Cum te poți înscrie în programul Rabla pentru electrocasnice 2021. Excepții de care românii trebuie să țină cont

Cum te poți înscrie în programul Rabla pentru electrocasnice 2021. Excepții de care românii trebuie să țină contElectrocasnice. Sursa foto: Arhiva EVZ

Programul Rabla pentru electrocasnice va începe vineri, pe data de 14 mai. Acesta se adresează tuturor românilor care doresc să-și schimbe aparate electrocasnice - aspirator, frigider, mașină de spălat, aparat de aer condiționat, laptop - cu unul nou, care să prezinte un cosmun de energie mai redus. 

Românii care doresc să-și înlocuiască aparate electrocasnice, cu consum mare de energie, cu unul noi, o pot face începând cu data de 14 mai, când se va da startul Programului Național Rabla pentru Electrocasnice. Ministrul Mediului, Tancszos Barna, a transmis săptămâna trecută că oricine dorește să profite de programul guvernamental Rabla pentru Electrocasnice o poate face cu sprijinul financiar din partea Fondului pentru Mediu.

Ministerul Mediului a publicat Ghidul de Finanțare, în care a oferit informații despre produsele ce pot fi achiziționate, procesul de înscriere și altele. Persoanele fizice pot obține un voucher cuprins între 200 și 400 de lei la momentul schimbării unui aparat electrocasnic uzat cu achiziționarea unuia nou, a anunțat săptămâna trecută ministrul Mediului, Tancszos Barna.

Când se pot înscrie românii în program

Înscrierea persoanelor fizice în aplicația informatică găzduită de către website-ul AFM se va putea face doar după ce lista comercianților validați a fost publicată pe site și anterior lansării primei etape de generare a voucherelor.

“Comerciantul care doreşte validarea în program se înscrie în aplicaţia informatică, pusă la dispoziţie de Autoritate pe pagina web proprie, introducând datele de identificare”, se arată în Ghidul de Finanțare publicat de Minister. După introducerea informaţiilor legate de datele de identificare, aplicaţia va genera comerciantului un cont de utilizator pentru accesarea acesteia.

“După parcurgerea etapelor (sus-mentionate - n.r.), comerciantul completează în aplicaţie, prin bifare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate. (...) Documentele ce compun dosarul de validare electronică, vor fi scanate şi introduse în aplicaţia informatică. Documentele trebuie să fie complete şi valabile la data introducerii în aplicaţie”, se mai arată în Ghidul publicat de Minister. 

Ce date trebuie să ofere clienții

Crearea unui cont de utilizator pe baza datelor de identificare în aplicația pusă la dispoziție pe site-ul AFM. Informațiile cerute de aplicație sunt: nume, prenume, localitate, județ, CNP, data expirării actului de identitate, adresa de e-mail, număr de telefon valid.

“Înscrierea persoanei fizice în aplicaţia informatică se realizează numai după publicarea listei cuprinzând comercianţii validaţi şi anterior lansării primei etape de generare a voucherelor, prin crearea unui cont de utilizator pe baza datelor de identificare (nume, prenume, localitate, judeţ şi CNP), conform actului de identitate, inclusiv data expirării acestuia, a adresei de e-mail, a unui număr de telefon valid şi prin recepţionarea unui sms de confirmare”, potrivit Ghidului de Finanțare. 

Înscrierea solicitanţilor se realizează într-un interval fix de 7 zile, de la data stabilită prin dispoziţie a preşedintelui Autorităţii.

După completarea informațiilor menționate anterior, cetățeanul va primi un mesaj pe telefonul mobil menit să confirme înscrierea în programul guvernamental. 

Cetățenii vor selecta, ulterior, aparatul pe care doresc să-l achiziționeze și vor completa o declarație pe propria răspundere. În cadrul acesteia, românii se vor obliga să predea apartatul electrocasnic uzat la momentul achiziționării celui nou. Declarația pe propria răspundere trebuie să fie una tip și necesită semnătura clientului care dorește să beneficieze de programul în cauză. Aplicația va pune la dispoziție cetățenilor o opțiune de încărcare a documentelor, însă documentul amintit, precum și copia cărții de identitate ale cetățeanului pot fi încărcate și de către comerciantul validat, până la momentul utilizării voucherului inclusiv. În cazul în care noile echipamente vor fi cumpărate din magazine online, cele două documente trebuie încărcate de către beneficiar, până la momentul utilizării voucherului inclusiv. 

“După finalizarea înscrierii solicitanților în aplicația informatică, Autoritatea centralizează listele cu aceștia, le avizează în cadrul Comitetului director și le aprobă în Comitetul de avizare. 

Lista solicitanților aprobați se publică pe pagina de  internet a Autorității și va conține numele și prenumele persoanelor fizice, localitatea și județul, categoriile de EEE-uri aprobate și sumele aferente”, se arată în Ghidul de Finanțare.

Schimbul de produse se poate realiza doar dacă se respectă criteriile de eligibilitate, dacă solicitanții se regăsesc în lista publicată de AFM și doar dacă datele din aplicația informatică corespund cu cele furnizate de către persoanele fizice și cu documentele prezentate în susținerea lor. 

 

Aparatele electrocasnice, disponibile în mai multe etape

Aparatele electrocasnice vor fi disponibile în mai multe etape, iar la nivelul fiecăreia vor exista trei categorii de echipamente și “va avea un buget stabilit prin dispoziție a președintelui Autorității”. 

