Ca şi în martie şi aprilie, în timpul primei unde a Covid-19, germanii au luat cu asalt supermarketurile golind totul precum lăcustele. Minstrul Julia Klöckner: „Nu e niciun motiv de panică”.
În ultima săptămână în Germania, pe reţelele de socializare, s-a întors cu putere tendinţa haştag #Klopapier. Klopapier înseamnă „hârtie igienică”, iar haştagul se afla deja în Top ten în primăvară, la începutul pandemiei. Motivul, acum ca şi atunci, este mania stupefiantă a germanilor de a se apuca să cumpere baxuri de hârtie igienică atunci când în ţară lucruile nu merg bine.

Fenomenul se repetă

Dacă în martie şi aprilie rafturile supermarketurilor dedicate acestui tip de produs au rămas goale zile întregi, în aşa fel încât şi Amazon a avut propriile probleme de furrnizare, acum fenomenul se pare că se repetă. Unele mari lanţuri GDO, ca Edeka şi Rewe, încearcă să stingă focul spunând că nu se observă schimbări în comportamentul achiziţiilor clienţilor lor. Altele, de exemplu, ca acelea care practică discounturi Aldi Sud şi Lidl, semnalează „o creştere a cererii”.

Dar e suficientă o tură prin supermarketuri şi în marile lanţuri de drogherie ca Rossmann şi DM ca să-ţi dai uşor seama că psihoza chiar există, se vede cu ochiul liber: rafturile unde se află hârtie igienică, umplute de dimineaţă, seara sunt goale sau aproape goale.

În timp ce sociologii şi psihologii încep din nou să se agite asupra fenomenului, care s-a remarcat şi în alte ţări de la Olanda până în Australia, despre această chestiune a intervenit şi ministra federală a Agriculturii şi Alimentaţiei, Julia Klöckner (CDU) care luni în paginile cotidianului Frankfurter Allgemeine Zeitung a spus germanilor: „nu e niciun motiv de îngrijorare”. Iar colega sa din guvern din departamentul Diagnoză şi Optimizare, Priska Prinz (Verzii), i-a ţinut isonul într-un interviu la radio HR3: „este suficientă hârtie igienică pentru toţi”.

Pe nemţi nu-i mai interesează ştirile despre Covid, ci doar hârtia igienică

Media toacă mărunt şi vine cu ştiri asupra acestui fenomen al virusului în creşetere exponenţială, despre incidenţă, valoarea R, numărul morţilor şi al testelor pentru Sars-CoV-2. Totul despre Covid dar pentru consumatorii germani aceste ştiri importante sunt zero: pe ei îi interesează rafturile  cu hârte igienică goale din magazine ca şi imaginile acestora care fac înconjurul reţelelor de socializare. E mult mai bine să-ţi duci acasă un bax de hârtie igienică, că oricum nu strică. Ba chiar două baxuri, sau trei că e chiar mai bine.În multe puncte de vânzare au început să se limiteze ca număr cumpărăturile: două baxuri de câte 10 role de familie… scrie La Stampa.