Departamentul de Justiție al Statelor Unite ar putea acționa în judecată „gigantul” Google, luna viitoare, din cauza publicității online care i-a adus până acum 162,3 de miliarde dolari.

Google și-a folosit popularul motor de căutare, platforma video YouTube și achizițiile de tehnologie publicitară pentru a deveni jucătorul nr. 1 pe piață pentru reclame digitale. Un studiu recent din Marea Britanie a estimat că firmele de tehnologie publicitară, precum Google, ar putea să mărească până la 42 de cenți pentru fiecare dolar cheltuit pentru acele reclame.

Și pentru marci și site-uri web importante, este dificil – unii spun aproape imposibil – să cumperi sau să vinzi publicitatea care finanțează o mare parte a internetului fără a folosi produsele Google.

În cererile de documente și interviuri din ultima lună, procurorii Departamentului de Justiție al SUA s-au concentrat asupra acțiunilor pe care Google le-a întreprins pentru a-și menține monopolul atât în ​​tehnologia publicității, cât și în căutarea online. Departamentul și un grup de avocați generali de stat ar putea decide în iulie dacă vor deschide un caz de monopolizare împotriva companiei. Google spune că nu primește mai mult de 30% din banii cheltuiți în anunțuri și că oferă 70% site-urilor.

Cu toate acestea, compania din spatele motorului de căutare nr.1 din lume s-a confruntat cu investigații ale mai multor autorități antimonopoli pentru dominanța sa în căutare și a fost amendată cu aproape 10 miliarde de dolari de către autoritatea principală de reglementare a concurenței din Europa. Însă controlul gigantului de căutare asupra tehnologiei utilizate pentru a servi, cumpăra și vinde publicitate online și mobilă este o marcă mai proaspătă – și ar putea afecta modul în care gigantul de căutare își câștigă o mare parte din bani.

Autoritățile de reglementare din Australia, Franța, Germania și Statele Unite ale Americii examinează de asemenea dominanța Google pe piața publicității online. Puterea Google pe piața anunțurilor afișate provine din rolul său proeminent în aproape fiecare etapă a procesului de cumpărare și vânzare.

Google are „o poziție dominantă, aproape de presiune pe piață. Nu au doar o platformă de cumpărare sau o piață de difuzare a anunțurilor sau un material de conținut pe YouTube sau piața de căutare. Au toate aceste lucruri”, a spus Joanna O’Connell, analistă care este specializată în publicitate online pentru firma de cercetare de piață Forrester.

Lupta pentru banii publicitari digitali a crescut vizibil, deoarece unele agenții de publicitate au mutat banii cheltuiți în ziare, reviste, televiziune și radio pe internet.

Pentru prima dată în 2019, cheltuielile publicitare digitale din SUA au depășit publicitatea tradițională de tipărire și televiziune, potrivit companiei de cercetare de piață eMarketer. Anul trecut, agenții de publicitate au cheltuit 124,6 miliarde de dolari pentru toate reclamele digitale din SUA, incluzând atât reclame de căutare, cât și reclame afișate, a declarat internet Advertising Bureau, care măsoară cheltuielile publicitare digitale.