Cursuri de limba română la Iași, pentru profesorii din Republica Moldova

Cursuri de limba română la Iași, pentru profesorii din Republica Moldova Profesori din Republica Moldova. Sursa foto: mecc.gov.md

Republica Moldova. Mai mulți profesori din UTA Găgăuzia, raioanele Dubăsari, Taraclia, Cahul și municipiul Bălți vor participa la cursurile de vară de limbă, literatură și civilizație română. Este vorba de un grup de 53 de profesori. Cursurile se vor desfășura la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, în perioada 17-31 iulie 2024.

Reamintim că, în perioada 16 iunie – 10 iulie curent, un alt grup de 57 de profesori de limba română din UTA Găgăuzia, raionul Taraclia și municipiul Bălți au participat la cursuri de perfecționare a limbii române, care au avut loc la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea Transilvania din Brașov.

„Ne bucurăm că sunt din ce în ce mai mulți profesori care vor să învețe limba română, nu doar cei care predau această disciplină în școli. Cifrele ne arată că numărul celor care sunt interesați să cunoască limba română este în creștere.

Am aprobat conceptul pentru educația multilingvă, care facilitează învățământul bilingv în instituțiile de învățământ, iar acest proces de tranziție este unul de durată. Ne dorim ca până în 2025 să identificăm un mecanism de salarizare suplimentară pentru efortul profesorilor de a prioritiza predarea orelor în limba română. Statul oferă suport tuturor celor care își doresc să cunoască limba română”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, în cadrul întâlnirii cu profesorii.

Ne puteți urmări și pe Google News

Profesorii, încurajați să-și perfecționeze cunoștințele de limbă română

Cursurile de formare profesională sunt organizate la inițiativa Ministerului Educației și Cercetării (MEC) și a Ambasadei României la Chișinău, cu suportul Ministerului Educației din România.

Profesori, Republica moldova, limba română

Profesori, Republica Moldova. Sursa foto: mecc.gov.md

Cristian-Leon Țurcan, ambasadorul României în Republica Moldova, i-a felicitat pe profesori și i-a îndemnat să predea în limba română. „Vă felicit pentru decizia pe care ați luat-o să vă înscrieți în acest program. Sunteți al doilea grup care merge în România pentru perfecționarea limbii române și suntem ferm convinși că vor exista și alte grupuri pe viitor.

Mă bucur că am găsit sprijin de la universitățile din România. Este un proiect frumos care trebuie să aibă continuitate. Ne dorim să avem un număr și mai mare de participanți care sunt gata să-și perfecționeze cunoștințele de limbă română în România. Să-i încurajați neapărat și pe colegii dumneavoastră să participe la edițiile următoare, iar voi sperăm să vă întoarceți cu emoții pozitive și mai doritori să învățați tinerele generații în limba română”, a declarat Cristian-Leon Țurcan.

Ore suplimentare pentru studierea limbii române

În Republica Moldova sunt circa 900 de profesori de limba română care predau în 255 de școli alolingve. MEC întreprinde mai multe măsuri pentru a susține acești profesori. În acest context, Planul-cadru pentru învățământul primar, gimnazial și liceal pentru anul de studii 2024-2025, aprobat de minister, prevede includerea unei ore suplimentare de studiere a limbii române în școlile alolingve, începând din clasa I și până în clasa a XII-a.

Anual, MEC alocă fonduri pentru editarea manualelor de limba română pentru elevii alolingvi. De exemplu, în anul 2023, cu suportul MEC, au fost editate 17.400 de manuale de limba și literatură română pentru clasele a V-a și a VII-a. La începutul anului 2024, au fost tipărite 28.100 de manuale pentru elevii din clasele VIII, IX, X și XII.

Unele instituții de învățământ, cu ajutorul autorităților locale și al MEC, deschid clase cu predare în limba română. Un exemplu în acest sens este Liceul Teoretic „Mihail Ciachir” din municipiul Ceadîr-Lunga, care, pe lângă cele patru clase primare deja existente, va deschide, începând cu 1 septembrie 2024, prima clasă a V-a, asigurând astfel continuarea studiului limbii române în această școală.

Revista presei