Contractul despre care vorbim este încheiat în data de 20 martie anul acesta, de când Alex Bodi a devenit angajatul, pe perioadă nelimitată, a ziarului „Berliner Tageblatt – Berliner Tageszeitung – Deutsche Tageszeitung” din Germania, cu sediul în strada Axel Springer 67-68,10959 Berlin- Republica Federală Germania.

Documentul este redactat în limba română, să-l pricepem şi noi. Are şi o ştampilă: „Conform cu originalul”, ceea ce însemană că un ziar din Germania, a încheiat un contract de muncă cu un jurnalist, întâmplător din România şi, plini de curtoazie, au redactat contractul nu în germană, ci în română.

Conform contractului amintit, care, apropo, nu are număr de înregistrare sau altceva (dar poate că aşa este în Germania), la capitolul „Activitate”, scrie cam ce trebuie să muncească Alex Bodi pentru cotidian. Cităm din document: „Alexandru Bodi este angajat cu normă întreagă, ca redactor pentru presa internaţională din Europa de Est şi este implicat în principal în următoarele acţiuni: 1. Realizarea de articole editoriale din Europa de Est la locaţia din Bucureşti. 2. Realizarea de articole editoriale la locaţia Parlamentul European din Strasbourg. 3. Acesta se angajează să realizeze alte sarcini rezonabile de asemenea în alte locaţii, care corespund cunoştinţelor şi abilităţilor sale anterioare şi care nu sunt supuse unor reduceri salariale”.

Apropo de salariu, acesta i-ar face invidioşi pe 90 la sută dintre jurnaliştii din România. El este, conform contractului, de 3.000 de euro. Ce-i drept, brut.

Curioşi, am vrut şi noi să citim un articol semnat Alexandru Bodi în cotidianul berlinez, ca să ne facem şi noi o idee de cum se pot câştiga 3000 de euro pe lună ca reporter. Voiam chiar să şi cităm din el în evz.ro, desigur, atât cât permite Legea drepturilor de autor.

Din păcate, nu am găsit nici un astfel de articol. Atunci ne-am străduit să aflăm cam cum arată ziarul şi ce profil are.

Iată ce scrie pe Wikipedia, despre Berliner Tageblatt. Pe limba germană, din care traducem: „Berliner Tageblatt (BT) a fost un cotidian național în Reich – ul german 1872-1939 . Numele complet a fost: Berliner Tageblatt și Handelszeitung . Fondat de Rudolf Mosse , ziarul se adresa unui public numeros. În zilele lucrătoare, ziarul avea 16 pagini, iar duminica, 32 de pagini, cu articole din domeniile culturii, politicii, afacerilor și sportului. Se publicau reportaje senzaționale despre accidente, asasinate, crime, incendii și alte fapte excepționale.

Prima pagină a fost în mare parte rezervată politicii,  cu un editorial critic . A doua pagină continua cu știri interne și naționale. În timpul Republicii de la Weimar, a avut o orientare liberală de stânga și a fost perceput ca ziar de partid al Partidului Democrat German, ceea ce i-a adus o scădere semnificativă a tirajului. În 1937 a fost încorporat în editura germană pentru prelucrare. (aici este o traducere mot a mot n.r.).  Ziarul avea redacții în mai multe orașe din țară și din străinătate. Sediul central era în Mossehaus de la Jerusalemer Strasse 46-49 din Berlin .

Dar, de la Republica de la Weimar până astăzi, a trecut ceva vreme şi poate cotidianul dispărut a reînviat între timp. Pentru prezent, tot „Wikipedia” consemnează: „La 31 iulie 2007, marca „Berliner Tageblatt” a fost înregistrată la Oficiul German de Brevete și Mărci . Proprietarul mărcii are sediul în Moscova, Rusia . Marca este utilizată pentru un ziar online în limba germană cu sediul în Tiraspol”. Care este aşa zisa capitală a Transnistriei.

Cât despre  Strasbourg, acreditările sunt de două feluri: pe termen lung, ceea ce înseamnă minim un an, iar pentru asta jurnalistul trebuie să aibă domiciliul în Bruxelles, iar aceste acreditări se dau pentru toate instituţiile UE, indiferent unde au sediul, şi o acreditare pe termen scurt, care se dă pe o perioadă de câteva zile, o săptămână sau o lună, unde nu trebuie să ai domiciliul în capitala europeană şi se pot lua numai pentru o singură instituţie. Pe tabelul cu acreditările permanente, numele lui Alex Bodi nu există.