De puțină vreme, cei ce se infectează cu noul coronavirus, dar au o formă ușoară sau sunt asimptomatici, se pot trata acasă, fiind monitorizați, pe toată perioada tratamentului, de către medicul de familie. În aceste situații, angajatorii vor primi, din partea salariaților, certificate de concediu medical eliberate de medicul de familie care i-a monitorizat.

Astfel, așa cum stabilește OUG 180/2020, act normativ ce a modificat, începând cu 23 octombrie, OUG nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, precum și pentru stabilirea unor măsuri cu privire la acordarea concediilor medicale, atunci când au salariați cu forme ușoară de boală sau chiar asimptomatici, angajatorii vor primi de la aceștia, după încheierea perioadei de tratament, certificate de concediu medical eliberate de medicul de familie ce le-a urmărit evoluția bolii.

Cum se stabilește durata

Perioada pentru care se acordă aceste certificate bolnavilor asimptomatici este stabilită în funcție de evoluția bolii și de durata monitorizării făcute de medicul de familie.

Pe de altă parte, în cazul salariaților izolați, dar care, în urma analizelor, nu sunt confirmați cu COVID-19, “medicul de familie acordă concediu medical pentru carantină pe baza documentului eliberat de către direcția de sănătate publică (DSP – n. red.) județeană sau, după caz, a municipiului București și pentru perioada înscrisă în acesta”, potrivit ordonanței 180/2020.

Totodată, de regulile de mai sus beneficiază și salariații care au fost izolați deja la domiciliu sau la o locație declarată până la data apariției acestor noi reguli. Astfel, angajatorii vor putea primi și în următoarea perioadă, de la salariații asimptomatici sau cu forme ușoare de COVID-19 ce au fost izolați anterior apariției acestei ordonanțe, certificate de concediu medical eliberate de medici de familie.

Mai exact, în aceste cazuri, certificatele de concediu medical pot fi acordate de medicii de familie timp de 30 de zile de la intrarea în vigoare a OUG 180/2020, adică până în data de 22 noiembrie 2020.

Toate aceste noi reguli au apărut în contextul creșterii masive a numărului cazurilor de îmbolnăvire cu COVID-19, pentru a reduce presiunea exercitată asupra sistemului medical de urgență, dar și a altor instituții din sănătate, inclusiv a DSP-urilor, care acum răspund foarte greu solicitărilor venite din partea bolnavilor.

Sursa: Avocat.net