În cazul consumării bugetului alocat etapei de înscriere, potrivit informațiilor publicate în Ghidul de Finanțare, acesta se reportează și devine disponibil la organizarea unei noi sesiuni de înscriere. Programul are un buget de 75 de milioane de lei. 

Etapele în care vor fi disponibile aparatele electrocasnice sunt următoarele:

  • Etapa 1: 21 mai – 04 iunie, pentru mașini de spălat rufe, mașini de spălat vase și aparatele frigorifice;
  • Etapa 2: între 04 și 18 iunie, pentru televizoare, laptopuri și tablete;
  • Etapa 3: 18 iunie – 02 iulie, pentru aparate de aer condiționat, uscătoare de rufe și aspiratoare.

Produsele finanțate și valoarea voucherelor este următoarea:

  • 400 de lei pentru mașini de spălat rufe, inclusiv cu uscător având cel puțin noua clasa energetică C;
  • 400 de lei pentru mașini de spălat vase având cel puțin noua clasă energetică D;
  • 400 de lei pentru aparate de aer condiționat, inclusiv aparate de aer condiționat portabile, cu eficiență energetică la răcire cel puțin A++;
  • 400 de lei pentru categoria frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare având cel puțin noua clasă energetică E;
  • 400 de lei pentru televizoare având cel puțin noua clasă energetică E;
  • 400 de lei pentru uscătoare de rufe cu eficiență energetică cel puțin A++; 
  • 200 de lei pentru aspiratoare cu un consum de energie mai mic de 43 kWh/an;
  • 500 de lei pentru laptopuri;
  • 300 de lei pentru tablete.

Românii pot beneficia de mai multe vouchere, în schimbul predării unui număr echivalent de produse electrocasnice uzate. Trebuie subliniat însă, că nu se poate beneficia de mai mult de un voucher pentru fiecare categorie. 

Cum se folosesc voucherele. Excepții de care românii trebuie să țină cont

Persoana fizică aprobată beneficiază de valoarea unui voucher la achiziționarea unui echipament din lista menționată anterior, în schimbul predării unui echipament uzat echivalent. 

Mașinile de spălat cu clasa energetică cel puțin D, precum și uscătoarele de rufe cu clasă de eficiență energetică veche cel puțin A++ pot fi înlocuite, la schimb, cu oricare dintre echipamentele electrice și electronice de uz casnic menționate anterior. 

Dacă se dorește achiziționarea unui aparat digital, precum un laptop sau o tabletă,  cetățenii trebuie să predea la schimb un echipament de tip calculator personal (unitate centrală și monitor) sau un alt echipament (mașinăi de spălat vase, rufe, aparat de aer condiționat, frigider și altele). 

Valoarea voucherului se scade de către comerciantul validat, în factură, din prețul de comercializare cu TVA al produsului, diferența fiind asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii.

Voucherul este generat aleatoriu de aplicație, și are următoarele atribute: un cod alfanumeric format din minimum 5 caractere (majuscule), generat aleatoriu în aplicație; data emiterii și data expirării; clasa de eficiență energetică; categoria pentru care se aplică, valoarea, potrivit informațiilor publicate de către Ministerul Mediului. 

Cât timp este valabil voucherul

Valabilitatea voucherului este de 15 zile “de la data publicării listei solicitanților aprobați, perioadă în care trebuie utilizat la un comerciant validat, sub sancțiunea pierderii dreptului de utilizare”. 

“La momentul utilizării voucherului la un comerciant validat, solicitantul aprobat trebuie să se asigure că declarația pe propria răspundere semnată și scanată și copia CI/BI sunt încărcate în contul de utilizator din aplicația informatică, având obligația ca originalul declarației să fie păstrat pe o perioadă de un an de la data utilizării voucherului”, menționează Ghidul de Finanțare. 

Eventualele greșeli pe care cetățeanul le poate comite pot fi corectate - până la momentul utilizării voucherului la comerciantul validat! - prin accesarea contului de utilizator. Excepție fac însă, voucherul și CNP-ul. 

Ce condiții trebuie îndeplinite pentru a beneficia de voucher

Potrivit informațiilor publicate de către Minister, pentru a beneficia de programul în cauză, persoana fizică trebuie să dețină domiciliu în România, să nu aibă obligații restante la bugetul de stat și la bugetul local, conform legislației naționale în vigoare, la data achiziționării echipamentelor.

De asemenea, cetățenii care vor să beneficieze de voucherele în cauză trebuie să aibă minimum 18 ani împliniți la momentul înscrierii în aplicația informatică, iar cartea de identitate a persoanei fizice trebuie să fie valabilă la înscrierea în program. 

Cetățenii se obligă să predea, în momentul achiziționării unui echipament nou, un echipament uzat - doar astfel se poate beneficia de voucherele oferite prin programul guvernamental. 

Românii trebuie să își ofere acordul cu privire la prelucrarea de către Autoritate a tuturor datelor și informațiilor furnizate, precum și cu privire la transmiterea acestora către terțe instituții sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligațiilor și clauzelor prevăzute în ghid sau în scopul elaborării de situații și statistici.

Autoritățile centrale estimează că un număr de 200.000 de cetățeni se vor înregistra și vor beneficia de programul guvernamental Rabla pentru Electrocasnice 2021.

Ne puteți urmări și pe Google News