Facturi mari la căldură pentru apartamentele debranșate. Lanțul erorilor

Facturi mari la căldură pentru apartamentele debranșate. Lanțul erorilorSursa foto: Dreamstime.com

Mulți consumatori debranșați de la sistemul centralizat de încălzire au primit facturi facturi foarte mari la căldură. Autoritățile din Republica Moldova caută soluții pentru remedierea acestei probleme.

Facturile mari la căldură primite de cei care s-au debranșat de la sistemul centralizat de încălzire au fost generate de mai multe erori. Problema a fost discutată în ședința convocată de ministrul Energiei, Victor Parlicov. La discuții au participat reprezentanți ai Ministerului Muncii și Protecției Sociale, Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), întreprinderilor termoenergetice și experți în domeniu.

Erorile care au generat facrurile mari la căldură

Astfel, s-a constatat că există mai mulți factori care au generat asemenea situații. Astfel, în capitală a fost anulată plata compensațiilor de până la 40% din valoarea facturii pentru circa 26 mii de familii vulnerabile. Totodată, în iarna 2022-2023 consumatorii debranșați au primit din oficiu cea mai înaltă categorie de vulnerabilitate energetică și compensații din Fondul de Reducere a Vulnerabilității Energetice pentru acoperirea costurilor legate de încălzirea spațiilor comune ale blocului.

Urmare a schimbării mecanismului de compensare, în decembrie 2023, aceste compensații au fost alocate în conformitate cu categoria de vulnerabilitate atribuită și doar celor care s-au înregistrat pe compensatii.gov.md.

Astfel, din cele 26.837 de apartamente debranșate în Chișinău, circa 17 mii nu au primit anul acesta compensații pentru căldură din Fondul de Reducere a Vulnerabilității Energetice și 4.570 – la Bălți.

Căldură, facturi

Sursa foto: Arhiva EVZ

Potrivit Ministerului Energiei, „pentru cea mai mare parte din cazuri, gestionarii blocului locativ nu au informat corect întreprinderile termoenergetice privind situația reală din bloc și, astfel, unii consumatori au primit facturi ce nu reflectă realitatea”. „În același timp, chiar dacă Metodologia prevede posibilitatea ca gestionarii blocurilor locative să aplice propriile criterii de distribuire a costurilor între apartamente, acest instrument nu se aplică”, a precizat Ministerul Energiei, citat de moldpres.md.

Tariful aprobat de ANRE, mai mare în luna decembrie

Un alt factor enunțat, care a dus la facturile mari, este tariful aprobat de ANRE pentru energia termică, care în luna decembrie 2023 a fost mai mare decât în decembrie 2022, sau 3 267 lei/Gcal față de 2 854 lei/Gcal.

În cadrul ședinței s-a constatat că nu există impedimente legale pentru achitarea compensațiilor din momentul înregistrării consumatorului în Sistemul Informațional Vulnerabilitatea Energetică. În același timp, cei care s-au înregistrat cu anumite erori, ce nu au permis plata compensațiilor conform gradului de vulnerabilitate, se pot adresa la Ministerul Muncii și Protecției Sociale pentru corectarea greșelilor și recalcularea facturilor retroactiv. În acest sens, s-a dispus ca întreprinderile din sectorul energetic să manifeste deschidere și să coopereze cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale pentru a corecta facturile greșite.

Compensanțiile acordate de Guvern

Toți consumatorii care își încălzesc apartamentele cu surse alternative de încălzire sunt îndemnați să se înregistreze pe www.compensatii.gov.md pentru a beneficia de compensațiile din partea Guvernului. Cei care se vor înregistra până la finele zilei de 25 ianuarie curent, vor putea beneficia de compensații și pentru luna ianuarie.

Compensații pentru facurile la energie în Republica Moldova

Sursa foto: Arhiva EVZ

Totodată, ministrul Energiei, Victor Parlicov, a cerut întreprinderilor din sector să îmbunătățească schimbul de date cu furnizorii de energie electrică, gaze naturale și gestionarii blocurilor locative pentru a asigura un grad de corectitudine mai mare în procesul de facturare, inclusiv pentru cei care au întreprins măsuri de izolare termică a apartamentelor.

Gestionarii fondului locativ sunt îndemnați să-și facă meseria conștiincios și să contribuie la inspectarea apartamentelor debranșate pentru o facturare corectă și, după caz, aplicarea mecanismului propriu de distribuție a agentului termic între locatarii blocului.

Pe termen mai lung, soluția este instalarea Punctelor Termice Individuale și schimbarea sistemelor de distribuție a agentului termic în unul pe orizontală, cu contor individual la fiecare apartament, astfel încât să fie reglat autonom confortul termic și facturat consumul real.