Corupția din Vama Borș, demascată de un ofițer sub acoperire care a lucrat ca șofer de TIR. Mecanismul șpăgii funcționa impecabil

Corupția din Vama Borș, demascată de un ofițer sub acoperire care a lucrat ca șofer de TIR. Mecanismul șpăgii funcționa impecabil Poliția de frontieră primește atribuții noi. Sursa: EVZ

O amplă investigație anticorupție, care s-a derulat pe o perioadă de mai multe luni, a avut ca rezultat spargerea rețelei de funcționari corupți din Vama Borș.

Ancheta a început încă din 2020, ca urmare a unei sesizări din oficiu a Serviciului Judeţean Bihor al DGA şi a unor denunţuri înregistrate la Parchetul Bihor.

Unul dintre ofițerii DGA cu atestat de șofer profesionist a fost autorizat ca investigator sub acoperire. Sub un nume de cod, a dat examene și a lucrat luni de zile la o firmă de transporturi, ca şofer de TIR. A descoperit, din interior, corupția colegilor din Poliția de Frontieră, scrie ebihoreanul.ro.

Mercurialul șpăgii: între 50 lei și 100 euro

După ce s-au adunat informațiile necesare au urmat perchezițiile. Astfel, pe 7 decembrie, Polițiștii DGA și procurorii au descins la Vama Borș. 6 polițiști de frontieră au fost duși la audieri și reținuți, fiind cercetați pentru luare de mită. Aceștia ar fi luat sume cuprinse între 50 lei și 100 euro de la șoferii de TIR care intrau ori ieșeau din ţară, ca să nu-şi îndeplinească îndatoririle de serviciu.

Ne puteți urmări și pe Google News

Pe 10 decembrie, 5 dintre agenții reţinuți au fost arestați preventiv pentru 30 de zile de către Tribunalul Bihor, dar după o săptămână Curtea de Apel Oradea a schimbat măsura inițială cu cea a arestului la domiciliu pentru 15 zile.

Patronii firmelor de transport, conectați la polițiștii de frontieră

Pe lângă polițistul care a fost șofer de TIR, anchetatorii au autorizat folosirea a doi investigatori şi a unui colaborator sub acoperire. Astfel, investigatorii au aflat că anumiţi patroni de firme de transport aveau relaţii directe cu poliţiştii de frontieră. Îi sunau înainte să intre în tură, indicându-le maşinile ce urmau să tranziteze PTF Borş, așa încât agenții să-i treacă peste rând, fără să le ceară bani.

Vamă România

Sursa: arhiva EVZ

În alte situaţii însă, banii erau pretinşi şi primiţi de lucrătorii de frontieră prin intermediul patronului unui restaurant, care îi prelua chiar în incinta localului. Cel mai des însă, polițiștii de frontieră îi abordau direct pe şoferi, se arată în referatul cu propunerea de arestare a polițiștilor de frontieră,

Cum au luat șpagă de la investigatorul sub acoperire

Pe 13 mai 2020, agentul şef principal Lucian Stoica l-a abordat pe pasagerul camionului condus de investigator, şi el tot sub acoperire. A cerut şi primit 100 euro pentru a nu-l înregistra, deoarece ar fi fost obligat să intre în carantină. O lună mai târziu, pe 8 iunie, agentul Remus Fofiu a cerut 60 euro de la așa-zisul TIR-ist, ca să nu-i mai controleze documentele de transport. Colegul său, agentul şef Gheorghe Silviu Pirtea, avea alt tarif, pe 16 iunie solicitând şi primind 80 de euro.

Lista este mai lungă și în toate cazurile, după cum arată procurorii, investigatorii au avut asupra lor dispozitive audio-video, înregistrând incidentele. Pretenția de a primi șpăgi a provenit exclusiv de la polițiștii de frontieră, care nu au fost provocați, „investigatorii având o atitudine pasivă sub acest aspect”, mai notează ebihoreanul.

Șpaga era remisă „discret”, la salut

Banii, după cum se mai arată în referat, erau remişi „într-o manieră discretă”, „suma fiind ţinută în palmă şi remisă în momentul salutului, adică a strângerii mâinii”.

Dosarul celor 6 poliţişti de frontieră din Borş anchetaţi pentru corupţie este al doilea deschis în ultimul timp de poliţiştii DGA şi procurorii Parchetului Bihor, după cazul lui Matei Munteanu şi Viorel Chiş (foto sus, sursa EBihoreanul), de la Vama Borș, trimişi în judecată în vara lui 2020 pentru că „taxau” românii întorși acasă în pandemie.