Haos total cu polițele RCA

Haos total cu polițele RCA

Atât Guvernul, cât şi Parlamentul vor să reglementeze piața asigurărilor auto obligatoriii, dar prevederile nu sunt clare şi uneori chiar se bat cap în cap. Colac peste pupăză, a picat şi softul fără de care nu se pot emite polițele RCA

Varianta publicată luni seară în Monitorul Oficial a ordonanței de urgență pentru limitarea prețurilor la primele RCA a apărut cu o eroare exact la un articol esențial. În plus, deşi s-a zis că va plafona prețurile pe o perioadă de şase luni, în realitate actul normativ a lăsat loc interpretărilor. Punctul cheie este Articolul 18 al ordonanței, aliniatul (2), care spune că „pentru o perioadă de 6 luni (...), Autoritatea de Supraveghere Financiară va calcula un tarif de referință, cu caracter orientativ, trimestrial”. Transportatorii s-au declarat extrem de nemulțumiți de aceste neclarități. „De la orientativ până la a avea caracter obligatoriu este o distanță uriașă. Dacă ordonanța a ieșit în forma asta, asiguratorii vor depăși plafoanele și, atunci, ce am făcut?”, a declarat Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport. Ulterior, Ministerul Finanțelor, ASF şi Consiliul Concurenței au ieşit cu explicații.

Clarificările oficiale

Concluzia a fost că, în termen de 30 de zile, ASF va publica tarifele maximale pentru o perioadă de şase luni. Aceste prețuri vor intra în vigoare după aprobarea lor prin hotărâre de guvern, cu avizul Consiliului Concurenței. Când se va întâmpla acest lucru, nu e cert încă: în intervalul celor 30 de zile sau după? După expirarea celor şase luni, vor exista tarife orientative, pentru încă alte şase luni. Aspectul este foarte important, pentru că actualele prețuri la RCA sunt uriaşe.

Pe de altă parte, problemele nu se opresc aici. În plus față de ce a aprobat Guvernul, şi Parlamentul are propriul proiect legislativ de reglementare a pieței asigurărilor.

Cu stângu-n dreptul

Transportatorii au acuzat că proiectul a fost introdus spre aprobare în procedură de urgență în plen, deşi nu a existat o dezbatere publică pe marginea lui. În plus, legea ar anula unele prevederi aprobate de Guvern prin OUG, cum ar fi posibilitatea încheierii polițelor RCA pe o lună. „În proiectul de lege scrie că după un an, ASF va hotărî dacă polițele se vor emite lunar sau din 6 în 6 luni”, ne-a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR, confederație a transportatorilor autorizați.

El se mai plânge că din textul legii au fost scoase unele prevederi agreate în primă fază cu transportatorii. „Inițial, s-a discutat să existe şi un jucător cu capital de stat, EximAsig, care să intervină pe piața asigurărilor RCA când o ia razna. În fiecare țară există societăți cu capital de stat şi nu mai lasă privații să joace cum vor ei”, a spus Ştefănescu.

Alte confederații patronale acuză, la rândul lor, că textul care prevedea introducerea tarifului de referință ca principiu de bază, şi nu doar pe şase luni, în construcția tarifului de primă RCA, a dispărut. Astfel, transportatorii au cerut şi obținut ieri amânarea votului asupra proiectului, pe motiv că a fost modificat „brutal şi netransparent”. „Știrbirea proiectului inițial a fost făcută întro lipsă de transparență totală chiar de către reprezentanții ASF prezenți ieri la Senat, în condițiile în care nici unul din patronatele din transporturi nu a fost invitat la discuții”, mai susțin patronatele.

Emiterea polițelor, blocată

Şoferii care au vrut, zilele acestea, să îşi încheie polițe RCA s-au trezit cu o „surpriză” neplăcută. Astfel, brokerii de asigurări nu au mai putut să emită decât polițe din clasa B0 (atribuită unui asigurat nou, fără istoric - n.red.), întrucât baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României (sistemul CEDAM) a cedat încă de luni. Preşedintele UNSICAR, Bogdan Andriescu, a declarat că de la ASF i s-a spus că la mijloc ar putea fi un atac informatic asupra CEDAM. Potrivit acestuia, se emit polițe RCA doar cu B0, iar când o să intre în funcțiune sistemul o să se remedieze diferența, respectiv şoferii care au bonus şi au plătit mai mult fac o cerere şi primesc diferența, iar cei care au malus vor trebuie să plătească în plus. La rândul său, ASF a precizat aseară că sistemul CEDAM a fost suprasolicitat din cauza unui număr foarte mare de interogări provenite de la companiile de asigurări, fiind înregistrate circa 4 milioane de solicitări.