Studiul care poate distruge o afacere de sute de milioane de euro. Riscul major la nivel modial
- Iulia Moise
- 23 aprilie 2019, 12:06
Cercetătorii din Germania au realizat un studiu potrivit căruia, înlocuirea mașinilor disel cu vehicule electrice nu rezolvă problema poluării.
Una dintre principalele concluzii ale studiului este că utilizarea vehiculelor alternative nu face decât să mute sursa poluării de sub capota maşinii către cea mai apropiată instalaţie de generare a energiei electrice, scrie go4it.ro.
„Răspunsul preferat la această dilemă este acela că reţeaua de distribuţie a energiei electrice conectează şi multe surse regenerabile (parcuri eoliene, solare, generatoare hidroelectrice, atomoelectrice), încât aportul net de emisii poluante în atmosferă va fi mai mic decât dacă ardem pur şi simplu benzina/motorina din rezervor”, mai scrie sursa citată.
În Germania, cifrele combat teoria conform căreia vehiculele alternative ar reprezenta o soluție mai bună pentru mediul înconjurătoe. „Centralele pe cărbune încă au un rol important în acoperirea necesarului de energie electrică la nivel naţional. Punând la socoteală pierderile apărute pe traseul de distribuţie a energiei electrice la consumatori, cât şi ineficienţa procesului de încărcare a acumulatorilor, rezultă că emisiile de CO2 atribuite vehiculelor electrice sunt cu 11%-28% mai mari decât la maşinile diesel”, mai scrie sursa citată.
Spre exemplu, la un vehicul Tesla Model 3, obţinerea şi rafinarea materiilor prime cum ar fi cobalt şi mangan, urmată de fabricarea acumulatorului, degajă în atmosferă între 11 şi 15 tone de CO2. Considerând o durată de viaţă de 10 ani şi distanţă parcursă de 15.000 km anual, rezultă că nivelul de poluare al unui vehicul electric se situează între 73 şi 98 grame CO2 per kilometru. Iar acestea sunt numai datele pentru producerea acestui tip de energie alternative, calculul nu include şi energia electrică efectiv consumată pentru deplasare.
Teoria conform căreia vehiculele electrice au zero emisii de CO2 este greşită. Fiecare vehicul electric ieşit pe poarta fabricii are un coeficient de poluare atribuit procesului de fabricaţie. Acesta poate fi redus pe timpul ultilizării vehicului, dar asta depinde de numărul de kilometri parcurşi şi sursa de energie electrică folosită.