ore până la finalizarea scoaterii apei”, spune el, urmând ca, apoi, nava să fie tractată la cheu.

default

Pe de altă parte, directorul Portului Constanța, Costel Stanca, a declarat, marți, că ” în scurt timp vom vedea nava la dană pentru a începe partea de ecarisaj”. Valoarea contractului de ridicare, aducere la cheu și scoaterea oilor moarte în vederea incinerării, este de 4 milioane de euro și deși la bordul navei au fost descoperite modificări, clauzele arată că suma va rămâne aceeași. Iar ca noutate, plătitorul este asiguratorul, nu statul român. Armatorul a abandonat nava către asigurator. Potrivit lui Costel Stanca, ”avem confirmări de la asiguratorul P&I al navei că sunt pregătiţi să plătească. Avem, de asemenea, şi o asigurare a Administraţiei Portului Constanţa pentru astfel de situaţii, la care sperăm să nu apelăm, dar, dacă va fi cazul, vom face şi acest lucru”.

     

Ne puteți urmări și pe Google News

defaultCostel Stanca a vorbit și despre analizele efectuate de specialiști în acvatoriul portuar precizând că nu există risc biologic, rezultatele fiind la parametri normali: ”Riscul este sub control, toate analizele până acum nu arată că ar fi probleme. Noi, din analiza inițială, am estimat 45 de zile pentru aceste operațiuni. Sigur că furnizorul s-a străduit să facă o ofertă mai bună și a oferit 35 de zile. Noi credem și dacă ajunge  la 45 de zile nu este un pericol, însă suntem limitați de vreme. Eu cred că vom fi în siguranță cu toate problemele de mediu”.

Pentru evitarea oricăror pericole, activitatea în portul Midia este parțial blocată. ”Sper că până la finalizarea operațiunii nu vor fi probleme. Până acum nu au fost scurgeri de petrol, pentru că, uneori, în asemenea situații se întâmplă să fie probleme. Pentru că tancurile navei au combustibil, dar și câteva substanțe chimice. Acolo aveam eu o rezervă, dar nu s-a întâmplat până acum și cred că nici nu să se întâmple ceva. Scafandrii au intrat și au verificat, e în regulă”, a ținut să precizeze, pentru EVZ, directorul general al Portului Constanța, Costel Stanca.